کد خبر: ۲۲۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
ثبات قیمت دلار در بازار آزاد سبب شد که قیمت طلا و سکه هم در دو روز گذشته ثابت باشد و این فلزات زرد رنگ نوسان قیمت بالایی را تجربه نکنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلای 18عیار در بازار تهران دو میلیون و 476 هزار تومان بود. قیمت سکه امامی هم 29 میلیون و 490 هزار تومان بود. قیمت سکه بهار آزادی 26 میلیو.ن و 1400 هزار تومان در بازار ارزش گذاری شد. قیمت نیم سکه به 15 میلیون و 550 هزار تومان رسید و ربع سکه هم در بازار 10 میلیون و 550 هزار تومان بود. قیمت سکه امامی هم با کمی تغییر به 5 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

اما روند بازار طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟ بازار طلا و سکه در روزهای اخیر وضعیت قابل توجهی داشته است. اگرچه سکه به خصوص سکه بهار آزادی و سکه امامی در روزهای اخیر مستقیما تحت تاثیر بازار ارز بوده، اما قیمت طلا چندان از قیمت دلار تاثیر نگرفته است یا به عبارت دیگر، قیمت طلا در روزهای گذشته کمتر تحت تاثیر قیمت دلار بوده و واکنش این فلز زردرنگ به نوسان قیمت دلار، بسیار محدود بوده است.

مروری بر روند قیمت طلا و سکه نشان می‌دهد ورود دلار به کانال 53 هزار تومانی، قیمت طلا را تنها 100 هزار تومان افزایش داد، اما قیمت سکه افزایش قابل توجهی داشت و به کانال 30 میلیون تومانی وارد کرد. این مسأله نشان می‌دهد بازار طلا کمتر از بازار سکه تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار است.

آینده قیمت طلا و سکه

اما کارشناسان درباره آینده قیمت طلا و سکه چه می‌گویند؟ جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به افت و خیزهای قیمت در بازارها به تجارت‌نیوز گفت: «در بررسی حرکت بازارها ابتدا بورس، بعد طلا و بعد دلار به ترتیب روند شارپ‌تری دارند. بنابراین رخدادهای سیاسی و اقتصادی نسبت به بازارهای مورد اشاره، فراز و فرودهایی را در روند قیمت‌ها ایجاد می‌کنند.»

وی با اشاره به تاثیر‌پذیری روند قیمت طلای داخلی از بازار طلای جهانی و نرخ دلار ادامه داد: «این دو پارامتر روی بازار داخلی طلا اثر دارد. ما در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات نسبتا بالایی در انس جهانی طلا بودیم که به نظر می‌رسد در حال تعدیل شدن است.»

همچنین عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بخشی از نوسانات طلا با قیمت دلار و بخشی نیز با طلای جهانی تراز می‌شود به تجارت‌نیوز گفت: «با اتفاقات هفته‌های اخیر و افزایش تنش در منطقه، قیمت طلای جهانی رشد کرد و این موضوع به افزایش قیمت در بازار طلا کمک کرد. اما در صورت فروکش کردن جنگ حماس و اسرائیل، قیمت طلای جهانی نیز به کانال‌های پایین‌تر برمی‌گردد.»

وی دلیل صعودی شدن قیمت در بازارهای مالی بعد از اخبار تنش منطقه‌ای اخیر را، واکنش هیجانی معامله‌گران برای تقاضا عنوان کرد و افزود: «واکنش بازار هیجانی بوده و بعد از آن شاهد کاهش قیمت دلار و متعاقب آن طلا و سکه بودیم. اما به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در بازار طلا پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بیاید.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار