کد خبر: ۲۲۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

ضربه کاری حماس به ارتش رژیم صهیونیستی

نصرت الله تاجیک
کارشناس مسائل بین الملل

طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی یکی از بهترین عملیات های نظامی در جنگهای نامتقارن بود که از چند اصل مهم در مبارزات کلاسیک ، چریکی و غیرمتقارن توانست بهره‌برداری خوبی کند. این عملیات با استفاده از اصل طلایی غافلگیری ضربه اساسی را به هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل . وارد کرد ؛ یعنی با وجود اینکه مصری‌ها ادعا کردند تحرکات مشکوک حماس را به اسرائیل خبر داده بودند اما ارتش این رژیم باور نمی‌کرد این عملیات انجام شود و دوم استفاده از اصل مخفی کاری و انجام تاکتیکهایی برای رد گم کردن به همراه داشت و اجرا و زمان شروع و کم و کیف آن در میان افراد محدودی باقی ماند.
مبارزات مردم فلسطین دوران مختلفی را تجربه کرده و الان وارد دوره پنجم مبارزات ضد اشغالگری آنان شده‌ایم که پایه آن توسط جریان مبارزه مردمی فلسطینی‌ها گذاشته شده است که توانسته با استفاده از جنگ های غیرمتقارن ، استفاده از فناوری و توانمندی‌های تاثیرگذار و بازی به هم زن ، چهره نوینی از مبارزه را به منصه ظهور بگذارد. بعد از اشغال سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸ رویاروئی با ارتش صهیونیستی که با کمک دولتهای غربی شکل گرفته بود تا اوایل دهه هفتاد میلادی به دوش ارتشهای عربی بود. که نه تنها این جنگها منجر به آزادسازی زمینهای فلسطینی نشد بلکه کل سرزمین فلسطین به اضافه بخشهایی از سوریه و لبنان هم توسط ارتش صهیونیستی اشغال شد. با شکل‌گیری جنبشهای چریکی ضد اشغال مرحله دوم این مبارزات طی دو دهه تا اواخر دهه هفتاد با افت خیز فعال بودند که این مرحله نیز نتوانست به تغییر بازی و چهره مبارزات کمکی بکند. مرحله سوم در دهه هشتاد، مبازرات به دور از خشونت و باصطلاح پارلمانتاریستی فلسطینی‌ها بود که نقش اساسی را سازمانهای بین‌المللی به عهده داشتند و مذاکرات صلح دو و چند جانبه کمپ دیوید، اسلو، مادرید ، وادی عربیه و طابا و قطعنامه‌های سازمان ملل همچون ۲۴۲ و ۳۳۸ شاخصه اصلی آن بود که چیزی نصیب فلسطینی‌ها نکرد الا تشکیل نیمه دولت خودگردان که نه اختیاری دارد و نه امکاناتی در دو منطقه غزه و کرانه باختری. که اولا جزو سرزمین اصلی و اشغال شده فلسطین نبود و ثانیا اولی جزو سرزمین اشغال شده مصر و دومی سرزمین اشغال شده اردن در جنگهای سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل بود که به فلسطینها واگذار شد و ثالثا در این دو خاک جدا از هم و محاصره کامل اصلا امکان اعمال حاکمیت سرزمینی وجود ندارد. و رابعا امکان زیست طبیعی از فلسطینی‌ها در این دو سرزمین سلب شده است.مرحله چهارم مبارزات فلسطینی از انتهای دهه نود با الهام از مبارزه مردم ایران و پیروزی انقلاب اسلامی و مردمی شدن مبارزه بود و در قالب انتفاضه اقصی و انتفاضه سنگ راه نوینی جلوی پای فلسطینی‌ها گذاشت. لذا عملیات طوفان الاقصی تبلور مرحله پنجم مبارزات مردم فلسطین در غزه است. این عملیات انفجار صبر و تحمل و تحقیری بود که اسرائیل با تندروی و تضییع حقوق انسانی فلسطینی‌ها در این سالها به مردم این منطقه وارد کرده است.این عملیات یک عملیات بازی به هم زن بود و روندی را که در منطقه می‌خواهد اجرا شود تا بدون حل مساله فلسطین صلح و عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای عربی را صورت دهد به هم زد و می‌توان ادعا کرد یکی از دستاوردهای این عملیات نیز همین بود که کشورهای عربی را در عادی سازی روابط متوقف کند و یا حداقل به تاخیر بیاندازد.
الان مساله فلسطین دوباره روی میز آمده است و کشورهای منطقه می‌دانند تا مساله فلسطین حل نشود ایجاد چنین روابطی ممکن نیست و لذا با این عملیات می‌توان روند صلح را وارد مرحله جدیدی نمود که به احقاق واقعی حقوق انسانی فلسطینی‌ها در برقراری زیست طبیعی و تشکیل دولت واقعی در تمامی سرزمین و همان اصل تاریخی همزینستی مسالمت‌آمیز ادیان و فرهنگها در این سرزمین منجر شود. به شرطی که آمریکا و غرب دست از حمایت صد در صدی از اقدامات و عملکرد اسرائیل برداشته و همه کشورها از این روند حمایت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار