کد خبر: ۲۳۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸
رییس سازمان هواشناسی :
رئیس سازمان هواشناسی با اعلام راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا در ۱۰ کلان‌شهر، گفت: در صورت تداوم کم بارشی باید منتظر تابستان کم آب بود!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سحر تاجبخش مسلمان در رابطه با مسئله آلودگی‌هوا، اعلام کرد: طبق دستورالعمل قانون هوای پاک، تکالیفی درباره آلودگی‌ هوا بر عهده سازمان هواشناسی از جمله اعلام چهار روز قبل شرایط پایدار شهرهای دچار آلودگی‌ هوا به وزارت بهداشت دارد تا این وزارتخانه قادر به تصمیمات مرتبط با تعطیلی‌ها و ... در کمیته اضطرر باشد.

برهمین اساس روشی با کمک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو راه اندازی شده تا میزان غلظت آلاینده‌های جوی را نشان‌ دهد که در قالب سامانه پیش‌بینی و هشدار آلودگی برای ۱۰ کلان‌شهر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، اراک، شیراز، قم و کرمانشاه نام گذاری شده‌ است.

برای دریافت داده‌های دقیق‌تر از این روش باید اطلاعات بروز و مرتبط با منابع آلاینده شهرهای با تراکم بالای جمعیت از سازمان حفاظت محیط زیستر، دریافت شود اما اطلاعات فعلی سازمان مربوط به سال ۹۶ است. به طور قطع در این چند سال منابع متحرک و ثابت آلودگی‌هوا تغییر یافته و باید اطلاعات بروز شود.

این سامانه کاملاً بومی و تحت وب در مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی فعال است و در مرحله نخست، غلظت آلاینده‌های مونوکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌های آلی فرار (VOCs)، اکسیدهای گوگرد (SOx) و ذرات معلق (PM) را پیش‌بینی می‌کند.

تداوم آلودگی‌ در دی ماه و بارندگی کمتر از حد طبیعی + تابستان کم آب

الگوهای جوی شرایط پایداری نشان می‌دهند و به‌ طور معمول در این بازه‌های زمانی، مشکلات آلودگی‌هوا شهرهایی مثل تهران وجود دارد و در سال جاری هم این وضعیت برقرار است. آلاینده‌های گازی جوی کلان‌شهرها نیز همچنان ادامه خواهد یافت.

بارندگی در مهرماه بیشتر از حد طبیعی بود اما در ماه‌های آبان و آذر کمتر از این حد بود. همچنین دمای هوا افزایش یافت و تبخیر و تعرق ذخیره آبی را افزایش داد. بنابراین شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

با ادامه این وضعیت، ذخایر برف کافی هم در زمستان نخواهد بود و قطعا" تابستان سال آینده، مشکل جدی کم آبی مشاهده خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار