کد خبر: ۲۲۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
بنیاد مسکن روز گذشته اعلام کرد وام ساخت مسکن روستایی تا سقف 350 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، اما این درحالیست که دولت در مورد افزایش مبالغ وام‌های قبلی چندان عملکردی مثبتی نداشته و از اجرای آنها سر باز می‌زند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اوایل شهریورماه بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی به هیئت دولت ارائه شده است،  چند روز گذشته سخنگوی دولت از افزایش سقف وام ساخت مسکن روستایی خبر داد و سرانجام دیروز رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد مبلغ این وام به ۳۵۰ میلیون تومان که کلیات آن به تصویب رسیده است.

البته دولت در پرداخت وام‌های مربوط به بخش مسکن تا کنون چندان عملکرد مثبتی نداشته است. از ابتدای سال و در پی کاهش توان مردم، مبالغ برخی وام‌های مسکن را افزایش داد، اما تجربه این 6 ماه نشان می‌دهد فاصله حرف تا عمل دولت برای دریافت تسهیلات در برخی موارد ممکن است از سال 1402 نیز فراتر رود.

برای مثال مشاهدات حاکی از آن است وام ودیعه مسکن که قرار بود با رشد بی‌سابقه تورم اجاره تا سقف 200 میلیون تومان در شهر تهران افزایش کند همچنان بر روی سامانه و برای متقاضیان این شهر 100 میلیون تومان تعیین شده است. از سوی دیگر مهلت پرداخت آن نیز به پایان امسال موکول شده است و عملا دیگر گرهی از مشکلات امسال مستاجران باز نخواهد کرد.

وام خرید مسکن هم که برای زوجین تا سقف 960 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، پرداخت هزینه و اقساط آن از توان قشر بزرگی از مردم خارج است و حتی در صورت دریافت نیز نمی‌تواند چندان گرهی از مشکل خریداران در وضعیت فعلی باز کند.

تسهیلات دیگری که در مدت اخیر با افزایش سقف پرداختی مواجه بوده وام نهضت ملی مسکن است که دریافت آن هم بدون اما و اگر نیست. دولت که در ابتدا اعلام کرده بود این وام برای همه انواع ساخت و ساز و تمام اقشار تا 550 میلیون پرداخت می‌شود، پس از گذشت مدت کوتاهی جامعه آماری دریافت‌کنندگان را کوچک‌تر و پروژه‌های خودمالکی را از لیست خود حذف کرد.

این در حالیست که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بانک‌ها نیز تمایلی برای پرداخت وام‌های مسکن ندارند و در پاسخ به درخواست متقاضیان می‌گویند منابع مالی کافی برای این وام‌ها را ندارند یا دستوری دریافت نکرده‌اند. اما با وجود این وضع پرداختی شرایط دریافت وام ساخت مسکن روستایی چیست؟

شرایط وام مسکن روستایی 1402

وام مسکن روستایی نیز مانند هر وام حمایتی دیگری شرایطی دارد که متقاضیان باید از آن برخودار باشند. این شرایط عبارتند از:

  • متقایان باید در روستاهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر زندگی کنند
  • فرد متقاضی نباید در سال‌های قبل از وام‌های بنیاد مسکن استفاده کرده باشد
  • متقاضی باید قدرت پرداخت اقساط را داشته باشد
  • متقاضی نباید در بانک‌های کشور بدهی داشته باشد

مدارک مورد نیاز برای دریافت این وام نیز به این ترتیب است:

  • مدارک شناسایی(کارت ملی و شناسنامه)
  • مدارک شناسایی ضامن (کارت ملی و شناسنامه)
  • ارائه سند زمین به بانک مربوطه
  • پر کردن فرم‌های درخواست اخذ وام ارائه جواز ساخت

روش ثبت‌نام برای وام ساخت مسکن روستایی

ثبت‌نام وام مسکن روستایی 1402 با دو روش حضوری و با مراجعه به شعب بانک‌ها یا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه درخواست تسهیلات سایت بانک مسکن انجام می‌شود. همچنین شناسنامه، کارت ملی و فرم درخواست وام از مدارکی اصلی است که متقاضی برای دریافت این تسهیلات همراه داشته باشد.

برای ثبت نام در وام مسکن روستایی باید به سایت بانک مسکن، به نشانی www.bank-maskan.ir مراجعه کرد. متقاضی باید پس از ورود به صفحه اصلی این سایت و وارد کردن اطلاعاتی که درخواست شده است بر روی گزینه سامانه درخواست تسهیلات کلیک و باقی مراحل را طی کند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار