کد خبر: ۲۳۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
سه کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:
سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو محرک فعلی بورس، روند هفته جاری شاخص را نوسانی و در محدوده ۲.۱۵ میلیون واحدی پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو محرک فعلی بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روند هفته جاری شاخص را نوسانی و در محدوده 2.15 میلیون واحدی پیش بینی کردند.

خوش بین به چند روز آینده

نیما میرزایی: با توجه به اینکه شاخص‌ بورس به‌رغم ارزندگی بسیاری از سهام در روند اصلاحی کوتاه‌ مدت قرارگرفته‌ و اتفاقات روزهای اخیر در کرمان، طبیعتا بر جو نگرانی برخی سهامداران دامن خواهد زد و کفه عرضه را ابتدای هفته سنگین‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود هفته جاری در مجموع پرنوسان باشد.

احتمالا با نزدیک شدن به انتهای هفته با حمایت حقوقی‌های بزرگ و خریداران حقیقی که قدرت خرید بالایی دارند، بازار شاهد برگشت از نقاط اصلاحی و ارزنده باشد. بازار سرمایه از نظر بنیادی در وضعیتی مناسب و با ظرفیت های مختلف قرار گرفته‌ است. بحث تجدید ارزیابی‌ها طبیعتا همچنان می‌تواند محرک باشد و تسریع در اقدامات جدی برای به سرانجام رساندن این موضوع می‌تواند موجب داغ نگه داشته‌ شدن فضای معاملات و حرکت به سمت ارزش ذاتی رو به بالا باشد.

موضوع دلار که در روزهای اخیر با توجه به اتفاقات کرمان نوسانات رو به بالایی داشته از بعد روانشناسی کمک می کند. علاوه‌بر این دلار نیمایی همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و با شیبی آرام به سمت 40‌ هزار‌ تومان در حرکت است و شکست آن در زمستان می‌تواند موجب تقویت بورس باشد.

روزهای انتهای هفته گذشته چند خبر خوش داشت که یکی درخصوص قطعی‌شدن قیمت گاز ماه گذشته و دومی بحث خروج نسبی خودرو از قیمت‌گذاری دستوری بود. هفته‌جاری و بعد از عبور از شرایط احساسی و هیجانی احتمالا در ادامه هفته ، اخبار مثبت اثر گذار خواهد بود و خریداران از فرصت‌های احتمالی استفاده خواهند کرد.

شاخص ۲.۱۵ میلیونی

ابراهیم سماوی: در آخرین روز معاملاتی هفته قبل طبق معمول چهارشنبه‌ها شاخص با‌ عددی منفی اما ناچیز بسته شد. از منظر کوتاه‌ مدت 2.15 میلیون واحد، شکل گیری محدوده حمایتی برای شاخص است اما حمله تروریستی به کرمان می‌تواند ریسک‌های فرامرزی را بیشتر کند. چرا که هرقدر تنش‌ ها بیشتر شود  و احتمال جنگ غیرمستقیم و نیابتی بالا برود، اثری منفی روی بورس می‌گذارد و به‌بار ریسک سیستماتیکی که قبلا داشته اضافه می‌کند.

در روزهای اخیر نیز قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده 52‌ هزار‌ تومان رشد کرد و بازار‌های رقیب مانند خودرو متاثر از قیمت دلار 2 تا 5‌ درصد رشد داشت اما از طرفی بورس به واسطه تنش‌های سیاسی روزهای ابتدایی هفته را می‌تواند کم‌رمق و بعضا منفی شروع کند اما انتظار ریزش عجیب و سنگینی نمی رود.

با توجه به اینکه گزارش‌های 9 ماهه نیز طبق انتظار بود، چنانچه اتفاق سیاسی دیگری نیفتد، ریزش‌های ابتدای هفته نیز با توجه به سایر محرک‌ها رفته‌رفته جبران می شود و شاخص‌ کل محدوده 2.15 میلیون واحد را تا آخر هفته طی می کند.

چند عامل مثبت

مهدی رضایتی: جوی که از حمله تروریستی به کرمان وجود داشت، بد بود ولی هرچه گذشت وضعیت بهتر شد و ظاهرا این اتفاق به جنگ و درگیری ختم نمی شود. به همین دلیل خوش‌بینی وجود دارد. دلار نیز به محض اینکه موضوع مشخص شد آرام گرفت و احتمالا بورس هم به همین ترتیب است.

البته این به معنای انتظار آغاز مثبت بورس در این هفته نیست. چرا که برخی هنوز ریسک را می‌بینند اما به مرور این ترس برطرف می‌شود و هفته‌ای متعادل و رو به مثبت خواهیم‌ داشت.

گزارش‌ های 9 ماهه بخصوص در صنایع کوچک و‌ ریالی مطلوب و درآمدها عمدتا رشدی بود. از طرفی بخش بسیاری از اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها پیش‌خور شد و اثر را تا حدی گذاشت اما در مرحله بعد که گزارش‌های کارشناسی ارائه و ‌درصدهای تجدید ارزیابی مشخص شود نیز احتمالا اثر مناسبی ایجاد شود. به غیر‌ از این دو موضوع محرک خاصی وجود ندارد مگر اینکه دلار روند افزیشی بگیرد.

به‌صورت سنتی چون همیشه دلار در اواخر سال‌ افزایش قیمت دارد شاید به‌دنبال آن جو مثبتی ایجاد شود اما فعلا بازار متعادل رو به مثبت است و از طرفی میل به نزول ندارد. بطور کلی نیز احتمالا شاخص‌کل تا پایان سال ‌وضعیتی بهتر از شرایط کنونی خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار