کد خبر: ۲۲۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
بازار سرمایه در این هفته تحت تاثیر تنش‌های جنگ اسرائیل و حماس بود و در دو روز گذشته ریزش سنگینی را به خود دید. اما در روز جاری با توجه به حمایت حداقلی حقوقی‌ها وضعیت شاخص کل کمی بهتر شد. شاید بهتر است گفته شود مدیران بورس در روز جاری تنها به وضعیت شاخص دروغین بازار سرمایه سامان بخشیدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روز گذشته مجید عشقی رئیس سازمان بورس دلهره ناشی از جنگ اسرائیل و حماس را موضوع جدی ندانست و به سهامداران توصیه کرد عجله نکنند. همچنین وی عنوان کرد تعطیلی بازار را در شرایط فعلی موضوع ضروری نیست.

همین موضوع سبب شد تا در روز جاری مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اطلاعیه مبنی بر اینکه بازارگردانان در معاملات امروز در کلیه نمادها می‌توانند به تعهدات خود در ورود سفارشات فروش عمل نکنند. به نحوی می‌توان گفت شرکت بورس بار دیگر سعی در جلوگیری از فروش سهام بازارگردانان به صورت دستوری دارد. اما این موضوع تنها توانست شاخص کل را صعودی کند و کلیت بازار همچنان روند نزولی خود را دنبال می‌کند.

بورس امروز در یک نگاه

17 مهر پایان بورس

معاملات بورس امروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت معاملات روز گذشته خود رفتار کرد و اندکی افزایش ارتفاع داد. به طوری که در پایان بورس امروز شاخص کل، با افزایش چهار هزار و 360 واحدی که معادل 0.22 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و پنج هزار واحدی ایستاد.

اما شاخص هم‌وزن در کمال صداقت وضعیت تنش برانگیز بازار را به خوبی نشان داد و با فرمان شاخص دروغین حرکت کرد. به طوری که این نماگر بیشتر از دو هزار و 200 واحد کاهش ارتفاع داد. به این ترتیب شاخص هم‌وزن با کاهش 0.33 درصدی به سطح 680 هزار و 984 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 7 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و 315 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 377 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز سه سهم وسدید، وبملت و ثشاهد بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و حفارس به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

حسینا با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، حریل نیز با افت 6.22 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های ذوب، سپید و ملت تعلق گرفت. همچنین سهم‌های داریک، ثبات و ونوین نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای یاقوت، اوصتا و وتجارت خروج پول هوشمند داشتند

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثتران، وحافظ و ملت رقم خورد. همچنین زنگان در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد آریان بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار