کد خبر: ۲۲۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
بانک مرکزی برای واردات خودروهای نو ۲۰۰میلیون دلار تخصیص داد
بازار خودرو همچنان چشم انتظار واردات است و اکنون در جدیدترین تحول پیرامون این بازار، بانک‌مرکزی ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات خودروی نو اختصاص داده است.

سیگنال مثبت برای بازار خودرو

گروه صنعت و تجارت:بازار خودرو همچنان چشم انتظار واردات است و اکنون در جدیدترین تحول پیرامون این بازار، بانک‌مرکزی ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات خودروی نو اختصاص داده است. به گزارش تجارت،عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این خبر که بانک مرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰میلیون دلار تخصیص داده است، گفت: واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آیین‌نامه در هیئت دولت همچنان در انتظار موافقت بانک مرکزی برای تأمین ارز است. علی  جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم، با اشاره به نشست کمیسیون متبوعش با وزیر صمت گفت: در این جلسه چند موضوع از جمله تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: بر همین اساس مصوب شد که تعرفه خودروهای برقی صفر و خودروهای هیبریدی نیز به 15 درصد کاهش پیدا کند، برای واردات نیز یک سری تسهیلات در نظر گرفته شده از جمله اینکه برای تاکسی‌ها بتوانند به‌شکل پرتکرار وارد کنند. عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: براساس آنچه آقای علی‌آبادی گفت تاکنون 250 میلیون دلار برای واردات خودروهای نو تخصیص داده شده و 200 میلیون دلار نیز در مرحله تخصیص است و بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام کرده است. جدی ادامه داد: اما در بحث خودروهای کارکرده آیین‌نامه آن هم‌اکنون در هیئت دولت به تصویب رسیده است منتها اجرای آن با توجه به محدودیتهایی که در بحث تأمین  ارز وجود دارد منوط به موافقت بانک مرکزی شده است. وی تأکید کرد: در جلسه بعدی کمیسیون صنایع که احتمالاً هفته آینده برگزار می‌شود، از مسئولان بانک مرکزی دعوت کردیم تا موضوع تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده نیز حل‌وفصل شود و با این کار به‌نوعی به وزارت صنعت برای تسریع در پروسه واردات خودرو کمک کنیم.
منتقدان چه میگویند؟
مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره اقدام وزیر صمت درمورد رونمایی از خودروهای وارداتی گفت: اتفاقی که برای بحث واردات در حال رخ دادن است، این است که با توجه رونمایی تماما نمایشی‌ای که اتفاق افتاد، واردات خودرو عملا به صورت کاملا منظم به بخش برند‌های چینی مهندسی و خلاصه شده است. تعداد محدودی از خودرو‌های کره‌ای و آلمانی نیز وارد شده‌اند. با توجه به صحبت‌های اخیری که وزیر صمت درباره واردات کردند و بازدیدی هم برای رئیس جمهور در پاستور برای خودرو‌های الکتریکی گذاشتند به نظر من اتفاق بعدی در مورد واردات این است که اخبار واردات خودرو چندان جدی نباشد. او افزود: یک دوره مردم صبح و بعدازظهر اخبار متفاوتی در مورد برجام می‌شنیدند و بازار ارز نیز واکنش نشان می‌داد. عملا از یک جایی به بعد بازار‌ها عکس العمل خود را از دست داند و جامعه احساس کرد که صرفا خبر درمانی اتفاق افتاده است. در مورد واردات خودرو نیز بازار حساسیت خود را از دست داده است. به دلیل خبردرمانی در حوزه خودرو و تفاوت شدید حرف با عمل دیگر بازار توجهی به این کار‌ها ندارد. مردم هم تا یک نقطه با اخبار همراهی می‌کنند و دیگر اعتماد گذشته را ندارند. وی درباره جهش قیمتی در بازار خودرو بیان کرد: برآورد من این است که اگر تا پایان سال وزارت صمت نگاه جدی به سمت خودرو نداشته باشد، ما می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که بازار فعلی که در کف قیمت قرار گرفته است، نزدیک به سال نو افزایش قیمت را تجربه کند. بازار از یک جایی به بعد کنترل خود را از دست می‌دهد و خود را با واقعیت‌های موجود از جمله نرخ ارز و تورم هماهنگ می‌کند. فرزانه درباره میزان واردات وعده‌ی دولت گفت: دولت رئیسی قول داده بود که تا خرداد امسال ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود. طبق آخرین آمار که متعلق به ۳ هفته پیش است، تنها هفتصد خودرو وارد شده که بخشی از آن‌ها نیز خودرو‌های امداد و نجات بوده‌اند. این میزان از واردات شبیه یک لطیفه است. بازار در حال حاضر عطش خاصی نسبت به خودرو پیدا کرده و دورنما نیز روشن نیست. عملا دولت‌های گذشته تاکنون نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه به بازار بدهکار هستند. حتی اگر این ۲۰۰ هزار دستگاه تا آخر امسال وارد شود که به نظر نمی‌رسد این اتفاق بیوفتد، شما باید ۵ سال این روند را ادامه دهید تا کسری سال‌های گذشته را جبران کنیم. به نظر من اتفاق بزرگی با این شکل واردات در بازار نخواهد افتاد. به دلیل شرایط ارزی پیش بینی من این است که این واردات مقطعی است. بر اساس آیین‌نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر، محصولات اغلب شرکت‌های خودروساز با رعایت حجم موتور و سقف قیمتی جاز، توانایی ورود به داخل کشور را دارند. بنابراین درصورتی که واردات خودروهای صفر کیلومتر به صورت گسترده صورت بگیرد، مدت زمان بسیاری نیاز است تا نرخ فروش آن‌ها از سوی شورای رقابت به واردکنندگان این خودروها ابلاغ شود. این مورد نیز جای سوال است که شورای رقابت چگونه می‌خواهد برای تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، قیمت‌سازی کند؟ شورای رقابتی که در تعیین قیمت حدود 30 الی 40 دستگاه خودروی مونتاژی و داخلی، نیاز به زمان چند ماهه داشت، چگونه می‌خواهد قیمت خودروهای وارداتی را (که درصورت آزادسازی گسترده واردات، تعداد آن‌ها قطعاً بسیار بیشتر خواهد بود) قیمت گذاری کند؟ همه این سوالات از زمان آغاز به کار شورای رقابت مطرح بود و در همان زمان نیز بی‌پاسخ ماند. باید منتظر بود و دید که آیا وعده واردات خودرو عملی خواهد شد و یا در همان حد حرف و وعده باقی می‌ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار