کد خبر: ۲۲۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
ماجرای آزادسازی دلارهای بلوکه شده و آزادی زندانیان دو تابعیتی روز گذشته به ایستگاه پایانی رسید. اما نکته این بود که قیمت دلار روز گذشته تغییر خاصی نکرد.

واکنش بازار ارز به ورود دلارهای آزاد شده چه بود؟

تجارت‌نیوز نوشت:در چند سال گذشته وعده آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، خبری بود که دولت بارها با آن بازار ارز را آرام کرده بود. خبری که دولت بارها وعده آن را داده و ادعا کرده بود به محض آزادسازی این منابع، قیمت دلار می‌ریزد.

دیروز ۲۷ شهریور ماه منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به بانک‌های قطر منتقل شد و تبادل زندانیان هم انجام شد. اما بازار ارز نوسان خاصی نداشت.
قیمت دلار روز یکشنبه روند صعودی خود را آغاز کرد و به نیمه نخست کانال ۴۹ هزار تومان برگشت اما امروز در همان محدوده دیروز ماند و با قیمت ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومانی معامله شد. روندی که نشان می‌دهد قیمت دلار به این دو خبر موعود دولت توجه چندانی نشان نداده و جو بازار کاهشی نشده است.

بسیاری معتقدند که این مساله کاهشی‌های بازار ارز را ناامید کرده است. چون از هفته گذشته دولت وعده کاهش قیمت دلار را داده و اعلام کرده بود اتفاقات این هفته به برگریزان قیمت دلار منجر می‌شود که نشد.
داود سوری، اقتصاددان درباره تاثیر آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران بر بازار ارز گفته:‌ «آزادسازی ۶میلیارد دلار و صرف آن در بخش کالاهای اساسی و غیرتحریمی، این فرصت را به دولت می‌دهد که منابع تخصیص‌داده برای کالاهای اساسی صرف هزینه‌های بخش‌های دیگر شود. اما اینکه با این منابع اندک بازار ارز تحت تاثیر قرار گیرد و شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، این شدنی نیست.»

البته این اقتصاددان تاکید کرده که قیمت کنونی دلار حاصل جو روانی است که به واسطه آزادسازی این منابع ایجاد شده است. به عبارتی می‌توان گفت قیمت دلار روند صعودی داشته اما دولت توانسته با این اخبار قیمت دلار ر فعلا مهار کند و زیر کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد.

ماجرای زندانیان دو تابعیتی و دلارهای بلوکه شده روز گذشته به پایان رسید. اما بازار ارز دلیل دیگری برای تغییر روند دارد و آن هم سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک است. معامله‌گران بازار می‌گویند نتیجه این سفر می‌تواند بر قیمت دلار اثر بگذارد. اینکه ابراهیم رئیسی امشب در مجمع عمومی سازمان ملل چه می‌گوید و چه دیدارهایی خواهد داشت.

گزارش‌ها می‌گوید سفر سال گذشته ابراهیم رئیسی به نیویورک قیمت دلار را ۱۵۰۰ تومان تغییر داد. برای همین معامله‌گران منتظرند که ببینند در این نشست چه رخ می‌دهد تا قیمت دلار برای فردا مشخص شود.

در همین حال اقتصادنیوز هم در تحلیلی کوتاه از بازار نوشت: قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته علیرغم قطعی شدن توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل ۵ زندانی آمریکایی و آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده در کره جنوبی نوسان قابل ملاحظه ای را ثبت نکرد.

پس از گذشت حدود یک ماه از توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل ۵ زندانی آمریکایی و آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده در کره جنوبی، روز گذشته زندانیان به دوحه منتقل شدند و دارایی‌های ایران نیز به حساب‌ بانک‌های ایرانی در قطر واریز شد.

با این‌ حال واکنش قیمت دلار به این خبر به‌اندازه قابل‌توجهی نبود و تیر معامله‌گران کاهشی تقریباً به سنگ خورد. طبق ادعای معامله‌گران اسکناس آمریکایی عصر دیروز در حدود ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. از نگاه برخی از تحلیلگران اقتصادی، بازار خبر مربوطه را پیش‌خور کرده، به همین دلیل سقوط بزرگ در بازار ارز رخ نداد.

عده‌ای از معامله‌گران برگشت قیمت دلار را به خبرهای منفی ربط می‌دادند. آنطور که در خبرها آمده، کشورهای غربی در خصوص قطع دسترسی برخی بازرسان آژانس انرژی اتمی از سوی ایران مواضع منفی دارند.

گروهی از بازیگران ارزی معتقدند دلار روز گذشته جان کافی برای نزول نداشت و بازار نیازمند باندهای خبری جدید است. به عقیده آنها اگر در آینده، این توافقات ایران و آمریکا ادامه‌دار باشد قیمت دلار شروع به کاهش بیشتر خواهد کرد و حتی کف قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ یعنی ۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان را از دست خواهد داد.

معامله‌گران تکنیکال معتقدند حمایت مهم دلار هرات ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان است که اگر از دست برود فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد و امکان ورود دلار به کانال ۴۸ هزار تومان وجود دارد. اما اگر در روزهای آینده قیمت دلار بالای این مرز حمایت بماند می‌توان گفت قیمت دلار در این نواحی چارت‌سازی کرده و از آن حمایت محکمی ساخته است. در صورت چنین اتفاقی قیمت دلار می‌تواند کم‌کم به رشد خود ادامه دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار