کد خبر: ۲۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
تحلیلگران بازار انرژی می‌گویند: ترکیبی از حملات هوایی موفقیت‌آمیز علیه مواضع گروه تروریستی داعش و کاهش قیمت جهانی نفت باعث کاهش درآمد مورد نیاز این گروه تروریستی شده است.

به گزارش پایگاه ان ‌بی ‌سی، آمریتا سن، تحلیلگر نفتی در موسسه انرژی اسپتک می‌گوید: این خسارت در حال وارد شدن به داعش است و به همین دلیل است که شاهد کاهش تولید نفت این گروه از روزانه 110 هزار بشکه به 40 هزار بشکه بوده‌ایم.

پس از حملات تروریستی هفته گذشته در پاریس و تایید اینکه سقوط هواپیمای مسافری روسیه در صحرای سینا در هفته‌های قبل‌تر کار داعش بوده است، آمریکا، فرانسه و روسیه حملات هوایی خود را علیه مواضع این گروه تروریستی در عراق و سوریه افزایش داده‌اند.

اهداف کلیدی این حملات هوایی، منابع اصلی درآمد و عملیات‌های داعش شامل میادین نفتی، کامیون‌های حمل‌ونقل نفت، زاغه‌های مهمات، مراکز فرماندهی و مسیرهای تجاری هستند. پیشتر آمریکا اعلام کرد که بیش از 100 کامیون حمل سوخت داعش را در یک حمله هوایی منهدم کرده است.

براساس برآورد رویترز، داعش بیش از 60 درصد ظرفیت تولید نفت سوریه و 10 درصد ظرفیت تولید نفت عراق را در اختیار دارد.

رویترز در گزارشی در اکتبر 2014 برآورد کرد که این گروه در مجموع ظرفیت تولید روزانه 120 هزار بشکه نفت را دارد که درآمد دو تا چهار میلیون دلاری در روز را برایش به همراه می‌آورد.

اما از سال گذشته قیمت جهانی نفت از 114 دلار به کمتر از 50 دلار سقوط کرده و این امر روی درآمد گروه تروریستی داعش تاثیر گذاشته است.

داعش در اوج دوران تولید نفت خود در تابستان 2014 روزانه 100 الی 110 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما با توجه به حملات هوایی اخیر تولید این گروه به کمتر از 50 هزار بشکه کاهش یافته است.

بخشی از نفت تولیدی این گروه برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی دیگر احتمالا صادر میشود اما با توجه به قیمت حدودا 40 دلاری نفت آنها درآمدی را که در تابستان گذشته داشتند، ندارند.

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه گروه تروریستی داعش نفت تولیدی خود را در بازار سیاه به فروش می‌رساند و همچنین گزارش‌هایی نیز حاکی از این است که این گروه نفت خود را به ترکیه قاچاق می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار