در میز اقتصادی امروز چالشهای عرضه اینترنتی لاستیک خودرو با حضور غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت سازمانهای صنفی وزارت صمت، محمود بنانژاد دبیر کل اتاق اصناف و پالوچ مدیرکل بازرسی کالاهای سرمایهای سازمان حمایت بررسی شد.
مهدوی در خصوص شرایط عرضه اینترنتی لاستیک گفت: فروش اینترنتی قبلا بوده و در برخی استانها قبلا هم اجرا شده است که مورد بحث سامانه جامع تجارت است و اکنون تمام موارد واحدهای صنفی که کد نقش دارند در سامانه تجارت ثبت میشود. فروش اینترنتی هم بخشی از شبکه توزیع است و باید از ظرفیت تمام شبکه توزیع استفاده شود. در شبکه سنتی، اطلاعات در سامانه جامع تجارت ثبت میشود که مشکلات ثبت اطلاعاتی سامانه هم حل شده است. اکنون کد احراز دیگر اجباری نیست که خود این موضوع سرعت توزیع را افزایش خواهد داد.
او افزود: در حال حاضر کل کشور اتحادیههای متعددی دارد، ولی تشکل کشوری نداریم. وقتی تشکل کشوری شکل گیرد میتواند برای کل کشور تصمیم بگیرد و برای شبکه توزیع میتوانند پیشنهاد دهند. در کل زیرساختهای سکوی اینترنتی آماده است، اما اصناف از آن استقبال نمیکنند.
بنانژاد، دبیر کل اتاق اصناف گفت: در بخشی که عرضه و تقاضا برابر نیست، باید نظارتها افزایش یابد و سامانه جامع تجارت هم بر همین اساس مورد استفاده قرار میگیرد. اکنون مشکلی که در سامانه است این است که زمانی که کد ملی وارد میشود باید اطلاعات به ثبت احوال برود و استعلام و بررسی شود. بحث سامانه تجارت و سکوهای اینترنتی باهم متفاوت است. سکوها مسئول خاص خود را دارند و اکنون کار خود را انجام میدهند و فروشگاه طبق روش سنتی کالا را دریافت و عرضه میکند. دو قلم لاستیک سایز ۱۳ و ۱۴ پرمصرفترین هستند و ۶۰ درصد مصرف بازار را تشکیل میدهد. اگر تولیدات متناسب باشد اصلا مشکلات وجود ندارد.
مهدوی در ادامه بیان کرد: از روز شش آذر تا ۱۶ آذر حدود ۷۰ هزار لاستیک در سامانه جامع تجارت عرضه شده است. ۱۴ آذر در بستر سامانه جامع تجارت ۶۹ هزار لاستیک به عنوان تولید ثبت و حدود ۱۴ هزار فاکتور ثبت شده است. بازرسان اتاق اصناف با متخلفان برخورد خواهند کرد. ارزیابی ما این است که نسبت به ۲۰ روز قبل شرایط بهتر شده است.
بنانژاد در خصوص بازار سیاه مطرح کرد: نشستی با سامانه جامع تجارت مشخص میشود.
پالوچ مدیرکل بازرسی کالاهای سرمایهای سازمان حمایت گفت: سه برابر نسبت به سال گذشته بررسی، نظارت و برخورد ما در این حوزه افزایش یافته است. روزانه تولید و فروش شرکتها بررسی و بازرسی میشود. تجربه نوبت دهی اینترنتی در لاستیک خودروهای سنگین را داریم.
مهدوی در ادامه گفت: برای وضعیت فعلی در حال تصمیم گیری هستیم از تمام شبکهها استفاده خواهیم کرد. ما نوبت دهی اینترنتی را ارزیابی خواهیم کرد و در بستر سامانه تجارت این امکان وجود دارد. هدف، تسهیل و شفاف سازی است. در هر شبکه و در همه بخشها ممکن است تخلفات هم باشد
در نهایت بالوچ گفت: در خصوص عرضه خارج از شبکه پروندههایی برای دو واحد تولید کننده داشتهایم.