کد خبر: ۲۳۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش‌بینی ما رشد متوسط ۱۸درصدی حقوق کارمندان شاغل دولت است.

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان اعلام شد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش‌بینی ما رشد متوسط ۱۸درصدی حقوق کارمندان شاغل دولت است.

داود منظور در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: رشد متوسط یعنی آن‌هایی که درآمدشان در سطوح بالاتر قرار دارد رشد کمتر و آن‌هایی که درآمدشان در سطوح پایین‌تر قرار دارد رشد بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: اگر رشد متوسط ۱۸درصد را با توسل به روش‌های تورمی افزایش دهیم به نفع مردم نخواهد بود. این رقم رشد اثرات تورمی نخواهد داشت، ما مکلف هستیم به تورم تک رقمی برسیم.

درآمد ۲۰ همتی از طریق فروش اموال دولتی تا پایان سال

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:تامین مالی از طریق فروش اموال دولتی ۱۲۸ میلیارد تومان است، پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰ همت از این طریق تامین مالی داشته باشیم.

وی افزود: همچنین ما تا پایان سال در واگذاری شرکت‌های دولتی به ۳۰ همت می‌رسیم. در بودجه ۱۰۶ همت پیش بینی شده است.

منطور عنوان کرد: این پیش برآوردی‌ها باعث می‌شود علارغم تلاش‌ها نتوانیم به ارقام پیش‌بینی شده مصوب دست پیدا کنیم، هر چند که می‌بینیم ۵۰درصد در درآمدها و ۴۱درصد در کل منابع بهبود داریم. این اتفاق نسبت به کل دهه ۹۰ بالاتر است.

رشد منابع دولت در سال جاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: درآمدهای مالی، سود سهام شرکت‌های دولتی، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از مالکان دولت در معادن، فروش کالا و خدمات دولتی منابع اصلی درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.

منظور افزود: در بخش دوم ما درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را داریم که عمدتاً شامل منابع نفت و گاز و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است.

وی تصریح کرد: قسمت دیگر تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی است، یعنی انتشار اوراق خزانه و اوراق مالی دولت و همچنین فروش اموال و دارایی‌های دولت.

منظور متذکر شد: از میان این سه گروه، بهترین و پایدارترین نوع تأمین منابع از طریق گروه اول است، ما گروه سوم را از ناچاری انجام می‌دهیم، البته اشکالی ندارد ما ممکن است برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی امسال انتشار اوراق انجام دهیم و سال‌های آینده بازپرداخت کنیم.

توضیحات منظور در مورد کسری بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ادبیات اقتصادی هر چه با عنوان اوراق بدهی منتشر می‌شود به معنای کسری بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده مجبوریم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کنیم چراکه باید بازپرداخت اوراق بدهی فروخته‌شده در سال‌های قبل را تامین کنیم و دولت عملا هیچ درآمدی از فروش اوراق بدهی به دست نمی‌آورد.

وی افزود: کسری بودجه پنهان همین بیش‌آورد درآمدها است و ما سعی کردیم که درآمدها با اطمینان حداکثری محقق شود. کسری بودجه آشکار هم همین انتشار اوراق بدهی است که البته توضیح دادم برای جبران اوراق منتشرشده در دوره گذشته است.

افزایش درآمدهای مالیاتی در برنامه بودجه به کمک پایگاه های اطلاعاتی

منظور بیان کرد: میزان مالیات‌هایی که در سال ۱۳۹۹، ۱۹۰هزار میلیارد تومان بوده را به ۴۷۳هزار میلیارد تومان در سال گذشته و امسال به ۷۴۸هزار میلیارد تومان رساندیم. این تحولات با حفظ قوانین مالیاتی فعلی اتفاق افتاده زیرا دولت سراغ پایش پایگاه‌های اطلاعاتی رفته است.

وی یادآور شد: رشد مالیاتی ما در سه سال گذشته سالی ۵۰درصد بوده است و برای سال آینده حدود ۴۹درصد رشد می‌بینیم. پیشنهاد افزایش ۱درصدی مالیات ارزش افزوده را دادیم که حدود ۵۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار