به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، منوچهر منطقی در خصوص چگونگی دانش بنیان کردن صنعت خودرو، گفت: در این زمینه چهار مرحله وجود دارد در مرحله نخست باید به یکپارچه سازی محصولات (مونتاژ) و قطعه سازی توجه کرد.
وی افزود: در مرحله دوم طراحی قسمتهایی از محصولات است به این صورت که مثلاً یک خودرو مصرفش بالاست آیا میتوان یک موتور با مصرف کمتر طراحی و بر روی خودرو قرارداد یا خیر ! در مرحله سوم طراحی یک محصول جدید مطرح است که اتفاقا ما طراحیهای مشترکی با مجموعههای جهانی داریم که این موضوع نشان از توانمندی بالای ماست.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، تصریح کرد: در مرحله چهارم صنعت خودرو به درجه ای می رسد که توانمندی طراحی اجزا خودرو را پیدا کرده و میتواند محصول مستقل طراحی کند. این محصول مستقل علاوه بر بازار داخل وارد بازارهای جهانی هم می شود.
منطقی گفت: دانشبنیان شدن از مرحله سه به بعد است که اتفاق میافتد به عبارتی مرحله یک تکنسین محور و مرحله دوم مهندسی محور است که در این مرحله ها هنوز به دانشبنیان بودن نرسیده ایم اما مرحله سوم دیگر دانشبنیان است چون شما میتوانید محصول را از مرحله تحقیق و توسعه تولید کنید اگر چه شریک دارید اما میتوانید محصول جدید عرضه کنید. بنابراین اگر ما میخواهیم وارد دانشبنیان شویم باید وارد مرحله سوم شده باشیم.
وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر بحث خودروهای فسیلی با سوخت فسیلی کم کم از رده خارج میشود و پیشبینیها بر این است تا 2050 همه کشورها به سمت خودروهای برقی بروند. اما صرفاً برقیسازی نیست بلکه خودروها با هم میتوانند تبادل اطلاعات داشته باشند.
منطقی با اعلام اینکه در این افق جدید دیگر ما نباید آن مسیر قبلی را تکرار کنیم، گفت: در مسیر قبلی ما سی کی دی دریافت و قطعه سازی میکردیم و در نهایت به 10 تا 14 درصد ارزش افزوده می رسیدم در بخش طراحی اجزا هم به 50 درصد می رسیدیم . امروز باید از مرز 50 درصد عبور کنیم اما چگونه؟
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، افزود: ما یک سری مزیتهایی داریم به نحوی که در خودروهای جدید موضوع فناوری هایی هست عمدتا بر مبنای الکترونیک و بخشهای مهندسی برق تولید شدهاند در سیستمهای ارتباطی، فناوری اطلاعات و نهایتا فناوری سیستمهای کنترل اتوماتیک نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است که این موضوع نشان می دهد ما در این زمینه توانمندی فوقالعاده خوبی داریم.
به گفته منطقی، از ابتدای انقلاب نخبهترین آدمها در این رشتهها تحصیل میکردند. اما صنایع ما چون توان جذب این افراد را نداشتند مهندسان به خارج از کشور می رفتند. خود من در دانشگاه شریف درس خواندم دوره ما 120 نفر بودند اما از این تعداد 4 نفر در ایران ماندهاند. ما آدمهای خوب با سطح فنی بالایی تربیت میکنیم اما چون قدرت جذب آنها را نداریم آنها جای دیگری فعال میشدند. نکته مهم اینجاست اگر فعالیت این افراد را در کشورهای دیگر پیگیری کنیم می بینم که در کشورهای پیشرفته جایگاه فوق العاده حساس و دقیق دارند. پس ما یک استعداد نهفته داریم که تا به حال از آن استفاده نکردهایم. اما آیا این استعداد به تنهایی به درد میخورد؟ خیر.
وی با اعلام اینکه هیچ وقت از مزیت بازارمان استفاده نکردهایم، گفت: همه کشورها وقتی ما یک بازار بزرگ داشته باشیم حتما در مراودات تجاری به فناوری توجه می کنند به نوعی نظریه بازار در مقابل فناوری یک بحث جا افتاده است و بسیاری از کشورهایی که در زمینههای صنعتی در یک رشته خاص پیشرفت می کنند از این نظریه به خوبی استفاده میکنند.
وی گفت: با در نظر گرفتن این موضوع اگر بخواهیم به سمت بازار برقیسازی خودروها بریم باید با هر کس که صحبت می کنیم بگویم این بازار ما است و اگر می خواهید این بازار را در اختیار شما قرار دهیم دیگر روش های" سی کی دی"" اس کی دس" معنا نداریم ما باید طراحی مشترک را شروع کنیم. ممکن است بگویید که ما تحریم هستیم و کسی ما را تحویل نمیگیرد ولی ما الان وارد یک سری اتحادهای بلندمدت از جمله با کشورهای بریکس شده ایم که دیگر بحثهای تحریم خیلی کمرنگ میشوند. باید برویم سراغ کشورهایی که با آنها ارتباطات بلندمدت داریم .
انتهای پیام/