کد خبر: ۲۳۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
«تجارت» بررسی می‌کند؛ چرا صنف طلافروشان نسبت به شفاف شدن مبادلات مالی خود نگران هستند؟
مالیات ستانی از طریق خوداظهاری گزینه ای است که باتوجه به فقدان زیرساخت های مناسب و رصد مطلوب مشاغل مختلف در ایران به طور جامع و کامل انجام نمی شود و در این راستا فرارهای مالیاتی فراوانی در زیر پوست فعالیت مشاغل طلایی در کشور صورت می گیرد.

زنگ حساب اصناف متخلف رسید

گروه اقتصاد کلان: مالیات ستانی از طریق خوداظهاری گزینه ای است که باتوجه به فقدان زیرساخت های مناسب و رصد مطلوب مشاغل مختلف در ایران به طور جامع و کامل انجام نمی شود و در این راستا فرارهای مالیاتی فراوانی در زیر پوست فعالیت مشاغل طلایی در کشور صورت می گیرد. یکی از بارزترین فرارهای مالیاتی در صنف طلا و جواهر و همچنین پزشکان صورت می گیرد که با کارت به کارت های فراوان و یا هدایت خریداران و مشتریان برای واریزی ها از محلی غیر از دستگاه کارتخوان موجود در محل فروش و ارائه خدمات، باعث ایجاد بی عدالتی فراوان پرداخت های مالیاتی در مقایسه با قشر حقوق بگیر شده اند که همواره مالیات خود را قبل از دریافت حقوق و وجه نقد خود می پردازند. رواج شایعه افزایش نرخ مالیات برای طلافروشان که در روزهای گذشته انجام شد نیز بیشتر ایجاد جو روانی برای مقابله با مصوبه ای است که امکان شفاف سازی فعالیت این گروه از مشاغل و اجرای عدالت مالیاتی را بیش از پیش ممکن می سازد.

اعتراض به شفافیت در فروش و مالیات ستانی
به گزارش «تجارت»، جنجال شایعه افزایش نرخ مالیاتی طلافروشان و مالیات ستانی از خریدارن طلا در روزهای اخیر خبری بود که واکنش های مختلفی در جامعه را به دنبال داشت که در نهایت به تکذیب مسئولان بلندپایه سازمان امور مالیاتی انجامید، اما گویا فعالان صنف طلافروش بیش از هر چیز به درخواست شفاف شدن و واقعی شدن فروش خود معترض بودند، این در حالی است که طلافروشان نیز مانند برخی دیگر از شغل ها مانند؛ پزشکان همواره با ترفندهای گوناگون مانند کارت به کارت کردن، مجبور کردن مشتریان به جابجائی پولی از طرق دیگر و ... از پرداخت مالیات فرار می کنند و در این راستا طبق اخبار منتشرشده، صنف طلافروشان و جواهرفروشان در حالی در روزهای اخیر به شفاف‌شدن فروش‌های خود معترض هستند که در سه سال اخیر این صنف به طور میانگین سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند در حالی که یک کارمند و کارگر حداقل 2 برابر طلافروش در سال مالیات پرداخته است. کارشناسان معتقدند این حجم از اعتراض به مصوبه ای مبنی بر ملزم شدن همه مشاغل از جمله طلافروشان به سامانه مودیانف ناشی از ایجاد فرصت شفاف سازی و رصد فعالیت واقعی این گروه و افشاگری در خصوص نرخ ناچیز مالیات این شغل طلایی در مقایسه با گروه های حقوق بگیر بوده است و این گروه در صدد هستند تا با جنجال و گسترش شایعه مالیات ستانی بیشتر از خریداران، هجمه ای ایجاد کنند تا بتوانند از دایره عادلانه مالیات ستانی خارج شوند.

شایعه ای که تکذیب شد/ اصل ماجرا چیست؟
سازمان امور مالیاتی در این زمینه اعلام کرد؛ هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات‌ستانی از صنف طلا وضع نشده و دریافت مالیات ۲۵ درصدی از طلا کذب است. اصل طلا و جواهر و پلاتین به‌کاررفته در مصنوعات ساخته‌شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید بوده، مشمول ارزش افزوده است، همچنین هیچ مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده است بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان مالیاتی ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست. مهدی موحدی‌بک رئیس سازمان امور مالیاتی در این خصوص تاکید کرد: هیچ نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارهاست.

مجموع مالیات پرداخت شده پزشکان و طلافروشان از کارمندان کمتر است
این گزارش می افزاید؛ طبق آمارهای سازمان امور مالیاتی، مالیات پرداختی نیمی از اصناف کشور صفر است و همچنین میانگین مالیات پرداختی ماهانه طلافروشان، کمتر از یک میلیون تومان و برای یک سوم آنها صفر است. نکته دیگر در این باره آنکه مجموع مالیات پرداختی طلافروشان و پزشکان از کارمندان کشور کمتر است. طبق آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، ۵۰.۶ درصد اصناف معاف از مالیات هستند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد مالیات ۱۹.۴ درصد از اصناف بین صفر تا پنج میلیون تومان، ۹.۷ درصد بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان، ۸.۵ درصد بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، ۳.۸ درصد بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و تنها ۸ درصد از اصناف مالیات ۳۰ میلیون تومان به بالا پرداخت می‌کنند.

جزییات مالیات پرداختی طلافروشان در سال گذشته
طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ۳۴ درصد طلافروشان مالیات پرداخت نمی‌کنند. همچنین ۴۰ درصد طلافروشان مالیات بین یک تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۶ درصد از طلافروشان مالیاتی بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان، ۶ درصد طلافروشان مالیاتی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و تنها چهار درصد از طلافروشان مالیاتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در یک سال پرداخت می‌کنند. سرانه مالیات مقطوع مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، پزشکان و دندانپزشکان به طور متوسط در سال ۳۵ میلیون تومان، مالکان نمایشگاه‌های اتومبیل و نمایندگی شرکت‌های خودرو ۱۶ میلیون تومان، دفاتر اسناد رسمی ۱۴ میلیون تومان، بنگاه‌های املاک ۱۰ میلیون تومان، مالکان رستوران‌ها و طلافروشان مالیات ۹ میلیون تومانی پرداخت می‌کنند. طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ۳۴ درصد طلافروشان مالیات پرداخت نمی‌کنند. همچنین ۴۰ درصد طلافروشان مالیات بین یک تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۶ درصد از طلافروشان مالیاتی بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان، ۶ درصد طلافروشان مالیاتی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و تنها چهار درصد از طلافروشان مالیاتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در یک سال پرداخت می‌کنند.

ضرورت اجرای عدالت مالیاتی برای همه مشاغل
شفاف سازی در اخذ مالیات و همچنین هزینه کرد یکی از شروط مالیات ستانی موفق در هر جامعه ای اعلام شده است که یکی از مهمترین آن ها، برخورد منصفانه با مشاغل و دانه درشت هاست، این در حالی است که هم اکنون کارمندان و حقوق بگیران با کمترین برخورداری از مزایا و گردش مالی در جامعه، بیشترین سهم را در پرداخت مالیات برعهده دارند، و بسیاری از مشاغل زیرزمینی یا مشاغل طلایی به کمک ترفندهایی شناخته شده از پرداخت مالیات با خوداظهاری های خلاف واقع فرار می کنند و به این ترتیب در سایه سار خنک فرار مالیاتی و با گردش طلایی مالی از پرداخت ریالی مالیاتی حتی فرار می کنند. کارشناسان بر این باور هستند با تقویت زیرساخت های مالیاتی می توان درشت دانه ها را نیز مجبور به پرداخت مالیات کرد. برای حل این نارسایی سازمان امور مالیاتی اقدام به تکمیل اجرای سامانه مؤدیان کرده است تا فرار مالیاتی مشاغل خاص را پایان دهد و نظارت دقیق مشاغل مختلف به سامانه مودیان فرصت فرار مالیاتی را از گروهی خاص گرفت و به شفاف سازی هر چه بیشتر در این حوزه کمک کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار