بعد از ۸ماه انتظار، خودروهای وارداتی به ایران رسیدند و روز گذشته نیز سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی بازگشایی و از ۶محصول در این سامانه رونمایی شد. با این حال، هنوز امکان فروش وجود ندارد و متقاضیان مرحله اول صرفا میتوانند در این سامانه ثبتنام کنند. آنطور که مقامهای مسئول میگویند، بهزودی کار تحویل آغاز خواهد شد با این حال باید در خوان آخر مراحل قیمتگذاری این خودروها نیز انجام شود.
با بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، مراحل تحویل این خودروها رسما آغاز شده است، با این حال طبق قوانین ابتدا باید فرایند قیمتگذاری این خودروها در سازمان حمایت و سپس در شورای رقابت انجام شود.
تازهترین خبرها نشان میدهد فرایند قیمتگذاری این خودروها در سازمان حمایت در حال انجام است و قرار است بعد از محاسبه سازمان حمایت، قیمتها برای تصویب نهایی به شورای رقابت ارسال شود. در واقع، این شورای رقابت است که قیمتگذاری نهایی محصولات را انجام دهد.
با وجود این مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو گفت: تلاش میکنیم این خودروها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دیماه تحویل مشتریان شود.
مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه هم در اینباره گفت: در حال حاضر صرفاً مشخصات فنی و دفترچه راهنمای خودروهای قابلعرضه در سامانه بارگذاری شده و زمان ثبتنام قطعی بهزودی اعلام میشود.
چه خودروهایی تحویل داده میشوند؟
روز گذشته با بازگشایی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ۶محصول در این سامانه به همراه مشخصات فنی آنها بارگذاری شد.
در این مرحله ۶مدل خودرو توسط ۶شرکت واردکننده در این مرحله برای ثبتنام متقاضیان عرضه شده است؛ بدینترتیب مشتریان میتوانند یکی از خودروهای چانگان CS۵۵ (سایپا)، زوتی DL۵ (پارسخودرو)، هیوندای النترا (کرمانموتور)، کیا سلتوس (کوشاخودرو)، تویوتا کرولا (معینخودرو) و فولکس واگن جتا VS۷ (ماموتخودرو) را انتخاب کنند.
چه کسانی میتوانند ثبتنام کنند؟
طبق اعلام مقامهای مسئول درحال حاضر ثبتنام جدیدی برای خودروهای وارداتی انجام نمیشود و فقط ۳۰هزار نفری که اسفند سال گذشته ثبتنام و مبلغ ۵۰۰میلیون تومان بهحساب واریز کردهاند، میتوانند خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند.
فرایند تحویل خودروها در سامانه یکپارچه به این صورت است که بعد از قیمتگذاری شورای رقابت، مشتریان میتوانند نسبت به انتخاب اولویتبندیها اقدام و پس از آن روند تحویل محصولات آنها متناسب با اولویتبندیها مشخص میشود.
چالشها بر سر تحویل خودروهای وارداتی
بهنظر میرسد با وجود آنکه سامانه یکپارچه از روز گذشته برای خودروهای وارداتی باز شد اما هنوز چالشهایی بر سر تامین ارز خودروهای وارداتی وجود دارد. چالش اصلی بر سر محل تامین ارز این خودروهاست که بانک مرکزی هنوز در اینباره تأیید نهایی صادر نکرده است. این موضوعی است که روز گذشته ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو نیز به آن اشاره و تلویحا تأکید کرد: عرضه خودروها نیاز به همکاری بانک مرکزی دارد.
مشخات خودروهای وارداتی قابل عرضه در مرحله نخست
مشخصات |
تویوتا کرولا ۱.۲ال |
زوتی دی ال ۵ |
چانگان سی اس ۵۵ |
کیا سلتوس |
هیوندای النترا |
فولکس واگن جتا VS۷ |
گیربکس |
CVT |
CVT |
۷سرعته |
تیپ ترونیک |
۶سرعته |
تیپ ترونیک |
حجم موتور |
۱.۲لیتر |
۱.۵لیتر |
۱.۵لیتر |
۱.۶ |
۱.۶لیتر |
۱.۴لیتر |
تنفس موتور |
تنفس طبیعی |
توربوشارژ |
توربوشارژ |
تنفس طبیعی |
تنفس طبیعی |
توربوشارژ |
پیشرانه |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
توان موتور |
۱۱۶اسب بخار |
۱۴۴اسب بخار |
۱۷۸اسب بخار |
۱۳۲اسب بخار |
۱۲۷اسب بخار |
۱۴۸اسب بخار |
سرعت |
۱۸۰کیلومتر |
۱۸۰کیلومتر |
۱۸۰کیلومتر |
۱۸۵کیلومتر |
۲۲۵کیلومتر |
۱۷۵کیلومتر |
مصرف سوخت |
۵.۶لیتر |
۷.۲لیتر |
۶.۶لیتر |
۶.۷لیتر |
۹.۴لیتر |
۷.۳لیتر |
کروز کنترل |
دارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
ایربگ راننده |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
ایربگ سرنشین جلو |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
ترمز ایبیاس |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
ترمز ایبیدی |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
سنسور پارک خودرو |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
تهویه خودرو |
خودکار |
نیمه خودکار |
خودکار |
ندارد |
ندارد |
خودکار |
عرضهکننده |
معین خودرو |
پارس خودرو |
سایپا |
کوشا خودرو |
کرمان موتور |
ماموت |
۲۲۳۲۲۵