کد خبر: ۲۲۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
ماه‌هاست که رکود بر بازار مسکن سیطره انداخته و این عرصه را در ابعاد گوناگون، تحت تاثیر خود قرار داده است. حالا با قفل شدن معاملات، سوال اصلی فعالان بازار مسکن این است که رکود تا چه زمانی ادامه می‌یابد و شروط لازم برای تحقق رونق چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بازار مسکن که سال گذشته همراه با مسیر افزایشی قیمت از رونق خوبی برخوردار بود، با پا گذاشتن به سال 1402 و با سیاست‌های سرکوب اقتصادی دولت، وارد رکود شد.

از سوی دیگر چند ماهی است که قیمت ارز نیز نوسان زیادی را پشت سر نگذاشته و در نتیجه این دو عامل، قیمت خانه نیز به گفته برخی مسئولان کاهش قیمتی 20 تا 30 درصدی را تجربه کرده است.

البته این کاهش قیمت در نهایت تاثیر مثبتی بر قدرت خرید مردم نداشته و قشر بزرگی از جامعه هنوز برای تامین هزینه‌های مربوط به مسکن با مشکل مواجه هستند. اما این رکود چه تاثیری بر بازار مسکن دارد و تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

بازار مسکن از دلار خط می‌گیرد؟

علیرضا توکلی‌کاشی، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تحولات اخیر بازار مسکن، سه شرط مهم برای بازگشت رونق غیرتورمی به این بازار را تشریح کرد. وی با بیان اینکه تغییرات بازار مسکن همواره تا حد زیادی به وضعیت بازار ارز و نوسانات نرخ دلار وابسته بوده است، تصریح کرد: همواره رشد‌‌‌های محسوس در بازار ارز منجر به اثر افزایشی بر بهای مسکن شده و طبیعتا کاهش نرخ ارز نیز در کاهش قیمت مسکن منعکس شده است.

توکلی کاشی خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش و ثبات قیمت به همراه رکود معاملاتی که در ماه‌‌‌های اخیر در بازار مسکن شاهد آن هستیم از برخی جهات وابسته به نوسانات ارزی است اما در عمده موارد، ناشی از یک عامل درونی در بازار یعنی شکاف بسیار زیاد بین سطوح فعلی قیمت مسکن با قدرت خرید خانوارهاست. کما اینکه حتی در صورت افزایش قیمت دلار، قدرت خرید کافی در بازار مسکن از سمت متقاضیان مصرفی وجود ندارد و شاید گروه محدودی از سرمایه‌گذارها به این بازار میل و رغبت پیدا کرده و اقدام به خرید و فروش آپارتمان کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: از این جهت می‌توان گفت اگرچه ممکن است نوسان‌‌‌های بعدی قیمت دلار منجر به بروز شوک افزایشی به قیمت مسکن شود اما ورود بازار به فاز رونق و اتمام دوره رکود، کاملا به وضعیت قدرت خرید در سمت تقاضای مصرفی وابسته است.

بازگشت مشروط رونق به بازار مسکن

وی عنوان کرد: بر اساس آنچه گفته شد، سه شرط مهم برای اتمام دوره رکود و ورود بازار به فاز رونق معاملات ملکی(رونق غیرتورمی) وجود دارد. شرط اول ترمیم و ارتقای قدرت خرید خانوارها و مصرف‌کننده‌‌‌ها به‌خصوص متقاضیان خانه‌‌‌اولی برای ورود آنها به بازار خرید مسکن است.

توکلی‌کاشی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تشریح کرد: در واقع باید در وهله اول شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن پر شده و جبران شود. از سوی دیگر لازم است قیمت‌ها برای یک بازه زمانی موثر در همین سطوح فعلی باقی بماند تا به مرور خانوارها توان ورود به بازار را به دست آورند و در وهله بعد با تمهیدات موثر، سطح درآمد خانوارها افزایش یافته و با تسهیلات و تمهیداتی امکان دسترسی آنها به مسکن ملکی افزایش یابد.

پیش بینی بازار مسکن تا پایان امسال

وی همچنین در ارتباط با گزینه محتمل درباره وضعیت بازار مسکن تا پایان سال گفت: گزینه ثبات قیمت تا پایان سال محتمل‌‌‌تر است؛ در صورتی که نرخ ارز برای یک دوره یک ساله نوسان خاصی نداشته باشد، می‌توان انتظار داشت قیمت مسکن کاهش یابد. توکلی‌کاشی عنوان کرد: قطعا ثبات و کاهش ارزی برای اعمال اثر کاهشی بر قیمت مسکن، نیاز به تداوم دارد و ترمیم قدرت خرید متقاضیان نیز شرط اصلی برای رونق غیرتورمی بازار مسکن است.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار