کد خبر: ۲۲۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
«تجارت آنلاین» از جدیدترین تحولات بازار املاک گزارش می‌دهد؛
در شرایطی که قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران رشد چند برابری را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۸۱ میلیون تومان رسیده؛ می‌توان مسکن را در شرایط دست نیافتنی‌تر از هر زمان ممکن توصیف کرد که دیگر با دریافت وام ۹۶۰ میلیونی هم خواب خرید خانه برای متقاضیان تعبیر نخواهد شد.

مسکن کیمیا شد!

گروه راه و مسکن: گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت مسکن در پایتخت در شهریور ماه امسال حکایت از ثبت رکورد تورم سالانه 84 درصدی مسکن و شیب تند گرانی خانه طی یک سال دارد. این مرکز بالاخره بعد از گذشت 245 روز تاخیر، جدیدترین گزارش از تحولات بازار مسکن را اعلام کرد که نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی بازه شهریورماه امسال به 77 میلیون و 480 هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهریور ماه سال گذشته در تهران 43 میلیون و 216 هزار تومان بوده است.

افزایش 75 درصدی قیمت خانه طی یکسال
همچنین گزارش جدید مرکز آمار مشخص می‌کند، متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد تقریبا 75 درصدی ظرف 12 ماه گذشته به حدود متری 80 میلیون تومان رسیده است. آنطور که فرارو نوشته، مناطق مرکزی تهران براساس داده‌های رسمی تاثیر بیشتری در این اتفاق داشتند و منطقه 11 که محله‌های معروفی مثل امیریه، خیابان جمهوری، میدان حر و .. را در خود جای داده با جهش قیمت 88 درصدی بیشترین رشد قیمت را بین مناطق 22 گانه تهران تجربه کرده است. منطقه 12 که یکی دیگر از مناطق واقع در مرکز شهر است، از این حیث رتبه دوم را در اختیار دارد. مناطق 13 و 22 که شرق و غرب تهران واقع شدند در طرف مقابل کمترین میزان رشد قیمت را به ثبت رساندند و منطقه یک و پنج که به ترتیب گران‌ترین و محبوب‌ترین نقاط بازار مسکن تهران به حساب می‌آیند، در فهرست رکوردداران افزایش قیمت جایی ندارند.

رشد88 درصد قیمت خانه در منطقه 11 تهران
قیمت مسکن در منطقه 11 تهران درحدفاصل شهریور 1401 تا شهریور 1402 از متری 31 میلیون و 913 هزار تومان به متری 60 میلیون و 137 هزار تومان رسیده و 88 درصد رشد داشته است. این بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران به حساب می‌آید و نشان می‌دهد قیمت خانه 100 متری در این بخش شهر از حدود سه میلیارد و 100 میلیون تومان به شش میلیارد تومان رسیده است. منطقه 12 که مثل منطقه 11 بخشی از مرکز شهر است، از این حیث رتبه دوم را از آن خود کرده است. ارزش مسکن در این منطقه شهریور پارسال متری 30 میلیون و 270 هزار تومان تخمین زده می‌شد و حالا داده‌های مرکز آمار ایران این عدد را 56 میلیون و 681 هزار تومان نشان می‌دهد. مناطق 14 واقع در شرق تهران و 17 واقع در جنوب شهر به ترتیب با رشد قیمت 86 درصدی و 85 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و بعد از آن‌ها می‌توانیم به رشد قیمت 82 درصدی قیمت مسکن در دو منطقه شش و هفت اشاره کنیم که آن‌ها هم در تقسیم بندی‌های شهرداری جزو مرکز شهر محسوب می‌شوند.

رشد 58 درصدی نرخ مسکن در مناطق 13 و 22
قیمت مسکن در دو منطقه 13 و 22 نسبت به سال قبل حدود 58 درصد رشد داشته و از این جهت کمترین میزان رشد قیمت را بین مناطق 22 گانه پایتخت به ثبت رساندند. متوسط قیمت مسکن در منطقه 13 که دقیقا شرق تهران قرار دارد، طی سال گذشته از متری 39 میلیون و 649 هزار تومان به متری 63 میلیون و 361 هزار تومان تبدیل شده و تقریبا 23 میلیون رشد داشته. آنطرف در منطقه 22 که غرب تهران است، شاهد همین میزان رشد قیمت بودیم و ارزش آپارتمان‌های مسکونی در منطقه 22 هم نزدیک 58 درصد ارتقا پیدا کرده و به متری 71 میلیون و 74 هزار تومان رسیده است. گزارش جدید مرکز آمار مشخص می‌کند در منطقه چهار هم قیمت مسکن ظرف سال گذشته 67 درصد رشد داشته و از این نظر بعد از مناطق 13 و 22 کمترین میزان رشد قیمت را تجربه کرده است. منطقه یک گران‌ترین نقطه بازار مسکن تهران است و منطقه پنج به شکل سنتی محبوب‌ترین بخش تهران معرفی شده، اما در فهرست رکوردداران افزایش قیمت از آن‌ها خبری نیست. متوسط قیمت مسکن در منطقه یک متری 157 میلیون و 952 هزار تومان یعنی تقریبا دو برابر متوسط قیمت خانه‌های تهران محاسبه می‌شود، اما این عدد 73 درصد نسبت به پارسال بیشتر است و دو درصد کمتر از میانگین افزایش قیمت‌ها در کل بازار مسکن تهران برآورد می‌شود.

خواب خرید مسکن تعبیر شدنی نیست
حال در شرایطی که قیمت مسکن در مناطق 22گانه تهران رشد چندبرابری را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود 81 میلیون تومان رسیده می‌توان مسکن را در شرایط دست نیافتنی‌تر از هر زمان ممکن توصیف کرد که دیگر با دریافت وام 960 میلیونی هم خواب خرید خانه برای متقاضیان تعبیر نخواهد شد. اواخر خردادماه امسال با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای زوجین تهرانی با احتساب وام جعاله به 960 میلیون تومان افزایش یافت تا شاید چاره ای برای توانمندسازی قدرت خریداران مسکن باشد اما این در شرایطی است که مبلغی که پس از کسر هزینه خرید اوراق حق تقدم مسکن برای متقاضیان باقی می‌ماند حدود 777 میلیون تومان است که با توجه به اینکه اکنون متوسط قیمت مسکن در پایتخت حدود 81 میلیون تومان اعلام شده، با رقم مذکور تنها می‌توان حدود 10 مترمربع مسکن در تهران خرید.

دلار؛ دشمن شماره یک خریداران مسکن
کارشناسان بازار مسکن بر این باورند؛ وابستگی قیمت مسکن به قیمت دلار یکی از عوامل اثرگذاری است که در این بازار نقش کلیدی بازی می‌کند. همزمان با جهش قیمت دلار در پایان سال گذشته و افت ارزش ریال، شتاب قیمت مسکن در کشور بیشتر شد و امسال نیز با ثبات تقریبی در رشد قیمت دلار، رکود در بخش مسکن نمود پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در این ماه، تعداد خرید و فروش مسکن تنها کمی بیش از 3 هزار فقره بوده که نشان از رکود در بازار مسکن کشور دارد. کما اینکه اکنون گزارش مرکز آمار از بازار مسکن در شرایطی بیان می‌شود که حسین محمودی اصل، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: «قیمت دلاری مسکن در اوج تاریخی قرار دارد و باید متعادل شود و این یعنی هنوز رکود پابرجاست. مسکن میانگین متری ۷۷ میلیون تومان در تهران رکورد نرخ ۱۵۵۰ دلاری مسکن است. یعنی قیمت دلاری در اوج تاریخی قرار دارد و باید متعادل شود و این یعنی هنوز رکود پابرجاست و اصلاح زمانی ادامه خواهد داشت.»
وی عنوان کرد: «مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه در خصوص گشایش در محدوده شهر‌ها به اندازه ۵ برابر مساحت تهران می‌تواند روند قیمت مسکن را مدیریت کند اما حالا حالا‌ها اقتصاد درگیر رکود خواهد بود.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار