کد خبر: ۲۳۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
ترامپ در رد این حکم اعلام کرد که به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند. از ۹ قاضی دیوان عالی، ۶ قاضی جمهوری‌خواه و ۳ قاضی دموکرات‌ هستند. ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری، ۳ قاضی دیوان را انتخاب کرده بود.
 در آمریکا در یک اتفاق نادر، نامزد ریاست جمهوری که چهار سال رئیس‌جمهور این کشور هم بوده، در یک ایالت برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده است.
 
به گزارش فارس؛ دیوان عالی کلرادو روز چهارشنبه در اقدامی کم سابقه به رد صلاحیت  دونالد ترامپ به اتهام «شورش» یا «فتنه» در رابطه با حمله طرفداران او به کنگره آمریکا در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ رای داده است.
 
رویترز  این حکم را «تاریخی» و «تمرینی» برای کنار زدن کامل او از انتخابات خواند.
 
قضات دیوان عالی کلرادو برای حذف ترامپ به بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا استناد کردند؛ بندی که مربوط به منع کردن حضور افراد در نهادهای حاکمیتی به دلیل نقش آفرینی در زمینه «شورش» یا «فتنه» است.
 
ترامپ در حالی با رد صلاحیت در کلرادو مواجه شده که او همچنان با اختلاف بالا، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است.
 
ترامپ در رد این حکم اعلام کرد که به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند. از ۹ قاضی دیوان عالی، ۶ قاضی جمهوری‌خواه و ۳ قاضی دموکرات‌ هستند. ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری، ۳ قاضی دیوان را انتخاب کرده بود.
 
رویترز با اشاره به شکایت منجر به حکم دیوان عالی کلرادو نوشت: «این شکایت به عنوان یک آزمون برای تلاش گسترده‌تر جهت رد صلاحیت ترامپ (برای انتخابات) تلقی می‌شود».
 

 اعتراض نامزدهای جمهوری‌خواه به حذف ترامپ

 
فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا خواستار اقدام دیوان عالی آمریکا برای لغو رد صلاحیت ترامپ شد.
 
ویوک راماسوامی، یکی از رقبای جمهوری‌خواه  ترامپ نیز با انتشار ویدئویی اعلام کرد اگر به ترامپ اجازه رقابت در انتخابات کلرادو داده نشود، او حضور در انتخابات این ایالت را تحریم می‌کند. او از دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه خواست که «فورا» متعهد شوند که در انتخابات کلرادو شرکت نمی‌کنند.
 
مایک جانسون، رئیس کنگره آمریکا: حکم امروز مبنی بر تلاش برای حذف پرزیدنت ترامپ از صندوق رای در کلرادو چیزی جز یک حمله حزبی نیست. هیچ شهروندی نباید از حق حمایت از رئیس جمهور سابق ما و فردی که در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان پیشتاز است، محروم شود. ما اطمینان داریم که دادگاه عالی ایالات متحده این تصمیم گستاخانه را کنار گذاشته و تصمیم گیری در مورد رئیس جمهور بعدی ایالات متحده را به مردم آمریکا واگذار خواهد کرد.
 

 منتظر لغو حکم علیه ترامپ باشید!

 
تاکنون ترامپ از حضور در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2024 تنها در یک ایالت، کلرادو، پس از حکم دادگاه عالی این ایالت مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ برای شرکت در انتخابات، منع شده است.
 
 14 ایالت دیگر وجود دارد که پرونده های مشابهی برای جلوگیری از قرار گرفتن نام ترامپ در برگه رای آن ایالت‌ها تشکیل شده است. این موضوع برای صدور حکم به دیوان عالی آمریکا خواهد رفت که به احتمال زیاد حکم دادگاه عالی ایالت کلرادو را لغو خواهد کرد که به معنای پایان پرونده های تشکیل شده در 14 ایالت مختلف و حضور نام ترامپ در برگه رای در تمام ایالت های آمریکا خواهد بود.
برچسب ها: ترامپ ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار