کد خبر: ۲۲۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
در گفتگوی تجارت آنلاین با رییس کمیسیون تامین سازمان نصر کشور مطرح شد
اخیرا بانک مرکزی دو حرکت شوک دهنده و عجیب به حوزه آی تی کشور وارد کرده است: اول اینکه عطف به ما سبق کرده و کسانی که سهمیه ارزی شان تایید شده و سپرده بانکی شان آماده دریافت حواله بوده را تعلیق و از سوی دیگر با ارسال پیامک ثبت سفارش افرادی که 80 روز 5 درصد سپرده شان در بانک در انتظار دریافت ارز بوده را با بی تعهدی مردود کرده است.

شوک جدید بانک مرکزی به حوزه فناوری

اخیرا بانک مرکزی دو حرکت شوک دهنده و عجیب به حوزه آی تی کشور وارد کرده است: اول اینکه عطف به ما سبق کرده و کسانی که سهمیه ارزی شان تایید شده و سپرده بانکی شان آماده دریافت حواله بوده را تعلیق و از سوی دیگر با ارسال پیامک ثبت سفارش افرادی که 80 روز 5 درصد سپرده شان در بانک در انتظار دریافت ارز بوده را با بی تعهدی مردود کرده است.

مسعود شکرانی با اعلام مطلب فوق به تجارت آنلاین، می گوید: بانک مرکزی طبق سیاستی که از دی ماه سال گذشته اتخاذ کرد مبنی بر احراز جدیت بازرگانان برای ثبت سفارش، قرار شد واردکنندگان در زمان ثبت سفارش 5 درصد ارزش کالایشان را در بانک عامل سپرده کنند. حال بعد از اینکه با سپرده گذاری 5 درصد از ارزش کالا در نوبت تخصیص ارز قرار گرفته اند در کمال تعجب پیامکهایی برای این افراد با محتوای : مشتری گرامی! با درخواست تخصیص ارز شما مخالفت و مردود شده است." مواجه شده اند.

رییس کمیسیون تامین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با بیان اینکه این اتفاق اساسا شوک بسیار بزرگی به تمامی صنف و صنعت آی تی وارد کرده است، بیان کرد: اکثر این افراد "بی تو جی" هستند یعنی شرکت کننده در مناقصه دولت و برنده آن و فروش محصول به خود دولت. حال ثبت سفارش به فروشنده خارجی انجام شده است، جنس، تولید شده و حالا پیامک مردودی کل ثبت سفارش بسیار عجیب و شوک برانگیز است!

شکرانی در این باره به واحدهای تولیدی صنف آی تی اشاره کرده و می گوید: به عنوان مثال یک مانیتور شامل چندین قطعه است که هر کدام از آنها دارای قطعات ریز و درشت است اما حالا دولت بخشی از این سفارشها را تایید کرده و قطعه ای دیگر مردود شده است و این حرکت باعث بلاتکلیفی افراد بسیاری شده است.

مدیرعامل گروه داده ورز جویا، با گلایه شدید از بخشهای مختلف دولت می گوید: نکته اصلی ما این است که چرا بخشهای مختلف کشور هماهنگ نیستند؛ مثلا در برنامه توسعه هفتم زیر ساختهای حوزه ای تی باید سالیانه رشد 15 درصدی داشته باشد که برای تحقق این امر باید سالانه 34 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد؛ سهم دولت 30 درصد و بخش خصوصی 70 درصد است، یعنی 10 میلیارد دلار در 5 سال، به عبارتی سالی 2 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری در این بخش انجام شود.

وی می افزاید: اما سال گذشته کل واردات کشور در زمینه زیرساخت آی تی 400 میلیون دلار بوده است؛ جالب اینکه واردات هم 59.8 دهم میلیارد دلار یعنی سهم زیرساخت در کشور در حوزه آی تی 6 دهم درصد بوده که برای امارات و عربستان صعودی 5 درصد است؛ یعنی 5 درصد واردات تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری است که با رقم 6 دهم درصد در ایران یعنی ما از تمام منطقه در این بخش عقب تر هستیم.

شکرانی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی می گوید: بانک مرکزی به عنوان مثال به وزارت صمت اعلام می کند در این دوره 15 درصد تخصیص ارز را کاهش دهید و این کاهش در تمامی حوزه ها یکسان صورت میگیرد. یعنی فرقی بین محصولات فناوری و مثلا رنگ، دوچرخه، اسباب بازی، پارچه، روکش مبل و...نیست! درحالیکه اگر کشور هماهنگ باشد باید بین فناوری و باقی حوزه ها تفاوتی قائل شوند.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه بعد از آب و گندم و دارو حوزه فناوری قرار دارد می گوید: دوستان بانک مرکزی باید توجه داشته باشند که نه تنها سهم آی تی نباید 15 درصد کاهش یابد بلکه باید 15 درصد هم افزوده شود. این بی دقتی و کج سلیقگی از نظر من از سوی وزارت صمت بوده و بانک مرکزی هم متاسفانه این دو حرکت شوک آورنده را انجام داده است: اول عطف به ما سبق کرده و سهمیه های تایید شده را تعلیق و دوم کسانیکه 80 روز 5 درصد سپرده در بانکها داشته اند را با بی تعهدی مردود کرده است.

به گفته شکرانی حال تکلیف تولید کننده چیست؟ مثال از 15 قطعه ای ثبت سفارش 5 قطعه وارد شده و 10 قطعه مردود شده است. این خسارت را چه کسی باید جبران کند؟!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار