کد خبر: ۲۳۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
بازار سهام دیگر توجه چندانی به بودجه ندارد زیرا تمام اتفاقاتی که نباید می‌افتاد تاکنون رخ داده است و بازار سرمایه بودجه را چندان خطری برای خود نمی‌بیند.

چندین مورد در بودجه وجود دارد که برای بازار سرمایه دارای اهمیت است. اولا نرخ تسعیر ارز مورد نظر دولت در بودجه که باید تعیین تکلیف شود تا بدانیم نرخ مبنای ۲۸۵۰۰ یا دلار نیما ۳۷۰۰۰ تومان و نرخ‌های مختلف ارزی که موجب مشکلات فراوانی شده است حفظ می‌شود یا خیر، اما تاکنون مشخص نشده است که آیا این نرخ‌ها ثابت می‌ماند یا افزایش می‌یابد و تنها گزارشی از مجلس بیرون آمده که نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان خواهد شد که رشد حدود ۲۵درصدی را نشان می‌دهد.
نکته بعدی بحث نرخ حامل‌های انرژی است که به نظر نمی‌رسد بودجه چندان برای رشد این نرخ ظرفیت داشته باشد و می‌توان گفت در حال حاضر نهایت قیمتی که امکان دارد از شرکت‌ها گرفته شود را اعمال می‌کنند یعنی تنها درصورتی این نرخ‌ها می‌توانند تغییر کنند که نرخ پایه دلاری تغییر یابد در غیر این صورت چون سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دولت فشار زیادی به شرکت‌ها آورد و هزینه‌های مربوط به انرژی را گرفته، سال آینده دیگر جایی برای آن ندارد و به نظرنمی‌آید در این قسمت نیز ریسک خاصی را از طرف دولت به بازار سرمایه داشته باشیم.
۱۴۰۲ یکی از سال‌هایی بود که به دلیل اتفاقات زیادی که در بورس افتاد، بازار سهام دیگر توجه چندانی به بودجه ندارد زیرا تمام اتفاقاتی که نباید می‌افتاد تاکنون رخ داده است و بازار سرمایه بودجه را چندان خطری برای خود نمی‌بیند بجز مواردی که ذکر شد و بحث مقدار درآمدی که دولت در بودجه از محل فروش اوراق در بودجه می‌بیند. تسویه اوراق چاپ شده قبلی که برای تامین مالی‌های جدید باید تعین تکلیف شود اما به نظر نمی‌رسد این مساله هم خیلی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
نکته دیگر این که قصد دارند بخش زیادی از درآمد بودجه ۱۴۰۳ را از مالیات تامین کنند که به نظر نمی‌رسد از شرکت‌ها باشد و احتمالاً مالیات از افراد و افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که این دو آیتم چندان شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در نهایت بحث تجدید ارزیابی و کاهش دوره ۵ ساله معافیت شرکت‌هایی که از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه می‌دهند به دوره ۳ ساله که می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد و شاید بعد از بحث نرخ دلار مهمترین آیتمی که توجه فعالان بازار سرمایه را در بودجه به خود جلب کرده، بحث کاهش دوره معافیت مالیاتی از ۵ سال به ۳ سال باشد که می‌تواند شرکت‌ها را در حوزه بازار سرمایه بسیار کمک کند به ویژه شرکت‌های خودروساز و بعضی از بانکی‌ها که از تجدید قبلی آنها حدود ۳ سال گذشته و اگر این موضوع تصویب شود، می‌تواند باعث رونق بازار سرمایه شود.

  • محمد خبری زاد - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 485521
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار