قربانی -مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی- با اشاره به تفاهم بین بانک مرکزی و خودروسازان و اینکه بانک مرکزی پولی را مستقیم تحویل خودروساز نمیدهد. اظهار کرد: قرار بوده 20 درصد قیمت فروش توسط خودروسازان به طور نقدی دریافت شود و مابقی تا 80 درصد مشروط به اینکه از 25 میلیون تجاوز نکند اسناد شامل چک و سفته دریافت و بعد از ظهرنویسی به بانک عامل تحویل دهند که بانک با نرخ 16 درصد آن را خریداری میکند . بعد از ارسال مدارک از سوی بانکها به بانک مرکزی، ما نیز پول را به حساب بانک عامل واریز میکنیم تا آن را به حساب خودروساز که چکهای ظهرنویسی شده تحویل داده واریز کند.
وی با بیان اینکه قراردادها بسته شده و بانک مرکزی آماده تامین اعتبار است، اما هنوز بانکهای عامل اطلاعات و اسنادی برای ما ارسال نکردهاند، گفت: بررسی این تاخیر نشان داد که بانکهای عامل هم در حال دریافت اطلاعات هستند و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در عین حال که خودروسازان هم تاکنون چکهای ارائه شده را ظهرنویسی نکردهاند و یا به طور کامل مستندات را در اختیار بانکها قرار ندادهاند، ولی در حال انجام هستند.
مدیر اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه روز گذشته به مدیران عامل بانکهای عامل اعلام کردهاند اسناد را به محض دریافت اطلاعات به بانک مرکزی ارسال کرده و تا دریافت کامل آن صبر نکنند، ادامه داد: مشکل تامین مالی برای 110 هزار خودروی مورد توافق به هیچ وجه وجود ندارد و به محض طی فرایند دریافت اطلاعات آماده تامین مالی هستیم. این در حالی است که بانک مرکزی تمامی منابع لازم برای تامین اعتبار را تعهد دارد و نیازی به استفاده از منابع بانکها نیست.
وی با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه خودرو را به دلیل عدم تامین مالی تحویل نمیدهند، افزود: این موضوع به دور از اخلاق حرفهای است و ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چون قراردادی با مشتری انعقاد کرده و درآن متعهد شدهاند که خودرو را در تاریخ مشخص تحویل دهند. همانطوری که اگر اسناد به بانک ارائه شود تامین مالی خواهد شد خودروسازان هم باید در موعد مقرر خودروهای تعهد شده را تحویل دهند.
قربانی با تاکید بر اینکه تحویل و یا عدم تحویل خودرو هیچ ارتباطی به تامین مالی ندارد افزود: از ابتدا هم هیچ قرارداد یا تفاهمی نداشتیم که تا هنگامی که تامین مالی انجام نشده خودرویی هم تحویل نشود.
مدیر اعتبارات بانک مرکزی در مورد ضمانت وصول اقساط نیز گفت: در فرایند وام 25 میلیونی خودرو بانکها با مردم ارتباط مستقیمی ندارند. چک ها در سررسید خود وصول و در اختیار بانک قرار می گیرد. اما آن دسته از چکهایی که امکان عدم وصول و برگشت آن وجود دارد در تعهد خودروساز خواهد بود و باید برعهده بگیرد.
قربانی همچنین درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه وجه نقد 20 درصدی پرداختی به خودرو سازان به عنوان ضمانت نزد بانکها باقی می ماند هم توضیح داد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و در دستورالعمل و تفاهم مربوطه این مساله وجود ندارد و چنین روالی نداریم، ولی ممکن است که خودروساز بابت بدهی قبلی با این پول بخشی از آن را تسویه کند.
وی این را هم یادرآوری کرد که بانک مرکزی فقط 110 هزار مورد تامین مالی را تعهد کرده است و بیش از آن را تقبل نمیکند، بنابراین خود خودروسازان می توانند با نسیه فروشی این مشکل را برطرف کنند. چرا که نباید خارج از سقف مورد توافق ثبت نام انجام میدادند.