گروه صنعت و تجارت: به دنبال افزایش آلودگی هوا و معضلات معتنابه آن، وزیر صمت چند ماه قبل وعده برقی شدن ناوگان حمل و نقل در کشور را داد و تاکید بر رونمایی از آن در آبان ماه سال جاری را داد. اما بعد از گذشت ده روز از آدرماه همچنان خبری از خودروهای برقی در سطح شهر نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جدیدترین سخنان خود در خصوص واردات تاکسیهای برقی و فراهم کردن زیرساختها برای رواج این خودروها در کشور، ابراز امیدواری کرد که بهزودی ناوگان حملونقل عمومی برقی شود و به صراحت اعلام کرد که نباید سیاست ما این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلیسازی کنیم؛ بالعکس بایستی تمرکز خود را بر خودروهای برقی و هوشمند قرار دهیم. حال باید در انتظار باشیم که این وعده جدید چه زمانی به بار می نشیند؟
آبان رفت، خودروهای برقی نیامدند
به گزارش تجارت، اواسط مهر ماه بود که معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از ورود خودروهای برقی به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی از آبان ماه و ادامه روند آن تا پایان سال، خبر داد و گفت: با همکاری شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای خودروسازی و همکاری مشترک مجموعههای بین المللی تا افق ۱۴۰۴، به سمت طراحی و ساخت خودروهای بومی خواهیم رفت. به گفته منوچهر منطقی در جهت فرآهم آوردن زیرساختها، تاکنون ۱۵ جایگاه تعبیه شده و ۷۸ شارژر مهیا شده است. همچنین نمونه خودروهای برقی وارد شده و از آبان ماه به بعد به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی طی چند مرحله وارد خواهد شد و به شبکه تاکسیرانی تزریق میشود.
آنچه که از ظواهر امر پیداست، خودروی برقی در آبان ماه وارد کشور نشده و بر اساس آنچه که اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، تاکسیهای برقی احتمالا در هفتههای اول آذرماه بهتدریج وارد تهران میشود.
100 هزار تاکسی برقی به کلان شهرها می آیند
وی ابراز امیدواری کرد: در مجموع مقرر شده تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم؛ بر این اساس در سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی خواهیم داشت. علی آبادی با بیان اینکه به زودی حملونقل عمومی در تهران برقی میشود، گفت: این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی هم دارد؛ در حال حاضر نصب شارژرها شروع شده و در حال توسعه زیرساختها هستیم.
عرضه اولین خودروهای برقی داخلی، در نیمه ابتدایی ۱۴۰۳
مقام عالی وزارت صمت همچنین از تولید چند نمونه خودروی برقی داخلی خبر داده و پیشبینی کرد: احتمالا در نیمه اول سال بعد، این خودروها نیز عرضه شوند. علیآبادی بر تمرکز بر خودروهای برقی و هوشمند بهجای خودروهای بنزینی، گفت: در کشوری همچون نروژ، بیش از ۸۰ درصد خودروها برقی شده یا در چین تقریبا تمام حملونقل عمومی و ۳۰ تا ۳۵ درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است؛ بنابراین باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم تا در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با آنها همراه شویم. وی تصریح کرد: سیاست ما نباید این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی کنیم چون اینها گذرا هستند. بنابراین باید به سمت داخلی سازی قسمتهایی که خلق فناوری میکنند، حرکت کنیم.
مشکلی در حوزه زیرساخت تولید خودروهای برقی نداریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تمامی مناطق کشور اعم از روستاها از نعمت برق برخوردار هستیم و زیرساختهای لازم برای راهاندازی این خودروها وجود دارد. علیآبادی گفت: خودروی بنده برقی است و خودم آن را ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن نیز بومی است. شایان ذکر است که نیمه آبان ماه سال جاری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت از تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار ارز به واردات تاکسیهای برقی خبر داد و اعلام کرد: قرار است این خودروها از طریق شرکتهای خودروساز وارد شوند و بر اساس برنامهریزیهای زمانی صورت گرفته، این خودروسازان بایستی تا پایان سال، ۶۰ درصد از تعهدی که در رابطه با خودروهای برقی امضا کردهاند را وارد ناوگان حملونقل کشور کنند. به گفته این مقام مسئول، شرکتهای خصوصی خودروساز نیز باید خود را آماده کنند تا حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا پنج سال آینده برقی کنند؛ چراکه در غیر اینصورت از بازار عقب میمانند.
وزیر صمت: خیالمان از خودروهای برقی راحت شد
صبح امروز (سهشنبه)، نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه در ایرانخودرو، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مدیران عامل گروه صنعتی ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل، شهردار استان کرج و... افتتاح شد.
عباس علیآبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم، ضمن تاکید بر اینکه در این صنعت، هر چه را که بخواهیم میتوانیم افتتاح کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر کار جدیدی انجام نمیشود؛ پروژه خودروهای برقی از اوایل قرن ۲۰ (۱۹۰۵ میلادی) در دنیا و از دهه ۷۰ در ایران رونق گرفت و عرضه به بازار آغاز شد. دنیا به این نتیجه رسیده که بهترین روش حملونقل، این خودروهای برقی است و بخش عمده حملونقل کشوری همچون نروژ همین خودروها با تخصیص ۸۵ درصدی است.
وزیر صمت در ادامه عنوان کرد: اینکه چند سالی رونق خودروهای برقی به تعویق افتاد و خودروهای بنزینی و دیزلی توسعه بیشتری پیدا کرد، دچار بحران زیست محیطی نبودهایم و از سویی هم چالشهای ذخیرهسازی انرژی وجود داشت اما با تعلق جایزه نوبل به باتریهای لیتیومی و حمایت جهان از خودروهای برقی، تمرکز بر تولید این خودروها مجدد مورد توجه قرار گرفت. بهترین روش مدیریت مسائل زیستمحیطی همین استفاده از خودروهای برقی است.
وی افزود: پروژه خودروهای برقی در ایران از سال ١٣٧٨ مورد توجه قرار گرفت و تمرکز بر خودروهای برقی آغاز شد، اما تا چندی پیش پشت درهای سازمان استاندارد متوقف مانده بود تا اینکه با حمایت رئیس جمهوری، بلافاصله فرآیند حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت و به سرعت حل شد و موضوع خط تولید خودروهای برقی پیش افتاد.
علیآبادی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر دو اتوبوسساز مهم در کشور داریم که هر دو اتوبوس برقی دارند؛ ابراز امیدواری کرد: تا سال آینده خودروهای برقی با تیراژ بالا و اقتصادی عرضه شوند؛ بنابراین خودروسازان ما هیچگونه نگرانی نداشته باشند؛ چراکه همه زیرساختها را فراهیم خواهیم کرد. بخاطر داشته باشیم که خودروهای برقی به شدت زیستمحیطی و اقتصادی هستند، ضمن اینکه از هر منبع انرژی که میتواند تولید برق کند، میتوان برای سوخت مورد نیاز این خودروها بهره گرفت.
وزیر صمت تصریح کرد: ساخت داخل بسیار حائز اهمیت بوده و در اشتغالزایی تاثیرگذار است، اما مهمتر از ساخت داخل، ایجاد نوآوری است. اکنون دیگر بحث خودروهای برقی روی روال افتاده و نگرانی از بابت آن نداریم؛ بنابراین اکنون باید به فکر انقلاب صنعتی چهارم باشیم؛ بر این اساس از امروز دیگر باید از خودروهای هوشمند صحبت کنیم.
اتوبوس برقی داخلی؛ ارزانتر از نمونههای چینی
علیآبادی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، قیمت اتوبوسهای برقی تولید داخل را قابل رقابت با مدلهای خارجی دانسته، گفت: قیمت تمامشده اتوبوسهای برقی داخلی حتما رقابتی خواهند بود و ارزانتر از نوع چینی است؛ اما باید تیراژ را افزایش داد تا به حداقل قیمت برسیم. قطعا اتوبوسهای برقی به صورت رقابتی و با کیفیت بالا عرضه خواهند شد.
مقام عالی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه امروزه با توجه به مسائل زیستمحیطی و آلودگی هوا، ناچار هستیم به سمت برقیسازی خودروها حرکت کنیم، تصریح کرد: در حوزه خودروهای برقی، با دنیا در این زمینه همگام شدهایم؛ ضمن اینکه سرریز فناوری این برقیسازی میتواند در سایر صنایع اثرگذار باشد و قطعا محرک مشاغل بسیار زیادی خواهد بود. البته در اینجا متوقف هم نخواهیم شد و به سمت هوشمند کردن خودروها پیش خواهیم رفت.
علیآبادی تاکید کرد: تمرکز ما بر نوآوری است و بایستی محصولات متعلق به خود را تولید کنیم و پس از آن اولویت، رفع گلوگاهها است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز امیدواری بر اینکه مردم ما به زودی شاهد اتوبوسهای خودران باشند، گفت:حالا وقت هوشمند سازی است و اتوبوسهای خودران از سطح بالایی از هوشمندی برخوردار هستند. در حقیقت هدف صنعت هوشمند صادراتگرا را دنبال میکنیم؛ بنابراین باید در این زمینه هم رقابتپذیر باشیم.
وی در پاسخ به ادامه روند واردات از چین، با توجه به تولید اتوبوس برقی، تصریح کرد: باید ناترازیها را از بین ببریم؛ تا زمانیکه تقاضا در تولید تامین نشود، واردات تداوم خواهد داشت؛ البته تا جاییکه ارزش رقابتی برای کشور داشته باشد، واردات مجاز خواهد بود. ضمن اینکه واردات بر اساس قانون و مقرراتی است که کشور برای آن تعیین میکند، لذا من اطمینان میدهم مشکلی از جهت تامین نخواهیم داشت.