کد خبر: ۲۳۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
جریان اصولگرا در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تشکل های مختلفی پا به میدان گذاشته است.

جدیدترین آرایش انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی

اصولگرایان شاید با این پیش‌فرض که رقبایشان توان رقابت با آنها را ندارند، با تشکل‌های مختلفی رقابت‌های انتخاباتی را در پیش گرفته‌اند. شورای ائتلاف، شورای وحدت، مبنا، شریان، جبهه پایداری و جماران بخشی از این تشکل‌ها هستند. اگرچه این تشکل‌ها بر اهمیت وحدت در جریان اصولگرا تاکید دارند اما فعلا در حال فعالیت درونی خود بوده و به نظر می‌رسد اگر از سوی رقیبان احساس خطر نکنند، بدشان نمی‌آید بین خودشان وزن‌کِشی کنند تا مشخص شود این بار کت به تن چه کسی می‌رود.

از سویی علی لاریجانی نیز قصد نقش‌آفرینی در انتخابات را دارد. او در این سال های اخیر از بدنه جریان اصولگرایی فاصله گرفته و با عنوان اصولگرایی معتدل شناخته می‌شود. طبق گفته اطرافیان لاریجانی، او در حال برنامه‌ریزی برای سازماندهی نمایندگان ادوار مجلس برای حضور در انتخابات است.

در این گزارش آخرین آرایش سیاسی اصولگرایان را مرور می‌کنیم.

انتقاد شورای وحدت از وضع موجود در مجلس

شورای وحدت اصولگرایان یکی از تشکل‌های جریان اصولگرایی است که پس از انتخابات مجلس یازدهم تشکیل شد و اکنون به صورت جدی وارد انتخابات مجلس شده است. این شورا با ریاست آیت الله موحدی کرمانی تشکیل شد. مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز عضو هیات مرکزی انتخابات شورای وحدت است. گفته شده که شورای وحدت به دنبال احیای نقش جامعه روحانیت مبارز در میان اصولگریان است.

هیئت مرکزی انتخابات شورای وحدت با حضور حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، اسدالله بادامچیان، محمد رضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، لاله افتخاری، نیره قوی، حجت الاسلام محمدجواد جلالی، متین منتظمی و منوچهر متکی انتخاب شدند. متکی سخنگو و حسن بیادی رئیس ستاد انتخابات این جبهه در تهران هستند.

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟شورای وحدت منتقد عملکرد مجلس یازدهم است

شورای وحدت منتقد عملکرد مجلس یازدهم بوده و معتقد است که این مجلس حاصل عملکرد شورای ائتلاف اصولگرایان است و لیستی که آنها معرفی کردند، کارایی لازم را نداشته است. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در همین زمینه گفت:«مجلس یازدهم که واپسین ماه‌های خود را می‌گذراند عملکرد قابل دفاعی نداشته و همین امر موجب قهر بخش‌هایی از جامعه با انتخابات و صندوق‌های رأی شده است. اکنون ما می‌خواهیم آشتی با صندوق‌های رأی و انتخابات را با برنامه و راهبرد برقرار کنیم.»

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و از اعضای شورای وحدت نیز با انتقاد از مجلس یازدهم، اظهار کرده است:« در مورد مجلس یازدهم نظر من این است که بخش کلی این مجلس امور را مدیریت کرده اما آن چیزی که مورد انتظار مردم بود را برآورده نکرد.»

وی در گفت و گویی درباره عملکرد شورای ائتلاف اصولگرایان گفته است که «در انتخابات گذشته شورای ائتلاف فکر می‌کرد کار جمعی که در انتخابات های قبلی کرده است، موثر نبوده و حالا باید خودشان کار کنند و کار کردند. حالا امیدوارم از تجربه مجلس یازدهم استفاده کنند.» وی در همین گفت گو ادامه داده است که «باید اکنون بررسی کرد که نماینده چه عملکردی در چهار سال داشته و آیا مردم از عملکرد نمایندگان فهرست یک گروه راضی هستند یا نه و دوباره به آنها رای می دهند یا نه؟»

تاکنون ساختارهای استانی شورای وحدت مشخص و شاخص‌های نامزدهای مدنظر این شورا هم تعیین شده است. شورای وحدت اعلام کرده است که در لیست خود برای تهران ۷ سهمیه برای زنان و ۱۰ سهمیه برای جوانان در نظر خواهد گرفت.

محمدرضا باهنر چهره شاخص شورای وحدت است که احتمال قرار گرفتن او به عنوان سرلیست زیاد است.

تلاش شورای ائتلاف برای حفظ جایگاه

شورای ائتلاف اصولگرایان یکی دیگر از تشکل‌های اصولگرایی است که از دل جبهه نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) در سال ۹۶ تشکیل شد. ریاست این شورا را غلامعلی حدادعادل بر عهده دارد.

لیست این شورا در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ دست بالا را در مجلس بدست آورد. شورای ائتلاف در آن انتخابات توانست پس از کش و قوس‌های فراوان، با جبهه پایداری بر سر یک لیست به وحدت برسد. سر لیست شورای ائتلاف، محمدباقر قالیباف و مرتضی آقا تهرانی نفر دوم این لیست بود. تمام لیست این شورا در تهران وارد مجلس شدند.

در حال حاضر غلامعلی حدادعادل، رضا داوری، عبدالحسین روح‌الامینی ، فاطمه قاسمپور، سید علی ریاض، نورالدین قدیمی، مهدی چمران، پرویز سروری، مهدی محمدی، مهدی اقراریان و سید محمد آقامیری اعضای کمیته تدوین سند انتخاباتی شورای ائتلاف هستند.

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟۸ هزار داوطلب در سامانه شورای ائتلاف ثبت‌نام کرده‌اند

حدادعادل پیش از این گفته بود که باید مجلس دوازدهم انقلابی‌تر باشد. او تاکید کرده است که « یازدهمین مجلس شورای اسلامی انقلابی است و ما می‌خواهیم مجلس دوازدهم انقلابی‌تر باشد. برای تحقق این رویکرد باید افرادی با انگیزه، با ایمان، با تجربه، خردمند و اهل فکر انتخاب شوند.» حداد عادل همچنین بر لزوم توجه به جوانان و زنان برای انتخابات تاکید کرده است.

اکنون هم فرایند بررسی سوابق کاندیدا در این شورا آغاز شده است و طبق گفته امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، «بیش از ۷ هزار نامزد به‌صورت الکترونیکی و قریب به هزار کاندیدا بصورت حضوری در سامانه این تشکل سیاسی اصولگرا برای حضور در فهرست‌های انتخاباتی مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.»

مبنا، ادامه شانا؟

مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) همایشی را در روز چهارم آبان با حضور چهره‌هایی از جمله محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی در حرم امام خمینی(ره) برگزار کرد. مبنا، تشکلی نزدیک به قالیباف معرفی شده است. در این همایش بر مشارکت در انتخابات، دعوت به همگرایی و کارآمدی و تشکیل مجلسی انقلابی تاکید شد. قالیباف در این همایش گفت که باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم.

عبدالله مرادی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره همایش مبنا گفته است که « این همایش از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شده که این ائتلاف هم جواز فعالیت دارد.» شاید برهمین اساس این گمانه‌زنی ایجاد شد که مبنا جایگزین شانا خواهد شد اما محمد سعید احدیان مشاور قالیباف این گمانه زنی را رد کرده و گفته:«این که گفته شده مبنا جایگزین شانا است غلط است. چرا که مبنا جایگزین شانا نشده و دلیل آن نیز سخنرانی رئیس شورای ائتلاف (شانا) در همایش مبنا بود و حرف از جایگزینی و تغییر درست نیست. مبنا بخشی از نیروهای انقلاب هستند که فعالیت خود را با همراهی شورای ائتلاف آغاز کرده‌اند.»

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟مشاور قالیباف: مبنا جایگزین شانا نشده است

البته برگزاری این همایش با انتقادات هم همراه شد. اعضای شورای وحدت در این همایش غایب بودند. در میان اصولگرایان، حمید رسایی تندترین انتقاد را به برگزاری همایش مبنا داشت و اتهام کودتای قالیباف علیه اصولگرایان را مطرح کرد و گفت:« اگر مبنا در تقابل و رقابت با شورای ائتلاف اصولگرایان نیست، چه ضرورتی آنها را به این نتیجه رسانده که با صرف هزینه‌های گزاف، همایشی را با حضور تعداد قابل توجهی از نیروهای خود از سراسر کشور در تهران برگزار کنند که فقط نام و عنوانش با شورای ائتلاف اصولگرایان متفاوت است اما در واقع همان شورای ائتلاف است؟!»

وی افزود:«قالیباف این پیام را به سران صدرنشین شورای ائتلاف اصولگرایان رساند که برای انتخابات بدنه، طرفدار، نیرو و لشکر انتخاباتی دارد و به تنهایی قادر به انجام اتفاقات بزرگ در انتخابات پیش روست... در یک جمله باید گفت مبنا، کودتای قالیباف علیه شاناست.»

پایداری به دنبال کرسی بیشتر

جبهه پایداری یکی از احزاب اصولگراست که وزن و جایگاهی قابل توجه در این جریان دارد. ریاست جبهه پایداری بر عهده صادق محصولی است. یکی از چالش‌های اصلی جریان اصولگرایی در انتخابات‌هایی که در چند سال اخیر برگزار شده است، همراه کردن این حزب با سایر جریان‌های اصولگرایی است که در برخی موارد این موفقیت به دست نیامده ولی در آخرین لحظات انتخابات مجلس یازدهم، پایداری به لیست مشترکی با شورای ائتلاف رسید.

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری تعداد نمایندگان این حزب در مجلس یازدهم را کافی نمی داند. او گفته است:«تعداد نیروهای انقلابی در این مجلس نسبت به مجالس قبلی الحمدلله خوب است، اما آیا کافی است؟ نه. مقایسه‌ای بخواهیم بگوییم این روند، روند خوبی است همین دُز انقلابی که هست موجب شده که یک سری مصوبات خوبی هم مجلس داشته باشد مثل طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم ها، مثل بحث جوانی جمعیت.»

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟محصولی: تعداد نمایندگان جبهه پایداری در مجلس کافی نیست

دبیرکل جبهه پایداری درباره برنامه‌های این جبهه در انتخابات‌ پیش‌رو تاکید کرد: «برنامه‌ها و اصول جبهه در انتخابات پیش‌رو مانند سایر انتخابات مشخص و معین است. ما هیچگونه رجحانی و اولویتی برای اعضا پایداری جهت حضور در لیست نداریم و هر کسی که پای نظام و ارزش‌ها بایستد جزء جبهه پایداری به حساب می‌آوریم ولو اینکه وی عضو جبهه پایداری نباشد. البته ما هیچ زمان از لیست واحد فراری نیستیم و می‌گوییم باید این گام‌های چهارگانه را برای رسیدن به یک لیست مشترک طی کنیم.»

وی ادامه داد:« راهبرد در یک کلمه انتخاب اصلح است نه اینکه صرفا به دنبال کسی برویم که رای‌آوری بیشتری داشته باشد اما نمره او پایین باشد. مجددا تاکید می‌کنم باید آن کسی که اصلح است را متقاعد کنیم تا به صحنه بیاید. ما در عین اینکه هیچگونه منعی از ارائه یک لیست واحد نداریم اما در این روند باید ملاک‌ها به‌طور دقیق بررسی و مشخص و حاکم شود و نباید اینگونه باشد که به هر قیمتی یک لیست واحد ارائه دهیم. بعبارت دیگر نمی‌توان بخاطر لیست واحد از اصول و رعایت و ملاحظه شاخص‌ها عدول کنیم.»

جبهه پایداری همچنان بر کلیدواژه خود برای انتخابات یعنی «انتخاب اصلح» تاکید دارد و به نظر می رسد همین کلیدواژه می‌تواند کار لیست واحد اصولگرایی را سخت کند.

شریان، رزما و ...

در جریان اصولگرا تشکل‌های دیگری از جمله شبکه یاران انقلاب اسلامی (شریان) با دبیرکلی ابوالقاسم جراره و محوریت حمید رسایی فعال هستند. به نظر می‌رسد شریان که گفته می‌شود از جبهه پایداری منشعب شده است، منتقد جدی قالیباف خواهد بود. رسایی اخیرا انتقادهای تندی به قالیباف مخصوصا برای برگزاری نشست مبنا و مدیریت مجلس یازدهم داشته است.

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟الله‌کرم: قصد داریم که هزاران نیروی رزمنده، ارزشی و انقلابی را به صحنه سیاسی بیاوریم

اخیرا هم جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) به ریاست حسین الله‌کرم اعلام موجویت کرده است هرچند هنوز موضع رزما درباره انتخابات خیلی روشن نیست. الله کرم در جلسه اعلام موجودیت رزما  تاکید کرد:« ما قصد داریم که هزاران نیروی رزمنده دوران دفاع مقدس، ارزشی و انقلابی به صحنه سیاسی بیاوریم تا نقش و تاثیرگذاری خود را مانند  دوران دفاع مقدس نشان دهند. امروز جنگ ما، کنار گذاشتن کهن‌سالان سیاسی چهل سال گذشته و آوردن جوانان به صحنه براساس بیانیه گام دوم انقلاب است.»

 در جمع اصولگرایان، شورای ائتلاف و شورای وحدت دو جریان اصلی محسوب می‌شوند که هر دو بر لزوم وحدت در این جریان تاکید دارند اما در عمل تاکنون وحدت نمود بیرونی نداشته و این دو جریان به صورت مستقل در حال فعالیت انتخاباتی هستند. به  نظر می‌رسد در صورت عدم فعالیت جدی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان خیلی بر لزوم تهیه لیست واحد اصرار نداشته باشند و این انتخابات برای آنها بیشتر حکم وزن‌کِشی در جریان خود را داشته باشد البته به شرطی که جریان اعتدال حامی حسن روحانی نتواند این جریان را به چالش بکشاند.

به صف شدن نمایندگان ادوار

علی لاریجانی پس از ردصلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، اصطلاح جدید «خالص‌سازان» را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد و مخالفان خود را خالص‌سازان نامید. او اکنون به دنبال سازماندهی نمایندگان ادوار برای انتخابات مجلس است. او در انتخابات ثبت‌نام نکرده اما به دنبال نقش‌آفرینی در انتخابات است. لاریجانی به دلیل عدم همراهی با بخشی از اصولگرایان در مخالفت با حسن روحانی، به تدریج از سوی تندورهای این جریان کنار گذاشته شد البته خودش هم خیلی مایل نبود که در این جریان باقی بماند. او در انتخابات مجلس دهم در لیست امید هم قرار گرفت. لاریجانی اکنون عنوان اصوگرایی معتدل شناخته دارد.

بهروز نعمتی از چهره‌های سیاسی نزدیک به لاریجانی درباره نقش وی در انتخابات پیش رو گفته است: «حتماً یک لیست معتدل بیرون خواهد آمد که حالا ممکن است از اصولگرایان معتدل باشد یا احزاب اعتدال‌گرا. لذا مجموعه‌های سیاسی حتماً جلسات انتخاباتی با هم دارند و دوستانی هم که همفکر آقای لاریجانی هستند با ایشان جلساتی دارند... قطعاً آقای لاریجانی در انتخابات اسفند ماه نقش‌آفرینی خواهد کرد.»

وحدت یا وزن‌کِشی در اردوگاه اصولگرایی؟۵۰۰ نماینده ادوار به توصیه لاریجانی وارد انتخابات شده‌اند

منصور حقیقت‌پور از چهره‌های سیاسی نزدیک به لاریجانی هم خبر داد است که لاریجانی به نمایندگان ادوار مجلس توصیه کرده بود که در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کنند. او در این زمینه اظهار کرد:« واقعیت امر این است که وقتی لاریجانی با هر کدام از نمایندگان ادوار مجلس ملاقات می‌کرد به همه آنها می گفت در انتخابات داوطلب شوید، حمایت کنید، فضای انتخابات را گرم کنید و حضور داشته باشید از این‌رو بسیاری از نمایندگان ادوار مجلس حرف لاریجانی را گوش کردند و در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام داوطلبی کردند.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در روز ۱۵ شهریور خبر داده بود که « مجموعه نمایندگان ادوار در مجالس مختلف به رهبری و هدایت آقای لاریجانی در بدترین زمان تحریم‌ها و بی مهری‌های داخلی و فشارهای داخلی و خارجی بازهم کشور را نسبت به اکنون بهتر اداره کردند. این نمایندگان ادوار که نزدیک به ۵۰۰ نفر هستند به مساله انتخابات ورود کردند کسانی هستند که بر اساس خواست و نیاز مردم ثبت‌نام کردند.»

با این اوصاف ارائه یک لیست انتخاباتی از سوی نمایندگان ادوار مجلس که مورد حمایت لاریجانی باشد، دور از انتظار نیست.

در این بین اختلاف‌ها و درگیری‌های جبهه پایداری با علی لاریجانی در مجلس دهم دوباره بازسازی شده است. منصور حقیقت‌پور اتهاماتی درباره ثروت محصولی دبیرکل جبهه پایداری و همچنین حضور نیروهای این جبهه در مراکز مختلف نظام انجام داده که این اظهارات با شکایت صادق محصولی همراه شد. به نظر می‌رسد که این دعواهای سیاسی ادامه‌دار خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار