کد خبر: ۲۳۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
در نشست خبری اعضای هیات عامل و معاونین صندوق توسعه ملی، مطرح شد
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی در خارج از کشور خبر داد.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی صندوق در خارج از کشور

گروه اقتصاد کلان: عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی در خارج از کشور خبر داد. به گزارش تجارت «حسین عیوضلو» در نشستی خبری اعلام کرد: پروژه 100 میلیون یورویی در آمریکای جنوبی با مشارکت یک شرکت معتبر خارجی با سهم 51 درصدی آنها و 49 درصدی سهم ایران در صنعت پتروشیمی انجام می‌شود. به‌گونه‌ای که از این 49 درصد، 24 درصد سهم صندوق توسعه ملی و 25 درصد سهم آن شرکت معتبر ایرانی خواهد بود. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: از جمله کارهایی که دنبال اجرای آن هستیم، سرمایه‌گذاری مشترک با RDIF روسیه است که در قالب صندوق مشترک قرار است سرمایه‌گذاری مشترک در داخل کشور انجام دهیم. همچنین همکاری با صندوق سندروک قزاقستان، همچنین تاسیس دفتر مشترک با وزارت اقتصاد و تجارت قرقیزستان در دستورکار قرار گرفته و در گام اول خط اعتباری 50 میلیون یورویی از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران افتتاح کرده‌ایم و مذاکراتی هم با صندوق ملی عمان آغاز کرده‌ایم. وی اضافه کرد: دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ 100 میلیون یورو انجام داده‌ایم که در زمینه صنعت پتروشیمی در آمریکای جنوبی انجام داده‌ایم و همچنین یک خط اعتباری برای سرمایه‌گذاری در آفریقا در نظر گرفته‌ایم. علیرضا صالح، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز گفت: یکی از ایده‌های بزرگی که دنبال می شد این بود که منابع نفت و گاز منابعی نیست که متعلق به تنها یک نسل باشد؛ برای تمام نسل‌ها است؛ بنابراین صندوق توسعه در سال ۸۹ شکل گرفت و قرار بود در ابتدای شکل گیری خود، سالیانه سهمش افزایش یابد و در نهایت تمامی عواید ناشی از صادرات نفت و گاز به این صندوق واریز شود تا صندوق نقش توسعه‌ای خود را ایفا کند. وی افزود: در دولت سیزدهم تغییر نگاهی در صندوق به وجود آمده که هیات امنای صندوق (که از سه قوه هستند)، ماموریت جدید با صندوق دادند که صندوق وارد بخش سرمایه‌گذاری در داخل کشور شود. در دهه ۹۰ سرمایه گذاری وضعیت مناسبی در کشور نداشت و از همین رو نقش مهم صندوق در روش‌های تامین مالی در داخل کشور هم دنبال شد.

۱.۶ میلیارد دلار از طلب صندوق توسعه ملی نقد شد
بر اساس این گزارش در ادامه نشست سید علیرضا میرمحمد صادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی جزئیات سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین مشترک نفت و گاز برای وصول طلب صندوق از دولت را تشریح کرد و گفت: ۱.۶ میلیارد دلار از طلب صندوق توسعه ملی در یک سال اخیر نقد شد. وی گفت: در دو سال و نیم گذشته توانستیم ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی خود را وصول کردیم. سیاست کلان صندوق در دوره جدید تغییر کرد، در این دوره وصول مطالبات با شدت و دقت از دولت و بخش خصوصی دنبال شد، همچنین حکمرانی صندوق را تثبیت کردیم و در کنار آن شفاف سازی انجام شد. از دیگر اقدامات، حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بود و سرمایه‌گذاری با نوع بنگاه سازی بود نه بنگاه‌داری و آخرین اقدام استفاده از تجربه صندوق‌های ثروت ملی بود. میرمحمدصادقی درباره بدهکاران بانکی گفت: با توجه به بدهکاران بانکی به این سمت رفتیم که حجم بدهی این بانک‌ها را کم کنیم و در بحث بدهکاران ارزی موفق شدیم ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی بخش خصوصی واقعی را اخذ کنیم همچنین در دو سال و نیم گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی نقد شد و ۱.۶ میلیارد از این مبلغ مربوط به یک سال گذشته شد...

 

 وی توضیح داد: در یک سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار از دارایی معوق تملک شد و تفاهماتی با بانک‌های عامل انجام دادیم و در آینده نزدیک ۲ میلیارد دلار دیگر طلب وصول می‌شود و در ازای آن طرح‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است. وی بیان کرد: سپرده‌گذاری ارزی دیگر اقدامی بود که به صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با برخی بانک‌ها قرارداد سپرده‌گذاری ارزی منعقد شده است. میرمحمد صادقی اظهار داشت: از ۳۶۵ طرح در قالب سپرده‌گذاری و عاملیت صندوق در این مدت ۲۱ طرح به صورت کامل تسویه شده است. وی با بیان اینکه در حوزه وصول مطالبات ریالی مشکلی نداریم گفت: در دو سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را در اختیار بانک‌ها قراردادیم و ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یک سال گذشته بود. وی توضیح داد: صندوق توسعه در خصوص تعهدی که بازار سرمایه و صندوق تثبیت داشت ۱۰ همت در اختیار آن قرار داده و ۳ همت از آن مربوط به یک سال گذشته بود. گفتنی است در ادامه نشست غلامحسین تقی نتایج دیگر عضو هیات عامل صندوق توسعه گفت: رویکرد صندوق این بود که در بازار پول سرمایه‌گذاری کنیم با توجه به شرایط تحریم باید بپذیریم که شرایط خوبی نخواهیم داشت. وی بیان کرد: منابع صندوق برابر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار است و ما موظف هستیم از این منابع محافظت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار