کد خبر: ۲۲۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
طی دو روز متوالی قیمت دلار با نوسانات محدود ۵۰ تومانی در پله هشتم کانال ۴۹ هزار تومانی رنج شد. معاملات بازار ارز در حالی فریز شده که در سوی دیگری از دنیا نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است. با این وجود معامله‌گران بازار ارز معتقدند این، مذاکرات پشت پرده است که نتایج این سلسله نشست‌ها را مشخص می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار امروز همانند روز گذشته با نوسانات محدود حرکت رنجی در بازار ارز داشت. این اسکناس طی روزهای گذشته و امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تا 49 هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

در روز جاری نشست یک هزار و ششصد و هفتاد و دوم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافق‌نامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نشست حکام در مذاکرات پشت پرده رنگ باخت؟

موضوع ایران یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

این در حالی است که هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه، به اعضای شورای حاکم مدعی شد که ایران روند غنی‌سازی اورانیوم با سطح خلوص ۶۰ درصد را کند کرده است. این در حالی است که همزمان با برگزاری این نشست اخبار جسته و گریخته‌ای نیز از موضوع تبادل زندانیان دو تابعیتی و آزادی منابع بلوکه شده ایران به گوش می‌رسد. همین موضوع ظن معامله‌گران را به عدم صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست اخیر افزایش داده است.

فعالان بازار ارز با اینکه قیمت دلار را در انتظار توصیف می‌کنند اما به نظر می‌رسد موضوع ماندن قیمت دلار در زیر کانال ۵۰ هزار تومان به خواست‌ سیاست‌گذار است و این محدوده به منطقه حیثیتی بازارساز تبدیل شده است.

بلاتکلیفی بازار ارز در گرداب اخبار

علی صادقین کارشناس اقتصادی با اشاره به روند قیمت دلار در هفته‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است. ابهام در سمت و سوی توافق هسته‌ای، بلاتکلیفی رفتارهای بازارهای رقیب نظیر خودرو و بورس، قیمت‌گذاری دستوری سیاست‌گذاران اقتصادی در ایجاد شرایط کنونی دست داشته است.»

وی با اشاره به بازار کم‌‌تحرک دلار در روزهای اخیر و تاکید بر روند کوتاه‌مدت ثبات فعلی اسکناس آمریکایی گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

 این کارشناس اقتصادی ثبات فعلی قیمت دلار را کوتاه‌مدت عنوان کرد و گفت: «روند قیمت این اسکناس در میان و بلند‌مدت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد و تا زمان گزارش آژانس انرژی اتمی و پایان نشست اخیر شورای حکام در وین، اخبار سیاسی اثرگذاری نخواهیم داشت و نوسان قیمت دلار می‌تواند به صورت اندک و محدود باشد.»

وی همچنین تعیین روند بلند‌مدت اسکناس آمریکایی در طولانی‌مدت و تا پایان سال را وابسته به جلسه شورای حکام و نتایج این نشست عنوان کرد. پیش از این نیز صادقین به رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی به‌عنوان عواملی بنیادی برای رشد دلار اشاره کرده بود.

کارشناسان اقتصادی همواره بر سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور تاکید دارند. آنها معتقدند این رویکرد بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت. آنها می‌گویند اگر در حوزه برجام اتفاقی خاص رخ دهد، قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی باز می‌گردد اما این روند نزولی نیز موقتی است زیرا شرایط کلان اقتصادی ، مانع ماندگاری طولانی‌ مدت دلار در این محدوده می‌شود.

معامله‌گران معتقدند با اخبار تکمیلی در حوزه برجام کفه ترازوی کاهش قیمت در بازار سکه و ارز سنگین‌تر خواهد شد و فشار عرضه بالا خواهد رفت.

همراهی بازارهای مجاور با فریز ارزی تهران

امروز معامله‌گران بازار ارز چندان تمایلی به مبادله نداشتند. به اعتقاد فعالان این بازار قوی‌ترین سیگنال روزهای اخیر، نتیجه مثبت یا منفی نشست شورای حکام است. در صورتی که نتایج این نشست مساعد باشد می‌تواند قیمت دلار وادار به عقب‌نشینی در کریدور ۴۰ هزار تومانی کند و و عده زیادی را در بازار فروشنده کند.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز تحرک قیمتی نداشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار سلیمانیه با رقم ۴۹ هزار تومان معامله شد. درهم امارات نیز بدون تغییر و با رقم ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار