کد خبر: ۲۲۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
چرا سرمایه‌گذاران دلار و سکه غمگین هستند؟
گروهی از سرمایه‌گذاران سکه را اردیبهشت امسال ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان خریده‌اند و بدجوری به صعودی شدن قیمت‌ها در نیمه دوم سال دل بسته‌اند. خریداران نیم سکه وضعیت به مراتب بدتری دارند، چون در نیمه اول امسال، ۲۰ درصد سرمایه‌شان دود شده و به هوا رفته است.

عاقبت باورنکردنی ۲۰۰ میلیون پول در بازار سکه و ارز

عقب‌نشینی سکه امامی در بازار از این جهت اهمیت دارد که سرمایه‌گذاران در طول نیمه اول سال حدود ۱۲ درصد ضرر کرده‌اند. گروهی از این افراد سکه را اردیبهشت‌ماه با قیمت ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان خریداری کرده‌اند و بدجوری به صعودی شدن قیمت‌ها در نیمه دوم سال دل بسته‌اند. خریداران نیم سکه وضعیت به مراتب بدتری دارند، چون در نیمه اول امسال، ۲۰ درصد سرمایه‌شان دود شده و به هوا رفته است. اگر همین پول را سپرده بانکی شش‌ماهه گذاشته بودند، تا الان حدود ۱۳ میلیون سود نصیب‌شان شده بود.

سرمایه‌گذاری در بازار سکه

نیم سکه در آخرین روز معاملاتی شهریور ۱۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان فروخته شد. این عدد در مقایسه با ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان روز‌های اول سال، حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد که به‌معنای ریزش ۲۰ درصدی قیمت سکه نیم بهار آزادی در بهار و تابستان ۱۴۰۲ است.

قیمت ربع سکه ابتدای امسال معادل ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود و با اینکه در یازدهمین روز اردیبهشت رکورد تاریخی ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان را ثبت کرد، اما نهایتا در آخرین روز معاملاتی شهریور در پله  ۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان آرام گرفت. ربع سکه به این ترتیب ظرف شش ماه یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان ارزان شد و ۱۵ درصد ارزش خود را از دست داد. کف قیمت سکه ربع بهار آزادی در نیمه نخست امسال را باید ۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان در نظر بگیریم.

قیمت سکه گرمی در شش‌ماه ابتدای سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و از شش میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه گرمی در نیمه اول امسال به این ترتیب اندکی کمتر از ۱۵ درصد برآورد می‌شود.

سکه گرمی امسال رکورد تاریخی قیمت خود را تا هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بهبود بخشید، اما در روز اول مرداد کف قیمت سال را با رسیدن به پنج میلیون و ۷۷۰ هزار تومان تجربه کرد.

قیمت سکه امامی و سکه بهار آزادی طرح قدیم در شش‌ماه اول سال ۱۴۰۲، به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد افت کرده. خرید سکه امامی ابتدای امسال ۳۱ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذاشت، اما در آخرین روز تابستان می‌توانستید همان سکه را ۲۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان بخرید. ریزش سه میلیون و ۷۸۳ هزار تومانی سکه امامی در این مدت تقریبا ۱۲ درصد ضرر و زیان متوجه سرمایه‌گذاران کرده است.

افت قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم در نیمه اول سال سه میلیون و ۱۴۴ هزار تومان، معادل ۱۱ درصد برآورد می‌شود. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم اول بهار ۲۸ میلیون و ۳۱ هزار تومان می‌فروختند. رکورد تاریخی قیمت سکه بهار آزادی، در یازدهمین روز اردیبهشت با رسیدن به قله ۳۰ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان شکسته شد. قیمت سکه امامی در همین روز به ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید.

بیشتر بدانید | کاهش ۱۲ درصدی قیمت سکه امامی یعنی اگر اول سال ۲۰۰ میلیون سرمایه وارد بازار می‌کردید، آخر تابستان با ۲۴ میلیون ضرر روبرو بودید. زیان سرمایه‌گذارانی که اول سال سراغ خرید نیم سکه رفته‌اند، حدود ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در همین مدت ۳۰ میلیون تومان از میزان ارزش سرمایه خریداران ربع سکه و سکه گرمی دود شده و به هوا رفته

مقایسه قیمت طلا و سکه در نیمه نخست سال

نوع سرمایه‌گذاری

قیمت اول سال

قیمت پایان شهریور

میزان کاهش

درصد کاهش

انس طلا

1993.47 دلار

1925.19 دلار

68.28 دلار

۳.۴ درصد

طلا ۱۸ عیار

دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان

دو میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان

۲۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان

۹.۸ درصد

سکه امامی

۳۱ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان

۲۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان

سه میلیون و ۷۸۳ هزار تومان

۱۱.۹۲ درصد

سکه تمام قدیم

۲۸ میلیون و ۳۱ هزار تومان

۲۴ میلیون و ۸۸۷ هزار تومان

سه میلیون و ۱۴۴ هزار تومان

۱۱.۲ درصد

نیم سکه

۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان

۱۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان

سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان

۲۰.۳ درصد

ربع سکه

۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان

۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان

یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان

۱۵.۱۸ درصد

سکه گرمی

شش میلیون و ۹۱۰ هزار تومان

پنج میلیون و ۸۸۰ هزار تومان

یک میلیون و ۳۰ هزار تومان

۱۴.۹ درصد

 

سرمایه‌گذاران غمگین بازار سکه و ارزسکه امامی و سکه بهار آزادی طرح قدیم در شش‌ماه اول سال، به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد ارزان شده‌اند

سرمایه‌گذاری در بازار طلا

قیمت جهانی طلا در نیمه اول امسال حداقل پنج نوبت از مرز دو هزار دلار گذشت. حتی در نیمه اردیبهشت شاهد رسیدن قیمت جهانی طلا به دو هزار و ۵۰ دلار بودیم که رکوردی تاریخی به‌حساب می‌آید. انس طلا با شروع گرم شدن هوا در نیمکره شمالی، از نفس افتاد و اواخر مرداد روی پله هزار و ۸۸۹ دلار ایستاد.

قیمت جهانی طلا در ابتدای سال ۱۴۰۲، هزار و ۹۹۳ دلار و ۴۷ سنت بود، اما در آخرین روز شهریور به هزار و ۹۲۵ دلار و ۱۹ سنت رسید. عقب‌نشینی ۶۸ دلار و ۲۸ سنتی قیمت جهانی طلا را باید به منزله افت ۳.۴ درصدی در نظر گرفت.

افت قیمت طلا در ایران تقریبا سه برابر بازار جهانی طلا بوده است. اگر اول سال به طلافروشی سر می‌زدید، هر گرم طلا را با شما دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان حساب می‌کردند. قیمت طلا در روز آخر معاملات شهریور دو میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود که از طرفی به معنای کاهش ۲۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار است و از طرف دیگر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در بازار طلا ظرف شش ماه اول سال، حدود ۱۰ درصد ضرر کرده‌اند. این عدد کف ضرر طلا است و چنانچه کسی مصنوعات طلا خریده باشد، حتما اجرت ساخت و مالیات و... را هم باید در کارنامه سیاه سرمایه‌گذاری خود لحاظ کند.

بیشتر بدانید | اگر فرض کنیم اول امسال ۲۰۰ میلیون تومان پول داشتید، می‌توانستید با آن تقریبا ۷۷.۶ طلا بخرید و به سرمایه‌گذاری فکر کنید، اما با توجه به اینکه هر گرم طلا ظرف شش‌ماه گذشته، ۲۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان شده میزان دارایی شما هم آب رفته و تا پایان شهریور امسال تقریبا ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانش را از دست می‌دادید

سرمایه‌گذاری در بازار ارز

قیمت دلار در روز اول معاملاتی امسال، ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان بود. رشد قیمت بازار ارز در ۱۱ اردیبهشت به اوج رسید تا رکورد تاریخی قیمت دلار با رسیدن به قله ۵۵ هزار و ۵۱ تومان ثبت شود. دلار ۴۰ روز بعد تا ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان عقب‌نشینی کرد که کف قیمت سال ۱۴۰۲ به‌حساب می‌آید.

قیمت دلار در روزها، هفته‌ها و ماه‌های بعدی نوسانات نهایتا دو هزار تومانی را تجربه کرد و در محدوده ۴۸ هزار تا ۵۰ هزار تومان گرفتار شد. آخرین روز تابستان ۱۴۰۲ را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که قیمت دلار بازار آزاد با دو هزار و ۱۱۷ تومان کاهش نسبت به روز معاملاتی نخست سال تقریبا چهار درصد ارزان شده بود.

قیمت یورو در شش‌ماه اول سال از ۵۶ هزار و ۲۲۲ تومان به ۵۲ هزار و ۴۹۷ تومان عقب نشست و پس از تجربه افت سه هزار و ۷۲۵ تومانی، معادل ۶.۶ درصد ارزان شد. این بیشترین میزان کاهش قیمت یک ارز خارجی در بازار آزاد نیست و رکورد ریزش در بازار ارز به لیر ترکیه تعلق دارد.

قیمت لیر ترکیه در آخرین روز معاملاتی تابستان امسال هزار و ۸۲۰ تومان بود که در مقایسه با ابتدای سال ۸۸۰ تومان کاهش داشت. لیر نسبت به نرخ دو هزار و ۷۰۰ تومانی اول سال، ۳۲.۶ درصد ارزان شده است. درهم بالاترین درجه سختی و بیشترین میزان مقاومت را در بازار آزاد ارز از خود نشان داد و در نیمه اول سال ۱۴۰۲، تنها با ۳۲۵ تومان افت قیمت، به نوسان منفی ۲.۳ درصدی تن داد.

بیشتر بدانید | قیمت دلار از اول سال تا پایان شهریور دو هزار و ۱۱۷ تومان، معادل ۴.۱ درصد ارزان شده است. این یعنی اگر فروردین با ۲۰۰ میلیون پول ریسک می‌کردید و دلار می‌خریدید آخر تابستان هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از سرمایه‌تان سوخت شده بود. اگر سرمایه‌گذاری را با خرید یورو انجام می‌دادید، افت ۶.۶ درصدی ارزش این ارز سرمایه‌تان را ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش می‌داد

مقایسه قیمت طلا و سکه در نیمه نخست سال

نوع سرمایه‌گذاری

قیمت اول سال

قیمت پایان شهریور

میزان کاهش

درصد کاهش

دلار

۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان

۴۹ هزار و ۳۹۳ تومان

دو هزار و ۱۱۷ تومان

۴.۱ درصد

یورو

۵۶ هزار و ۲۲۲ تومان

۵۲ هزار و ۴۹۷ تومان

سه هزار و ۷۲۵ تومان

۶.۶ درصد

درهم

۱۴ هزار و ۲۶ تومان

۱۳ هزار و ۷۰۱ تومان

۳۲۵ تومان

۲.۳ درصد

لیر

دو هزار و ۷۰۰ تومان

هزار و ۸۲۰ تومان

۸۸۰ تومان

۳۲.۶ درصد

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار