کد خبر: ۲۲۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶
برای اولین بار در تاریخ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد؛
با رأی قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا مک‌کارتی رئیس جمهوری‌خواه این مجلس از سمت خود برکنار شد؛ این اولین بار در تاریخ این کشور است که یک رئیس مجلس نمایندگان از این سمت برکنار می‌شود.

زلزله سیاسی در آمریکا

گروه سیاسی: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه در راستای طرح رسمی یک نماینده جمهوری‌خواه برای برکناری «کوین مک‌کارتی» رئیس این نهاد قانونگذار، به رأ‌ی‌گیری در این‌باره پرداختند. بعد از برگزاری رأی‌گیری، با رأی قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا مک‌کارتی رئیس جمهوری‌خواه این مجلس از سمت خود برکنار شد؛ این اولین بار در تاریخ این کشور است که یک رئیس مجلس نمایندگان از این سمت برکنار می‌شود. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۶ رأی موافق و ۲۱۰ رأی مخالف، مک‌کارتی را از سمت ریاست این مجلس کنار گذاشتند تا لقب کوتاهترین زمان حضور در این سمت (۲۶۹ روز) از سال ۱۸۷۶ به او تعلق بگیرد. در ادامه «پاتریک مک‌هنری»، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای شمالی به‌عنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد. روز شه‌شنبه «مت گاتز» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای برای برکناری «کوین مک‌کارتی» از سمت ریاست این مجلس ارائه کرد. گاتز ماه‌هاست تهدید می‌کند که از یک رویه قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا - به نام پیشنهاد تخلیه - برای برکناری مک‌کارتی از ریاست این نهاد قانونگذاری استفاده می‌کند.

قربانی شدن در مسلخ‌گاه هشت جمهوری‌خواه تندرو
مک‌کارتی کمی پس از برکناری از سمت خود گفت: «من برای جلوگیری از تعطیلی دولت به خاطر مردم آمریکا ریسک کردم. از خودم راضی هستم.» او توضیح داد که با طرف مقابل کار کرده است تا کشور را رو به جلو نگه دارد. وی گفت: من نخواستم منافع خود را بر مصالح ملت مقدم قرار دهم، از تلاش‌هایی که قبل از عزل از سِمَتم داشتم، پشیمان نیستم. مک‌کارتی گفت که یک شکاف واقعی و یک مشکل بزرگ در مجلس نمایندگان وجود دارد. وی تصریح کرد که دیگر برای ریاست مجلس نامزد نخواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در کنگره باقی می‌ماند یا خیر، پاسخ داد: این موضوع را بررسی خواهم کرد و افزود: «یک مشکل نهادی واقعی وجود دارد، اگر فقط چهار نفر بتوانند شما را از سمت خود اخراج کنند، به رئیس مجلس بعدی توصیه می‌کنم قوانین را تغییر دهد.»
رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان ادامه داد: نمی‌دانم چه کسی برای این سمت کاندیدا می‌شود، منافع کشور باید مقدم بر همه چیز باشد، مشکل جایگاه نیست. مک‌کارتی در مورد مخالفان خود گفت: «مطمئن نیستم که این افراد بخواهند سازنده باشند.
همه شما مت گاتز را می‌شناسید و می‌دانید که این موضوع شخصی بود. ما چگونه می‌توانستیم با هشت نماینده جمهوری خواه که در کنار حزب مقابل بودند، حکومت کنیم؟ یک تفرقه واقعی و یک مشکل بزرگ در مجلس نمایندگان وجود دارد.» وی با اشاره به اینکه می‌دانست هشت نماینده جمهوری‌خواه که به او رای منفی داده‌اند برای رای‌گیری برکناری او اقدام خواهند کرد، گفت: من می‌دانستم که برای رای دادن علیه من گام خواهند برداشت و نانسی پلوسی به او (مت گاتز) در جریان کمپینش برای برکناری من گفته بود اگر پیشنهادی برای برکناری ارائه شود، او از گاتز حمایت خواهد کرد. به نوبه خود، مایک لالر، نماینده جمهوری خواه، هنگام خروج از جلسه حزب جمهوری خواه گفت: ما هشت احمق خودخواه داریم که تشکیلات و حزب را تضعیف می‌کنند و فکر می‌کنم این اشتباه است. فکر می‌کنم کوین (مک‌کارتی) مطمئناً شایسه این رفتار نبود. مک‌کارتی اخیرا هنگامی که با دموکرات‌ها برای تصویب یک توافق بودجه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت همکاری کرد، خشم جناح راست تندرو حزبش را برانگیخت.

انتقاد تند ترامپ از جمهوری‌خواهان با وارد کردن اتهام خودزنی
برکناری «کوین مک‌کارتی» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ریاست این نهاد قانونگذار با طرح یک جمهوری‌خواه دیگر، با واکنش تند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور همراه شد.
ترامپ طی بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟»

ابراز نگرانی ویژه پنس از برکناری مک‌کارتی
معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، در اظهاراتی نسبت به برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا عمیقا ابراز ناراحتی و ناامیدی کرد.
«مایک پنس» معاون سابق دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌ وی با مورد انتقاد قرار دادن اقدام جمهوری‌خواهان راست گرای افراطی مجلس نمایندگان جهت اقدام برای برکناری «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سمت ریاست این مجلس، عنوان کرد: هرج و مرج هرگز به نفع آمریکا نیست.
به گفته مایک پنس، هیچ مسیر مشخصی برای پس از برکناری مک کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که برای اولین بار در تاریخ سیاسی این کشور اتفاق افتاد،وجود نداشت و به اعتقاد وی، مک کارتی در نهایت، مجددا برای این پست انتخاب می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار