کد خبر: ۲۳۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
گزارش «تجارت آنلاین» از آخرین تحولات سیاسی و میدانی جنگ غزه؛
با گذشت 85 روز از آغاز جنگ غزه، نمودهای فرسایشی شدن جنگ بیش از بیش نمایان می‌شود. ارتش رژیم صهیونیستی که مدعی فتح سریع و زودهنگام نوار غزه و نابودی حماس بود، اکنون با نوعی انسداد در مسیر پیشروی نظامی مواجه شده و خود را در برابر وضعیت مبهم می‌بیند.

تقلای تل‌آویو برای آتش‌بس یک‌ هفته‌ای

گروه جهان: با گذشت 85 روز از آغاز جنگ غزه، نمودهای فرسایشی شدن جنگ بیش از بیش نمایان می‌شود. ارتش رژیم صهیونیستی که مدعی فتح سریع و زودهنگام نوار غزه و نابودی حماس بود، اکنون با نوعی انسداد در مسیر پیشروی نظامی مواجه شده و خود را در برابر وضعیت مبهم می‌بیند. در چنین وضعیتی سران تل‌آویو این روزها در جستجوی راهی برای ایجاد وقفه یک یا چند هفته‌ای در میدان جنگ هستند تا بخشی از فشارهای داخلی از روی آن‌ها برداشته شود.
به گزارش «تجارت»، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲(۲۴ نوامبر ۲۰۲۳)آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه نوار غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، در حال بمباران این منطقه تحت محاصره است.

نابودی 70 درصد خانه‌های غزه
روزنامه «وال استریت ژورنال» با استناد به تصاویر ماهواره ای و کارشناسان آمریکایی گزارش داد که ۷۰ درصد از خانه های نوار غزه آسیب دیده یا به طور کامل ویران شده است. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اضافه کرد که این ویرانی گسترده بر غیرنظامیان بی گناه که در این منطقه محاصره شده زندگی می کنند، تاثیر گذاشته است. وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه غزه به اقدامات بشردوستانه فوری نیاز دارد، تحقیقات بین المللی برای ارزیابی میزان خسارات و تخلفات رخ داده توسط رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز به غزه را ضروری دانست. این روزنامه نوشت که ۲۹ هزار بمب و گلوله سنگین تا نیمه ماه دسامبر کنونی روی نوار غزه ریخته شده است و ویرانی وارد شده به غزه در سطح خسارت های وارده به آلمان در جنگ جهانی دوم است. گزارش جدید «وال استریت ژورنال» درباره نابودی ۷۰ درصدی منازل مسکونی ساکنان غزه در حالی است که پیشتر این روزنامه آمریکایی فاش کرده بود که واشنگتن از آغاز جنگ علیه غزه دستکم ۱۰۰ بمب سنگین موسوم به «بمب های سنگرشکن» در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است.

۱۰۰ شهید در مرکز غزه طی ۲۴ ساعت
در سطحی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌ها، در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۰۰ فلسطینی بر اثر بمباران‌های رژیم صهیونیستی در منطقه مرکزی نوار غزه شهید و ۱۵۸ فلسطینی زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت غزه تاکید کرد که مکان‌های تنگی که آوارگان را در خود جای داده‌اند به دلیل ازدحام شدید جمعیت، خطر شیوع بیماری‌ها و بلایای انسانی و غذایی را افزایش می‌دهند. این وزارتخانه با اشاره به اینکه آوارگان از شرایط خطرناکی رنج می‌برند و نیمی از آنها کودک هستند، خاطرنشان کرد: حدود دو میلیون شهروند در نوار غزه آواره شده‌اند. وزارت بهداشت غزه اشاره کرد که آوارگان در برابر شیوع بیماری‌های همه گیر آسیب پذیر هستند، از سوءتغذیه و کمبود واکسیناسیون کودکان رنج می‌برند. سازمان ملل متحد نیز نسبت به افزایش سطح گرسنگی در نوار غزه به دلیل جنگ اشغالگران هشدار داد. در حالی که سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که نوار غزه با خطر گرسنگی حاد در تمام مناطق آن مواجه است، آنروا نیز تایید کرد که غزه از گرسنگی فاجعه بار رنج می‌برد و اکنون ۴۰ درصد از جمعیت در معرض خطر قحطی هستند. آنروا افزود: هر روز در غزه مبارزه برای بقا در جستجوی غذا و آب است. حقیقت این است که ما به کمک‌های بیشتری برای مردم غزه نیاز داریم و تنها امید باقی مانده آتش‌بس بشردوستانه است.

ادامه درگیری‌ها و حملات در جنوب و مرکز غزه
گردان‌های القسام جمعه صحنه‌هایی از هواپیمای اسکای لارک-۲ را منتشر کرد که در جریان یک ماموریت اطلاعاتی در شمال تل الزعتر در شمال نوار غزه به تصرف این گروه درآمد. گردان‌های القسام در عین حال از کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان اشغالگر پس از انفجار میدان مین در بین نیروهای پیاده رژیم صهیونیستی و انهدام تعدادی خودروی نظامی آنها در شمال اردوگاه خبر داد. القسام همچنین با گلوله TBG نیروهای اشغالگر را که در ساختمانی مخفی شده بودند، هدف قرار داد و در بین آنها تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت. گردان‌های القسام صحنه‌هایی از عملیات مبارزانش در مناطق التفاح و الدرج در شرق شهر غزه را منتشر کرد. این ویدئو نشان می‌دهد که مبارزان القسام با موشک ضد زره یاسین «۱۰۵» به خودروها و تانک‌های اشغالگر در حال نفوذ به دو منطقه حمله می‌کنند. آنچه در این ویدیو جلب توجه می‌کند این است که عملیات انجام شده توسط گردان‌های القسام در منطقه‌ای متمرکز شده‌است که نیروهای اشغالگر مدعی هستند بخش‌های زیادی از آن را از نقطه نظر عملیاتی تحت کنترل دارند و این ویدیو این ادعاها را رد می‌کند.

تکاپوی تل‌آویو برای توافق با حماس
رسانه‌های عبری دیروز شنبه ۳۰ دسامبر با انتشار گزارش‌هایی، از جزئیات طرح جدید قطر برای توافق بین تل‌آویو و حماس خبر می‌دهند؛ توافقی که می‌تواند فشارهای سیاسی علیه کابینه اسرائیل را کاهش دهد اما حماس هنوز با آن موافقت نکرده است. جروزالم‌پست ساعات پایانی شب گذشته با انتشار گزارشی در این باره نوشت «قطر پیشنهاد داده که در مرحله اول توافق، ۵۰ گروگان از سوی حماس آزاد و آتش‌بس چندهفته‌ای برقرار شود». این رسانه عبری درباره مرحله دوم این طرح گزارش داد که جزئیات آن هنوز منتشر نشده اما شکل‌گیری آن منجر به عقب‌‎نشینی نظامیان اسرائیلی از غزه خواهد شد. براساس این گزارش رئیس موساد دیوید بارنیا به کابینه اسرائیل اطلاع داده که حماس اکنون خواهان آتش‌بس ۲۰ تا ۳۰ روزه در ازای ۵۰ کودک، زن و سالمند اسیر شده است. پایگاه خبری واللا با انتشار گزارشی، تغییرات مورد انتظار تل‌آویو در خصوص این پیشنهاد قطری را فاش کرده و نوشت که «اسرائیل برای انعقاد آتش‌بس یک هفته‌ای در نوار غزه، آزادی اسرای فلسطینی و بازگشت حدود ۴۰ نفر از ربوده‌شدگان اسرائیلی آماده است».

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار