کد خبر: ۲۳۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
گزارش «تجارت آنلاین» از عملیات ویژه دریایی انصارالله علیه رژیم صهیونیستی:
همزمان با در جریان بودن جنگ غزه، هشدارهای وقوع میدانی از جنگ جدید در دریای سرخ به صدا در آمده‌اند. آن‌چنان که سران انصارالله یمن هشدار داده ‌بودند، در حمایت حماس و مقابله با حملات رژیم اسرائیل به غزه، دریای سرخ به میدانی ناامن برای تل‌آویو و متحدانش تبدیل شده است. از ابتدای جنگ غزه، بارها گزارش‌هایی از حملات موشکی شنعا منتشر شده بود اما این روزها به نظر می‌رسد اوضاع ابعادی جدی‌تر به خود گرفته است.

یمن و اسرائیل در آستانه ورود به جنگ بزرگ در دریای سرخ

گروه جهان:  قبل از توافق 7 روزه اسرائیل و حماس، نیروهای مسلح یمن اقدام به توقیف یک کشتی تجاری اسرائیلی با نام "گلکسی لیدر" در دریای سرخ کرده بودند اما این بار داستان با حمله موشکی به یک کشتی نروژی ابعادی پیچیده‌تر به خود گرفته و زمزمه‌های جنگی تمام عیار در دریای سرخ به گوش می‌رسد.

هدف قرار گرفتن نفت‌کش نروژی در دریای سرخ
دیروز –سه‌شنبه- رسانه‌ها مدعی شدند، یک نفت‌کش تجاری حامل مواد شیمیایی با پرچم نروژ در دریای سرخ با شلیک موشک هدف قرار گرفت. شبکه روسیا الیوم به نقل از این رسانه‌ها نوشت، این حادثه منجر به آتش‌سوزی در این نفتکش شد. در ادامه مرکز پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کشتی نروژی که ارتش یمن آن را هدف قرار داد، قرار بود چهارم ژانویه آتی وارد بندر اسدود شود.
در تایید این خبر، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنانی هدف قرار دادن یک کشتی نفتکش درحالِ حرکت به سمت سرزمین‌های اشغالی را تایید و بر ادامه عملیات ارتش کشورش علیه رژیم صهیونیستی تا زمان توقف تجاوزات به غزه تاکید کرد. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اظهار کرد: در حمایت از ملت مظلوم فلسطین که در حال حاضر در نوار غزه در معرض کشتار، ویرانی و محاصره هستند و در پاسخ به ندای آزادگان ملت بزرگ یمن و امت عربی و اسلامی، نیروی دریایی ارتش یمن عملیات نظامی منحصر بفردی را علیه کشتی نفتکش نروژی «آستریندا» که به سمت اسرائیل در حرکت بود، انجام داد و این کشتی با موشک دریایی مناسب هدف قرار گرفت. وی گفت: نیروهای مسلح ما طی دو روز گذشته موفق شدند از عبور چند کشتی که به هشدارهای نیروی دریایی ارتش یمن پاسخ دادند، جلوگیری کنند و اگر این کشتی نروژی به هشدارها بی‌توجهی نمی‌کرد هدف قرار نمی‌گرفت. یحیی سریع تاکید کرد: نیروهای مسلح یمن از هدف قرار دادن کشتی‌هایی که بیانیه‌های هشدارآمیز قبلی ما را نادیده می‌گیرند، تردید نخواهند کرد.

به صدا در آمدن آژیرهای جنگ
بیانیه حوثی‌ها در یمن مبنی بر اینکه قصد دارند تا زمانی که کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه داده نشود، همه کشتی‌هایی را که به سمت شهر ایلات در جنوب اسرائیل حرکت می‌کنند، توقیف کنند، سطح تهدید را به یک سطح استراتژیک بین‌المللی افزایش داده است. اگر این تهدید محقق شود، در پاسخ مستلزم سازماندهی و اقدامات تلافی جویانه است که نه تنها نیازمند حمله به اهدافی در داخل پایگاه‌های حوثی هاست بلکه نیازمند عملیات هدفمند در صنعا است. زوی بارل در هآرتص نوشت: بیانیه حوثی‌ها در یمن مبنی بر اینکه قصد دارند تا زمانی که کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه داده نشود، همه کشتی‌هایی را که به سمت شهر ایلات در جنوب اسرائیل حرکت می‌کنند، توقیف کنند، سطح تهدید را به یک سطح استراتژیک بین‌المللی افزایش داده است. اکنون رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند که اگر این تهدید محقق شود، در پاسخ مستلزم سازماندهی و اقدامات تلافی جویانه است که نه تنها نیازمند حمله به اهدافی در داخل پایگاه های حوثی هاست بلکه نیازمند عملیات هدفمند در صنعا است. تصمیم حوثی‌ها می‌تواند دریای سرخ را در کانون آمادگی‌های نظامی یا رویارویی کامل نظامی قرار دهد، زیرا به نظر می‌رسد حضور نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ در ایجاد بازدارندگی مقابل حوثی‌ها موفق نیست. بسیاری بر این باور هستند که بیانیه حوثی‌ها در پاسخ به وتوی قطعنامه پیشنهادی توسط امریکا برای آتش‌بس فوری در غزه بود. همچنین واکنشی تمسخر آمیز به طرح آمریکا برای ایجاد یک نیروی چند ملیتی بود.

افزایش نگرانی‌ها در عربستان
متعاقب با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ، بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ، عربستان سعودی اکنون واشنگتن را تحت فشار قرار داده تا در پاسخ‌های خود به حوثی‌ها خویشتنداری نشان دهد تا توافق صلح بین عربستان سعودی و حوثی‌ها تکمیل شود. روز جمعه، سخنگوی حوثی ها و رئیس تیم مذاکره کننده آنها، محمد عبدالسلام، گزارش دادند که با میانجیگری عمان، توافقی حاصل شد که منجر به آتش بس رسمی و دائمی و متعاقباً پایان جنگ خواهد شد. این طرح شامل آزادی متقابل زندانیان حوثی و دولت یمن، پرداخت حقوق به کارمندان یمنی شاغل در دولت حوثی، رفع محاصره بندر حدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و خروج تمامی نیروهای خارجی از یمن، بالاخص نیروهای سعودی می شود. سپس، مذاکرات حوثی‌ها و دولت یمن در مورد ایجاد یک نهاد دولتی مشترک که انتخابات عمومی را آماده می‌کند، انجام خواهد شد. برای استقبال از این توافق خیلی زود است، اما به نظر می‌رسید حداقل تا پیش از اعلام تصمیم حوثی‌ها در دریای سرخ، این توافق شانس خوبی برای اجرا دارد. سعودی‌ها و واشنگتن بطور کلی نگران هستند که رویارویی گسترده با حوثی‌ها می‌تواند تحرکات دیپلماتیک را متوقف کند و نبردها در یمن را از سر بگیرد و حملات به اهدافی در عربستان سعودی را تجدید کند. نگرانی دیگر عربستان این است که حمله آمریکا به حوثی‌ها می‌تواند به روابط بین ریاض و تهران آسیب برساند، درحالی که این دو به آرامی روابط خود را پس از از سرگیری روابط دیپلماتیک در ماه مارس گذشته بازسازی می‌کنند. همچنین این موضوع، دلیلی است که سبب شده سعودی‌ها برای پاسخ به درخواست آمریکا برای پیوستن به نیروی چندملیتی که می‌خواهد در دریای سرخ ایجاد کند، عجله نکنند. عجیب این است که ایالات متحده که برای پایان دادن به جنگ در یمن، حتی فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کرد، اکنون خود ممکن است وارد جنگ با حوثی ها شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار