کد خبر: ۲۳۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
گزارش «تجارت آنلاین» از ناکامی بزرگ سیاسی در میدان جنگ غزه؛
جنگ غزه با شدت همیشگی خود در جریان است اما رویای نابودی حماس روز به روز در حال رنگ باختن است. از همان آغاز جنگ حماس، سران تل‌آویو با طرح ادعای نابودی حماس، از طرح خود برای نابودی و محو حماس سخن گفتند و آغاز عملیات زمینی ارتش را نیز به در همین چارچوب کلید زدند.

بر باد رفتن رویای نابودی حماس

گروه سیاسی: جنگ غزه با شدت همیشگی خود در جریان است اما رویای نابودی حماس روز به روز در حال رنگ باختن است. از همان آغاز جنگ حماس، سران تل‌آویو با طرح ادعای نابودی حماس، از طرح خود برای نابودی و محو حماس سخن گفتند و آغاز عملیات زمینی ارتش را نیز به در همین چارچوب کلید زدند.
به گزاش «تجارت آنلاین»، با گذشت زمان و فرسایشی شدن جنگ، حالا سران رژیم صهیونیستی بیش از بیش با واقعیات مواجه شده‌اند. البته این موضوع تنها مرهون شکست رژیم صهیونیستی در عرصه میداین نبوده، بلکه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نقشی مهم را در بر هم زدن قواعد بازی به ضرر تل‌آویو داشته است.

حمایت تشکیلات خودگردان از اداره مشترک غزه
فراتر از تحولات میداین، حمایت تشکیلات خودگردان از حفظ موجودیت حماس در آینده تحولات فلسطین همچون زدن ضربه نهایی به ایده حماس قابل تفسیر است. نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی با بیان اینکه حذف حماس هرگز شدنی نیست تاکید کرد که حوادث امروز فلسطین تنها از عملیات 7 اکتبر شروع نشده است. «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در حاشیه کنفرانس دوحه درباره غرب آسیا در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت که این کاملا غیرواقع گرایانه است که اسرائیل بتواند حماس را نابود کند. این اتفاق نخواهد افتاد. وی افزود: «این بسیار مهم است که همه ما بدانیم که حماس بخشی از موزائیک سیاسی فلسطین است. بنابراین این ادعای اسرائیل که آنها می‌خواهند حماس را نابود و حذف کنند اول از همه و به اعتقاد من هرگز رخ نخواهد داد و به طور کلی این برای ما غیرقابل قبول است.» نخست وزیر تشکیلات خودگردان در ادامه گفت: نگرانی اصلی امروز فلسطینیها این است که آنها می‌خواهند جنایات و نسل کشی که در حال رخ دادن است متوقف شود. محمد اشتیه تاکید کرد: مسئله قرار دادن غزه تحت قیمومیت نیست... ما به یک راه حل سیاسی جامع نیاز داریم که به این رنج فلسطینی ها پایان دهد که از 75 سال پیش آغاز شده است. وی با اشاره به این مساله افزود: حوادث فلسطین فقط از 7 اکتبر شروع نشده است.

تداوم اصرار نتانیاهو بر ایده واهی نابودی حماس
علیرغم ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حذف حماس در جنگ غزه، ناظران سیاسی معتقدند که اسرائیل تا کنون نتوانسته به اهداف اعلامی خود در غزه دست یابد. کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز یک شنبه با اشاره به اینکه جنگ غزه سخت و کند پیش میرود گزارش داد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، جنگ کنونی علیه غزه، دست‌کم تا دو ماه دیگر با شدت بالا ادامه خواهد یافت. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی با وجود انتشار قطره‌چکانی خبرهای مربوط به شمار تلفات خود در نبرد با مقاومت در نوار غزه، روز گذشته اعتراف کرد که شمار نظامیان کشته شده از زمان حمله زمینی به نوار غزه به ۱۰۲ نفر رسیده است و این تعداد از هفتم اکتبر (روز عملیات طوفان الاقصی) تاکنون به ۴۲۵ نفر رسیده است. وبگاه «وای نت» نیز نوشت: «شمار نظامیان زخمی شده اسرائیلی در جریان این جنگ به ۵ هزار نفر می‌رسد و حدود ۲ هزار نفر از آنها دچار معلولیت شده‌اند. آماری که اسرائیل تاکنون، هرگز آن را تجربه نکرده بود».
در سطحی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) در آغاز جلسه کابینه خود در رجزخوانی جدید مدعی شد: نبرد در غزه به صورت فشرده و باحدت برای تحقق تمامی اهدافش از جمله نابودی حماس، بازگرداندن تمامی اسیران‌مان و این وعده که حماس دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود، ادامه دارد. وی افزود: طی دو روز گذشته با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و با رهبران دیگر صحبت کردم و به آنها گفتم که غیر ممکن است از یک طرف از نابودی حماس حمایت شود و از طرف دیگر بر ما برای پایان جنگ فشار بیاورند. نتانیاهو همچنین گفت: یک محموله کمک آمریکایی وارد اسرائیل شده و حاوی مهمات مهم برای ادامه جنگ است.

رویای خام برای نابودی حماس
در سطحی دیگر باید توجه داشت که حماس یک جریان سنی مذهب وابسته به تفکر اخوان‌المسلمین است. تفکر اخوانی در میان شهروندان کشور‌های مختلف اسلامی یک جریان ریشه‌دار است که علاوه بر اعضای سازمانی، در میان عامه شهروندان نیز جایگاه عمیقی دارد؛ لذا مساله حماس بیش از آن‌که مواجهه با یک گروه نظامی باشد، مواجهه با یک تفکر عمیق و ریشه‌دار است که در میان فلسطینی‌های نیز نفوذ عمیقی دارد. اکثریت قاطع جمعیت دو میلیونی نوار غزه نیز به حماس وابستگی فکری و عقیدتی دارند. یکی از واقعیات انکارناپذیر در طول تاریخ این است که نبرد برای محو و نابودی یک گروه سیاسی در جنگ امکان‌پذیر است، اما جدال با عقیده و تفکر منتج به نتیجه نمی‌شود. شاید رژیم اسرائیل بتواند طی بازه زمانی چند هفته‌ای یا چند ماهه غزه را کنترل و ساکنان آن را آواره کند، اما در فردای بعد از بازگشت ساکنان به غزه، مساله این است که آیا وابستگی فکری آن‌ها به حماس هم محو شدنی خواهد بود؟
همچنین، حماس به عنوان یک جریان نظامی و سیاسی که موجودیت رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، از سال ۲۰۰۶ که در انتخابات نوار غزه پیروز شدند، بر این باریکه حکومت می‌کنند. حماس در سال‌های ۲۰۰۸- ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ تجربه جنگ با ارتش اسرائیل را داشته است. این گروه طی دو دهه گذشته در نوار غزه با مساحت ۳۶۵ کیلومتر مربع، ۵۰۰ کیلومتر تونل زیرزمینی ایجاد کرده که عملا از آن برای انبار تسلیحات و پنهان شدن از دست نیرو‌های اسرائیل بهره می‌گیرد. این‌که تل‌آویو و متحدان‌اش بتوانند به طور کامل این حجم وسیع از تونل‌ها را در غزه کنترل و اعضای حماس را فراری دهند، محل تردید و پرسش جدی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار