کد خبر: ۲۳۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
تیتر کوتاه نوشت:رییس اتحادیه قنادان با بیان اینکه کمبودی در شیرینی شب یلدا نداریم، گفت: برخی ازنانواها در اقدامی غیرقانونی شیرینی هم می پزند که توصیه می کنیم مردم صرفا از واحدهای دارای پروانه، شیرینی بخرند.

شب یلدا یا شب چله، جشنی سنتی در فرهنگ ایران است که در ابتدای آغاز زمستان، در شبانه روز ۲۱ یا ۲۲ دسامبر برپا می‌شود. این جشن به مناسبت نخستین شب زمستان و وقتی که شب به سمت روزهای طولانی‌تر تغییر مسیر می‌دهد، برگزار می‌شود. مردم در این شب، خانه را با شمع، و شیرینی‌های محلی تزیین می‌کنند. سپس خانواده به همراه دوستان و آشنایان در دور هم جشن می‌گیرند، شعرها می‌خوانند و خاطرات خوب خود را به اشتراک می‌گذارند. میانه‌شب شب یلدا همیشه با میوه‌ ها و خوراکی‌های محلی چون آجیل و خشکبار مهمانان پر می‌شود. این جشن نمادی از تازگی، روشنایی، و بازسازی است و در تاریخ و فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

علی بهرمند رییس اتحادیه قنادان درباره وضعیت قیمت شیرینی در آستانه شب یلدا اظهار کرد: با توجه به نزدیکی شب یلدا هیچ بحث کمبودی در مواد اولیه و شیرینی نداریم و کاملاً آماده شب یلدا هستیم. از سویی دیگر به دلیل اینکه شیرینی قیمت دستوری ندارد، واحدهای صنفی راسا اقدام به تعیین قیمت محصولات تولیدی خود می‌کنند.


رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران با بیان اینکه قیمت شیرینی بر اساس کیفیت و رتبه‌بندی توسط قنادی‌ها تعیین می‌شود، افزود: شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو و سه بر اساس مواد اولیه مورد استفاده و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند، اما مردم می‌توانند هرگونه گران فروشی شب یلدا را به شماره‌های شماره تلفن ۶۶۹۴۴۴۱۱ و ۶۶۹۴۴۴۹۹ اتحادیه و البته ۱۲۴ وزارت صمت گزارش کنند.

قیمت کیک یلدایی اعلام شد / از این قیمت گران‌تر نخرید

وی ادامه داد: بحث نظارت برعهده واحدهای نظارتی و سازمان صمت استان تهران است، اما طبق روال همیشه در ایام خاص نظارت‌های بازرسان اتحادیه قنادان نیز در بحث کیفیت و عملکرد تشدید می‌شود.

به گفته بهرمند، در مجموع بیش از ۳۵ هزار واحد قنادی و شیرینی فروشی دارای پروانه در سراسر کشور فعال‌اند که از این تعداد حدود ۲ هزار واحد پروانه‌دار در تهران فعالیت دارند.

وی با اشاره به برخی اقدامات غیرقانونی از سوی نانوایی‌ها، تصریح کرد: اخیراً مواردی مبنی بر تولید شیرینی از سوی نانوایی‌ها با استفاده از آرد یارانه‌ای مشاهده شده که اقدامی کاملاً غیرقانونی است اما به نظر می‌رسد نانواها تافته جدا بافته بوده و کسی با آنها کاری ندارد.

رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران افزود: بر این اساس با توجه به اینکه اتحادیه ارتباطی با نانواها ندارد، به مردم توصیه می‌کنیم که شیرینی شب یلدا خود را از قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌هایی که پروانه فعالیت دارند، خریداری کنند چراکه بر این واحدها نظارت مستمر وجود دارد.

برچسب ها: شب یلدا ، گرانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار