کد خبر: ۲۳۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
یادگیری و آموزش بازارهای مالی مسیری است که هیچ‌گاه به انتهای خود نمی‌رسد. فعالان بازارهای مالی برای موفقیت باید همیشه نسبت به یادگیری مطالب جدید از خود اشتیاق نشان دهند. در مسیر سرمایه‌گذاری، استفاده از تجارب و نظرات خبرگان اهمیت زیادی دارد.

آموزش بورس: انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

یادگیری و آموزش بازارهای مالی مسیری است که هیچ‌گاه به انتهای خود نمی‌رسد. فعالان بازارهای مالی برای موفقیت باید همیشه نسبت به یادگیری مطالب جدید از خود اشتیاق نشان دهند. در مسیر سرمایه‌گذاری، استفاده از تجارب و نظرات خبرگان اهمیت زیادی دارد. یادگیری پیوسته تنها مختص به بازارهای مالی، آموزش اقتصاد و آموزش بورس نیست، برای موفقیت در هر کاری باید پیوسته در راستای توسعه‌ی دانش فردی گام برداشت. طبیعی است که بسیاری از افراد به دلایل گوناگونی تمایل چندانی به فعالیت در بازارهای مالی و تحمل هیجانات آن نداشته باشند اما نسبت به آثار سو تورم بر رفاه شخصی خود آگاهی دارند و حفظ و یا شاید ارتقای آن در طول زمان برایشان مهم است. در این‌صورت سرمایه‌گذاری درآمدهای مازاد و همچنین مدیریت درآمد و هزینه‌ها برایشان اولویت بالایی پیدا می‌کند.
سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی و مدیریت ریسک دانشی تخصصی است که عوامل متعددی بر آن تاثیر می‌گذارد. در بیشتر کشورهای دنیا، افراد دسترسی بالایی به مشاوره سرمایه گذاری و مالی دارند و با کمک آن‌ها تلاش می‌کنند تا تصمیمات مالی بهتری در زندگی بگیرند. متاسفانه در ایران فرهنگ مشاوره گرفتن در زمینه‌ی مالی کمتر وجود دارد. از طرفی محدودیت ابزارهای مالی و ناشناخته بودن آن‌ها نیز از عواملی است که نیاز به مشاوره گرفتن را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.

آموزش بورس: انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم مخاطرات خاص خود را دارد، مسلط شدن بر تمام بازارها نیازمند صرف انرژی، داشتن دانش و زمان است. بازار مسکن دانش حقوقی، فن مذاکره، توانایی تحلیل اقتصاد کلان و تحلیل شرایط مسکن را نیاز دارد. بازار سهام نیازمند دانش تخصصی در ارتباط با صنایع مختلف، اقتصادکلان و شناخت بازارهای موازی است. بازار طلا و ارز نیز علاوه بر مسائل رایج نیازمند توانایی تحلیل اقتصاد سیاسی است.

بسیاری از افراد همانطور که ذکر شد نه توانایی تسلط بر این موضوعات و نه زمان آن را دارند. این دسته افراد بهتر است سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام دهند. انتخاب اینکه از کدام روش استفاده کنند نیز به عوامل زیادی بستگی دارد که بهتر است پیش از انتخاب حتما با متخصصان این حوزه مشورت کنند. کلینیک اقتصاد علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی اقتصادی و مالی، خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌دهد و علاقه‌مندان در صورت نیاز می‌توانند با مراجعه به سایت کلینیک اقتصاد، درباره این خدمات و نحوه دریافت آن کسب اطلاعات کنند.

آموزش بورس: انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از فراگیرترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند که با پیچیده‌تر شدن بازارها استفاده از آن‌ها رواج یافته است. انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب برای سرمایه‌گذاری نسبت به تشکیل سبد سهام آسان‌تر است ولی همچنان نیازمند توجه خواهد بود. برای بررسی دقیق‌تر روش‌های انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری در مقاله آموزش بورس از صفر وبسایت کلینیک اقتصاد به‌طور کامل بررسی‌های لازم برای رفع نیاز افراد ارائه شده است.

آموزش بورس: تحلیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تحلیل سبد دارایی‌های صندوق از سایت کدال، بررسی بازده دوره‌ای صندوق در طول دوران فعالیت، عملکرد صندوق در دوران رکود و رونق در انتخاب یک صندوق مناسب موثر است. تحلیل و بررسی عملکرد سایر صندو‌ق‌های تحت مدیریت مدیر آن صندوق نیز اهمیت دارد.

شاید سخت‌ترین مسیر تحلیل صندوق‌ها، بررسی سبد دارایی‌های آن‌ها باشد. اینکه صندوق در چه صنایعی سرمایه‌گذاری کرده است، سهم هر صنعت در سبد دارایی‌ها چقدر است. تغییرات وجه نقد صندوق چه روندی را طی می‌کند. مشتقات مالی چه سهمی در سبد صندوق دارند و برخی عوامل دیگر را در بررسی سبد صندوق باید مد نظر قرار داد.

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی دیگر روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. شرکت‌های مختلفی در این زمینه با مجوز سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند که هر کدام شرایط خاص خود را برای سبدگردانی دارند. از طرفی برخی از افراد نیز به صورت شخصی در این زمینه فعالیت می‌کنند که طبیعتا همکاری با آن‌ها ریسک‌های خاص خود را دارد. اگر فردی تصمیم دارد تا با سبدگردان‌ها همکاری داشته باشد، لازم است که مباحث ابتدایی، بازارها و اصول اقتصاد را بداند تا انتخاب بهتری را انجام دهد.

آموزش بورس: انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

آموزش بورس: سرمایه‌گذاری مستقیم

شناخت ادبیات فنی و آشنایی با اصول اولیه‌ی هر فعالیت، لازمه‌ی موفقیت و کنترل ریسک است. سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم نیز از این موضوع مستثنی نیستند. اگر به هر دلیلی فردی تصمیم داشت تا مستقیم وارد حرفه‌ی سرمایه‌گذاری شود قطعا باید برای ارتقای دانش خود سرمایه‌گذاری کند. قدم اول در یادگیری، تلاش برای تقویت نیاز به یادگیری در خود است. افراد پیوسته باید در حال یادگیری و فراگیری مطالب جدید باشند. قدم دوم انتخاب استاد خوب است. اینکه از چه کسی می‌آموزیم اهمیت زیادی دارد.

برای سرمایه‌گذاری مستقیم، توانایی تحلیل بنیادی، درک صورت‌های مالی، شناخت بازارهای موازی، اقتصاد کلان و همچنین درک رفتار بازارها مهم است. این توانایی‌ها با مطالعه و تجربه بدست می‌آیند. در کنار مباحث اقتصادکلان و تحلیل بنیادی، آشنایی با تحلیل تکنیکال نیز می‌تواند برای موفقیت در بازارهای مالی کمک کند.

معاملات الگوریتمی

با پیشرفت تکنولوژی سهم هوش مصنوعی و معاملات الگوریتمی در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد. موج این تغییر با تاخیر اندکی در بازار سرمایه‌ی ایران خود را نشان داد. افرادی که به صورت حرفه‌ای در بازار سرمایه فعالیت دارند و یا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند لازم است تا دانش خود در این زمینه را با بهره‌گیری از آموزش‌های روز دنیا ارتقا دهند و در همین زمینه کلینیک اقتصاد با طراحی دوره‌ معاملات الگوریتمی توانسته است تا بخش اصلی نیاز امروز فعالان بازار سرمایه را پوشش دهد.

آموزش بورس مسیری نیست که بتوان برای آن پایانی را متصور بود، همیشه و در تمام حالات باید به دنبال یادگیری بورس و آشنایی با عوامل تاثیرگذار جدید در آن بود. حفظ نظم و انظباط شخصی از مهمترین عواملی است که می‌تواند به موفقیت مالی افراد بیانجامد؛ بنابراین باید به این امر توجه ویژه‌ای داشت.

کلینیک اقتصاد همواره در تلاش است تا بهترین و برترین مطالب را در آموزش فارکس، آموزش بورس و آموزش اقتصاد را در اختیار ایرانیان قرار دهد و به گواه شرکت‌کنندگان پیشین دوره‌های آموزشی که نظرات آنان در دوره‌های مختلف و بخش‌های مختلف وبسایت کلینیک اقتصاد درج شده تا حد زیادی در این مسیر نیز موفق بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار