کد خبر: ۲۲۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
بعد از شیوع کرونا و در پی افزایش قیمت طلا و سکه، مردم با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود تمایل بیشتری برای خرید طلای دست دوم پیدا کرده‌اند. با وجود اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بازار فلز زرد در رکود قیمتی به سر می‌برد و فاصله قیمت طلای نو و دست دوم کم شده، این سوال مطرح می‌شود که آیا همچنان بازار طلای دست‌دوم داغ است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روند نسبتا با ثبات قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جاری تا کنون بازار آرامی را از نظر قیمتی برای طلا رقم زده است. دیگر از پرش‌های قیمتی میلیونی، در بازه زمانی یک روزه و چند ساعته در بازار فلز زرد خبری نیست. با این وجود تقاضا نیز به حداقل خود رسیده است.

بررسی میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز طی دو روز گذشته از برخی مراکز فروش طلا و جواهر تهران و کرج حکایت از افت شدید خرید و فروش‌ها در بازار مصنوعات طلا دارد. به گفته یکی از فروشندگان این بازار اگر معامله‌ای هم صورت بگیرد بین خود طلافروش‌هاست و بازار به اندازه‌ای کساد است که هزینه اجاره مغازه‌ها هم به زور درمی‌آید.

یکی از فعالان این بازار روند بازار فلز زرد را معکوس عنوان کرد و گفت: «در زمان‌هایی که قیمت طلا بالا می‌رود یا در حال افزایش است مردم خریدار می‌شوند و زمان‌هایی که مثل الان بازار راکد است خرید‌ و فروش در بازار طلا به حداقل می‌رسد.»

بررسی میدانی از مغازه‌های طلافروشی و پرس و جو از تجربه مشتریان طلای دست دوم نیز حاکی از این بود که هر یک از این فروشگاه‌ها ویترینی مملو از طلاهای دست دوم بدون آبکاری و با همان ظاهر استفاده شده داشتند.

نکته جالب توجه اینکه اگرچه عرف است قیمت هر گرم طلای دست دوم، هم‌قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار (قیمت در لحظه نگارش این گزارش رقم دو میلیون و ۳۴۴ هزار تومان) باشد، اما همه مغازه‌هایی که مشتری به قصد خرید وارد آن می‌شد، مالیات بر ارزش افزود و سهم طلافروشی را روی قیمت طلای دست دوم می‌کشیدند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تنها هزینه‌ای که از طلای دست دوم حذف می‌شود اجرت ساخت است!

طلای دست دوم همچنان طرفدار دارد

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار طلا حاکی از این بود که دید مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا نسبت به گذشته تغییر کرده است. دیگر رویکرد مردم به خرید طلا جنبه تزئینی و استفاده ندارد. خریدارها همچنان تمایل به طلای دست دوم دارند ولو با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و به بهایی بالاتر از قیمت هر گرم طلا!

مردم نگران از دست‌ رفتن ارزش دارایی‌هایشان هستند و با توجه به اینکه برخلاف گذشته طلاهایی با گرم‌های پایین‌ در این بازار به وفور یافت می‌شود، ترجیح می‌دهند حداقل دارایی خود را با کمترین هزینه تبدیل به طلا کنند. بنابراین بازار طلای دست دوم همچنان داغ است.

تغییر مسیر سرمایه‌گذاری در طلا از نو به دست دوم

در اردیبهشت سال گذشته، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سقف مجاز 10 هزار دلار را برای نگهداری این اسکناس تعیین کرد و اعلام شد اگر فردی بخواهد بیش از این مقدار ارز نگهداری کند باید به بانک اظهار و رسید متناسب با آن دریافت کند و در غیر این صورت مرتکب جرم شده است. این موضوع یکی از دلایلی شد که مردم برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به سمت بازار طلا سرازیر شوند.

از آنجا که خرید طلای آب‌شده نیز از سوی اتحادیه صنف طلا و جواهر ممنوع اعلام شد و سکه نیز حباب بالایی داشت، مردم به سمت خرید مصنوعات طلا گرایش پیدا کردند. باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در مصنوعات طلا نیز با احتساب اجرت و مالیات بر ارزش افزوده و سهم طلافروش، چندان به صرفه نبود. بنابراین بازار خرید طلای دست دوم داغ شد.

در حالی که طی ماه‌های گذشته مسئولان اتحادیه نسبت به ریسک بالای خرید و فروش طلای دست دوم به مردم هشدار داده‌اند اما همچنان افراد به منظور حفظ ارزش دارایی‌هایشان تمایل به خرید طلای دست‌دوم دارند.

باید توجه داشت بر اساس ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت خواهد شد. قانونی که به نظر می‌رسد باید هزینه خرید طلای نو با دست دوم را کمتر کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار