کد خبر: ۲۲۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
«تجارت آنلاین» آخرین تحولات جنگ غزه و دشوار شدن مسیر حمایت آمریکا از نتانیاهو را بررسی کرد؛
تداوم حمله زمینی ارتش اسرائیل به نواز غزه، دامنه معادلات میدانی را پیچیده‌تر کرده است. سران رژیم صهیونیستی اصرار دارند، تحت هر شرایطی عملیات ادامه داشته باشد اما متحدان این رژیم به شدت نگران ادامه جنگ و تحولات آتی هستند. اما ظاهرا نتانیاهو در گرداب جنگی قرار گرفته که راه گریزی از آن نخواهد بود.

غرق شدن نتانیاهو در گرداب جنگ سرنوشت‌ساز

گروه سیاسی: اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار شهدای این باریکه به ۹ هزار و ۶۱ نفر از جمله سه هزار و ۷۶۰ کودک و ۲ هزار و ۳۲۶ زن رسیده و آخرین امار مجروحان نیز ۳۲ هزار نفر است. همچنین، حزب الله لبنان در عملیاتی ویژه پنج‌شنبه، ۱۹ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز لبنان به طور همزمان هدف حمله قرار داده است. در سطحی دیگر، با تداوم جنگ زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) غزه را برایتان جهنم می‌کنیم.

امکان طرح آتش‌بس موقت
با ادامه گستره جنگ در غزه، این روزها به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری تلاش برای ایجاد آتش‌بس موقت به جریان افتاده است. در این زمینه، حتی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان چهارشنبه شب هفته گذشته با اشاره به سفر اخیر خود به قطر گفته بود، در جریان این سفر رایزنی در مورد ابتکارهای سیاسی در ارتباط با ایجاد آتش‌بس موقت فوری در غزه در دستور کار مشترک دو طرف بود.
متعاقب اظهارات امیرعبداللهیان، مقامات آمریکایی اعلام کردند که توقف کوتاه مدت عملیات نظامی در غزه باعث ارسال آب و غذا به غزه شده و به آزادی اسرا کمک می‌کند. مقامات کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور از رژیم صهیونیستی درخواست خواهد کرد تا با توقف‌های موقت در عملیات نظامی در غزه جهت توزیع کمک‌های بشردوستانه و پیشبرد گفت‌وگوها برای آزادی اسرا موافقت کند. به گفته این مقامات، این درخواست توقف با آتش‌بس کلی بسیار مغایرت دارد. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته گفته بود که معتقد است باید در درگیری اسرائیل و غزه یک «وقفه» صورت گیرد تا گروگان‌ها آزاد شوند. سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به فردی که در میان سخنرانی انتخاباتی او در مینیاپولیس گفت که باید درخواست اعلام آتش بس در غزه کند، ایراد شد. او گفت: من به عنوان یک خاخام از شما می‌خواهم که همین الان خواستار آتش‌بس شوید. بایدن گفت: من هم فکر می‌کنم ما به یک «وقفه» نیاز داریم. یک مکث زمان می‌دهد تا زندانیان اسراییلی بیرون بیایند.
در همین ارتباط، روزنامه «تایمز آف اسرائیل» به نقل از گزارشی از شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در حال بررسی درخواست‌های ایالات متحده برای آتش بس انسانی کوتاه مدت در غزه است. این روزنامه گزارش داد که یک مسئول رژیم صهیونیستی گفته است که «آتش بس چند ساعته ممکن است». همزمان با مطرح شدن امکان آتش‌بس موقت از سوی آمریکا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: اولویت ما آتش بس فراگیر در غزه است. فلسطین شاهد یک فاجعه انسانی بی سابقه است. وی گفت: جنایت‌های ضد بشری در غزه رخ می‌دهد و بیمارستان‌ها با وحشی‌گری بمباران می‌شوند.

تصویب بسته 14 میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به تل‌آویو
به نظر می‌رسد طرح آمریکا برای آتش‌بس موقت چندان از روی خیر و صلح‌خواهی نبوده است. چرا که مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمکی به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی که لایحه آن از سوی جمهوری‌خواهان این مجلس با وجود مخالفت‌های دموکرات‌ها به جریان انداخته شد، تصویب کرد. تداوم حمایت‌های مالی آمریکا از رژیم اسرائیل در شرایطی است که دیپلمات‌های آمریکایی بر سر حمایت آشکار و بی‌قید و شرط بایدن از رژیم صهیونیستی اختلاف‌نظر دارند و ده‌ها تن از مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده معتقدند که اعتراضات آنها موجب شده تا واشنگتن تاحدی میانه‌رو شود. البته بسته کمکی آمریکا با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان نیز همراه شد. ناصر کنعانی با اشاره به حمایت‌های مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنایت علیه مردم غزه در مطلبی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: طی ۲۴ گذشته؛ مجلس نمایندگان آمریکا کمک مالی ۱۴.۳ میلیارد دلاری را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای رژیم صهیونیستی تصویب کرد. بلینکن وزیر خارجه آمریکا مجددا به تل آویو سفر کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد واشنگتن مخالف آتش‌بس در ‎غزه است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با آتش‌بس در غزه مخالفت کرد و گفت اسرائیل نیازی به آتش‌بس ندارد. به‌ این ترتیب آمریکا نشان داده که همچنان بخشی تعیین کننده از تداوم جنگ تمام عیار، جنایت جنگی و نسل‌کُشی علیه ملت ‎فلسطین است و نه بخشی از حل بحران.

نگرانی آمریکا نسبت به عدم تحقق اهداف حمله رژیم اسرائیل
با وجود حمایت‌های مالی، جدیدترین گزارش‌ها از نگرانی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و مشاوران ارشد او نسبت به افزایش انتقادهای جهانی از رنج مردم غزه و دشواری تحقق اهداف نظامی اسرائیل علیه حماس حکایت دارند. شبکه خبری سی‌ان‌ان در این زمینه مدعی شده که بایدن، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا و «لوید آستین» بارها در گفت‌وگوهای محرمانه با اسرائیلی‌ها تأکید کرده‌اند که کاهش حمایت‌های جهانی از عملیات علیه حماس «تبعات راهبردی وخیمی» خواهد داشت. مطابق این گزارش، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای پشت پرده همچنین نگران هستند که اسرائیل برای محقق کردن هدف جنگی خود برای حذف حماس «زمان محدودی» در اختیار دارد و بایستی این هدف را قبل از به اوج رسیدن خشم عمومی از رنج مردم غزه و بالا رفتن تلفات غیرنظامیان در این منطقه به سرانجام برساند. سی‌ان‌ان نوشته، در واقع در مجموعه دولت بایدن این برداشت وجود دارد که آن لحظه ممکن است به سرعت فرا برسد: منابع آگاه می‌گویند که بعضی از مشاوران نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند تا زمانی که فشارها علیه دولت بایدن برای حمایت از آتش‌بس به نقطه انفجار برسد تنها چند هفته- و نه چند ماه- فرصت باقی است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار