کد خبر: ۲۳۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
عزت‌الله ضرغامی درباره حفاری‌ کاخ نیاوران و دیگر حفاری‌های حاشیه‌ساز توضیحاتی داد.

به گزارش صدای بورس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، در مواجهه با خبرنگاران، پاسخ به پرسش‌ها را با این سخن آغاز کرد که «فهمیدید در نیاوران چه خبر است؟ عجله نکنید.» اشاره ضرغامی به حفاری‌هایی است که به تازگی در محوطه کاخ نیاوران اتفاق افتاده و ابهام‌ها و حاشیه‌هایی را درباره دلیل آن ایجاد کرده است.

او درباره این‌که با توجه به نامه جامعه باستان‌شناسان درباره توقف این شیوه از حفاری‌ها، این قول داده شده بود که دیگر حفاری حاشیه‌سازی صورت نگیرد، با اشارۀ مستقیم به حفاری‌های اخیر نیاوران، گفت: کاوش به منظور دستیابی به اشیاء تاریخی و دفینه‌های ارزشمند باستانی جزو وظایف ذاتی وزارت میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی است، یعنی هر روز این کاوش‌ها انجام می‌شود. گزارش کاوش‌ها هم به اطلاع مردم می‌رسد. ان‌شاءالله اگر اعتبارات خوبی داشته باشیم کاوش‌های باستان‌شناسی باید خیلی بیشتر از آن‌چیزی باشد که امروز انجام می‌شود. در بازدیدهای استانی که دارم قول می‌دهم به محض فراهم شدن اعتبارات، استان‌های آن‌ها را در اولویت قرار دهم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: براساس گزارش‌هایی که می‌رسد و تحقیقاتی که انجام می‌شود اگر جمع‌بندی این باشد که ممکن است یک دفینه ارزشمند و شی‌ء تاریخی در جایی باشد براساس پروتکل وزارتخانه، با یک تیم، متشکل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و یگان حفاظت و مدیر آن مجموعه مثل نیاوران، حراست و بخش‌های مختلف، برنامه‌ریزی مشترک می‌شود تا براساس اطلاعاتی که به‌دست آمده است با یک عملیات و کاوش مقدماتی اول راستی‌آزمایی کنند تا در صورت صحت اقدامات بعدی را انجام دهند. تمام فعالیت ما بر این اساس شکل می‌گیرد.

ضرغامی درباره حفاری‌های بدون نظارت مطابق با برخی اسناد موجود که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، گفت: اطلاعات آن را بدهید کدام کاوش بوده است تا توضیحات آن داده شود. من الان وقت محدودی برای پاسخگویی دارم و باید در جمع دیگری باشم، وگرنه عشق من جواب دادن به این سوالات است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره جمع‌آوری و انتقال اسناد کاخ سعدآباد و حفاری‌های حاشیه‌ساز که برای چندمین‌بار از سوی خبرنگار دیگری پرسیده شد، اظهار کرد: درباره کاوش‌ها توضیح دادم. کلا کاوش برای دستیابی به یافته‌های تاریخی و اشیاء باستانی و ارزشمند جزو وظایف وزارت میراث فرهنگی است و اصلا اگر این کار را انجام ندهیم باید مورد سوال قرار بگیریم. هر کدام هم به جمع‌بندی رسید و چیز قابل ذکری بود گزارش می‌دهیم.

به گزارش ایسنا،او در این گفت‌وگو که در حاشیه همایش هفته پژوهش و نمایشگاه دستاوردهای یک‌ساله پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد، سوالات مطرح‌شده درباره وقایع اخیر سعدآباد، از جمله انتقال مرکز اسناد این مجموعه را بی‌پاسخ گذاشت.

کد خبر 484814
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار