کد خبر: ۲۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
پروژه‌‌ای مانند مسکن مهر در کشورهای سوسیالیستی هم اجرا نمی‌شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حتی در کشورهای سوسیالیستی مثل چین و روسیه تا این حد افراطی، کالایی کردن انسان را که با عنوان مسکن مهر در دولت قبل صورت گرفت ندیده‌ام، گفت: ساخت و ساز در تهران دیگر بس است و شهرداری‌ها فکری به درآمد خود کنند؛ شهرداری تهران ۶۵ درصد درآمد خود را از فروش عوارض ساختمانی به دست می آورد.

 عباس آخوندی در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران گفت: در بازدیدهایی که از کشورهای سوسیالیستی مثل چین و روسیه داشتم، حتی در آنجا هم در این حد افراطی کالایی کردن انسان، تحت عنوان پروژه مسکن مهر که در دولت قبلی کلید خورد را ندیدم و متأسفانه هنوز هم عده‌ای در پی این هستند که فارغ از جنبه‌های مالی که این پروژه دارد، از جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی از پروژه مسکن می‌خواهند دفاع کنند.

وی با اشاره به اینکه پروژه مسکن مهر جای دفاع کردن ندارد و اگر در خصوص پروژه مسکن مهر نخواهیم در دانشگاه تهران نیز صحبت کنیم، پس کجا باید این موضوع را بگوییم، باید گفت: اگر در خصوص پروژه مسکن مهر و مشکلات آن صحبت نکنم، هر لحظه ممکن است مجدداً گرایش‌های عوام‌فریبانه باز هم چنین طرح‌های خانمان‌سوزانه‌ای را ارائه کنند.

وزیر راه و شهرسازی به شهر فروشی تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه کل شهر تهران به یک کارگاه بی‌پایان و بی‌هدف تبدیل شده است و معلوم نیست با این حجم ساخت و ساز، آیا می‌توان میزان رفاه و آسایش مردم را به‌دست آورد.

وی افزود: دو اقدام افراط و تفریطی داریم که اقدام چپ‌گرانه مثل مسکن مهر و اقدام سوداگرانه رهاشده فروش آینده نفت‌ و آینده فرزندان‌مان است.

آخوندی اضافه کرد: شهر تهران که به یک شهر بی‌قواره تبدیل شده، دوست‌داشتنی نیست، درحالی که می‌توانست آرامش داشته باشد، پس با قاطعیت می‌گویم در پی این هستیم که این بحث‌ها باز شود که با شهرفروشی که در دهه 60 و با مداخله گسترده دولت در زندگی خصوصی مردم که در دهه 80، شکل گرفت، مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه برگشتن به خود ایده شهر و مطرح شدن ایران‌شهر بسیار می‌تواند ما را در این خصوص کمک کند، گفت: باید شهر ایده داشته باشد و مردمی که در آن زندگی می‌کنند، آرامش داشته باشند و آن آرامش را به نسل‌های بعد هدیه کنند، پس قابلیت زندگی در شهر مسئله مهمی است که در دنیای مدرن به حرکت تعریف شده است.

وی افزود: نمی‌توان بحث مسکن را از بحث حرکت و حمل‌ونقل منفک کرد؛ چراکه شهر و حمل‌ونقل یک مفهوم یکپارچه است، حال می‌بینیم وقتی این دو موضوع ازهم تفکیک می‌شود، رابطه مرکز شهر و پیرامون را از دست می‌دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: