کد خبر: ۲۳۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
مدیر موزه‌ خودروهای تاریخی ایران از رونمایی کالسکه‌ها و گنجینه خودروهای تاریخی برای نخستین‌بار خبر داد.

در موزه خودروهای تاریخی تهران چه خبر است؟

موزه خودروهای تاریخی دو سالی است که در تهران افتتاح شده است و از شاخص‌ترین خودروهای موجود در آن می‌توان به   «پیرس ارو» آب طلاکاری شده، تنها نمونه «پنتر لیزر» تولیدشده در جهان، تنها اتومبیلی که حاصل کار مشترک کمپانی‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است و مجموعه غنی از مدل‌های «رولز رویس»، از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه‌ای فانتوم ۴ ضد گلوله، فانتوم ۳ و همچنین مدل استثنائی بنز ۵۰۰k و ۶۰۰ لیموزین، اشاره کرد.

حالا علی غلامی ـ مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای خودروهای تاریخی ایران ـ به خبرنگاران از  راه‌اندازی یک تالار جدید با عنوان «ایوان کالسکه» در این موزه خبر داد و گفت: امیدواریم این بخش جدید دهه فجر افتتاح شود.

در زمان افتتاح این موزه، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار با عنوان «قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران» و همچنین کالسکه مخصوص تاجگذاری، که هر دو ساخت کارخانه «واگن فابریک» در کشور اتریش هستند، به نمایش گذاشته شده بودند، که اکنون در معرض دید قرار ندارند، اما به گفته مدیر موزه‌ خودروهای تاریخی ایران، آن دو کالسکه به همراه تعدادی دیگر از کالسکه‌های تاریخی قرار است در «ایوان کالسکه» رونمایی شده و به نمایش دائمی گذاشته شود.

رونمایی از کالسکه‌ها و گنجینه خودروهای تاریخی در تهران

غلامی درباره انگیزه راه‌اندازی این تالار جدید در موزه خودروهای تاریخی گفت: بخشی از مفهوم این تالار به چرخ برمی‌گردد. می‌دانید که یکی از مهمترین اختراعات بشر «چرخ» بوده است. ما قصد داریم با راه‌اندازی ایوان کالسکه، روندی را که بشر طی کرده است تا به تولید ماشین برسد، نشان دهیم. این تالار هم جنبه آموزشی دارد و هم فانتزی.

او همچنین از اجرای طرح تماشای گنجینه موزه خودروهای تاریخی تا سال آینده خبر داد و افزود: برای نخستین بار در ایران، قرار است طرحی را اجرا کنیم تا بازدیدکنندگان در روزهای مشخصی از سال و با رعایت پروتکل‌های خاص، اجازه بازدید از گنجینه و مخزن موزه خودروهای تاریخی را داشته باشند. در دنیا یکی دو موزه شاخص خودرو این کار را انجام می‌دهند. البته چون قرار است بازدیدکننده وارد مخزن و گنجینه موزه شود، حتما محدودیت‌هایی خاصی خواهد داشت.

به گفته مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای خودروهای تاریخی ایران، اگر در داخل موزه حدود ۶۰ خودرو به نمایش گذاشته شده باشد، در گنجینه و مخزن دست‌کم سه برابر آن خودروها نگهداری می‌شود.

غلامی افزود: بازدید از گنجینه موزه خودروهای تاریخی در راستای ایجاد جذابیت‌های بیشتر برای بازدیدکنندگان است. ما از یک سو با علاقه‌مندان به خودرو و یا در اصطلاح عامیانه «عشق خودرو» مواجهیم که آن‌ها را بازدیدکننده وفادار می‌دانیم، که مکرر هم از موزه بازدید می‌کنند، ولی از سوی دیگر باید بازدیدکننده‌ای، که به خودرو علاقه زیاد ندارد و یک بار قبلا بازدید کرده و دیگر قصد آمدن به این موزه را ندارد، دوباره جذب کنیم.

رونمایی از کالسکه‌ها و گنجینه خودروهای تاریخی در تهران

غلامی درباره جابه‌جایی خودروهای تاریخی و خروج آثار از گنجینه نیز توضیح داد: فلسفه‌ای وجود دارد که آثار موزه‌ای و تاریخی را اصلا نباید جابه‌جا کرد، مثلا در موزه لوور تابلو مونالیزا همیشه سر جای خود است، اما آثار موجود در گنجینه را در نمایشگاه‌های جانبی و سیار می‌توان به نمایش گذاشت. ما هم قرار است این طرح را اجرا کنیم و در هر فصل یک خودرو را مرمت کنیم و به نمایش بگذاریم.

او درباره آثاری که در مخزن و گنجینه موزه خودروهای تاریخی نگهداری می‌شود، نیز گفت: آثار موزه‌ای در مخزن به اندازه آثار به نمایش گذاشته‌شده در موزه خاص است، مثلا پیش از تولید نخستن مدل از خودرو BMW، یک خودرو تولید شده بود به نام EMW که در مخزن این موزه نگهداری می‌شود.

مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای خودروهای تاریخی ایران همچنین یکی از شاخص‌ترین آثار این موزه را مرسدس بنز ۵۰۰ K معرفی کرد که تنها مدل موجود در جهان است و در این موزه ایران به نمایش گذاشته شده است و گفت: موزه بنز که یکی از بزرگترین موزه‌های خودرو در دنیاست همه تولیدات خود را دارد به غیر از این مدل بنز، در سال‌هایی نامه‌نگاری‌هایی از سوی آن موزه شده بود تا این بنز را خریداری کنند و آخرین قیمتی که پیشنهاد شد، ۳۰ میلیون دلار بود. البته خودروهایی مثل لیموزین‌ بنز هم در این مجموعه به نمایش گذاشته شده که بالای ۲۰ میلیون دلار ارزش دارد.

به گفته او، گرانترین خودرو به نمایش گذاشته در موزه خودروهای تاریخی مرسدس بنز ۵۰۰ k است و فانتوم ۴ ضدگلوله هم جزو شاخص‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای این مجموعه به شمار می‌آید.

رونمایی از کالسکه‌ها و گنجینه خودروهای تاریخی در تهران

او با اشاره به دیگر ایده‌های مرکز موزه‌ای خودروهای تاریخی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که بخش خدمات جانبی موزه را فعال کنیم. موزه در دنیا به سمتی رفته که صرفا وظیفه آن نمایش آثار نیست و لذت بازدیدکننده را نیز درنظر می‌گیرد. بر این اساس، یکی از انتظارها درباره موزه این است که به پاتوق تبدیل شود و بازدیدکننده وقتی وارد آن می‌شود بوی قهوه را احساس کند. موزه‌های به‌روز دنیا نیز رویکرد «لذت بازدیدکننده» را درنظر دارند و صرفا خود را موظف به نمایش موزه‌ای نمی‌دانند. در موزه خودروهای تاریخی ایران نیز همین رویکرد دنبال می‌شود، ما دنبال راه‌اندازی کافی‌شاپ موزه و افزایش مدت زمان بازدید آن هستیم. یک سالن و آمفی‌تئاتر بزرگ هم داریم که پیگیریم تا به محلی برای رویدادهای اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای خودروهای تاریخی ایران، این موزه را یکی از دسترس‌پذیرترین و استانداردترین موزه‌های ایران معرفی کرد و گفت: ابتدای در ورودی موزه خودروهای تاریخی از جاده مخصوص کرج است و انتهای آن به اتوبان تهران ـ کرج می‌رسد. زمین موزه شیب دارد، درحالی که بازدیدکننده وقتی وارد آن می‌شود این شیب را احساس نمی‌کند، چون موزه خوب طراحی شده است، ضمن اینکه برای همه اشخاص با هر سطح از توانمندی جسمی دسترس‌پذیر است. به نظرم موزه خودروهای تاریخی جزو استانداردترین موزه‌های ایران به شمار می‌آید، به ویژه آنکه برخلاف ساختمان بسیاری از موزه‌ها که از بناهای تاریخی استفاده شده، این بنا مخصوص موزه طراحی و ساخته شده است.

او اضافه کرد: موقعیتی که برای موزه خودروهای تاریخی انتخاب شده به نظرم بهترین است؛ چرا که تمام کارخانه‌های تولید خودرو در جاده مخصوص کرج هستند. یکی از کارهای ما این است که ارتباط  با کمپانی‌های خودروسازی را تقویت کنیم تا رونمایی از برخی محصولات را به جای هتل در این موزه که مرتبط‌ترین مکان با خودروست، انجام دهند.

رونمایی از کالسکه‌ها و گنجینه خودروهای تاریخی در تهران

غلامی به گنجینه ارزشمند بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: بنیاد مستضعفان یکی از بزرگترین اقدامات موزه‌داری این کشور را انجام داده است، که فقط به خودرو محدود نشده، اقدام آن‌ها را در موزه دفینه تهران و موزه‌های رامسر، یزد و اصفهان هم می‌توان مشاهده کرد. واقعا اهتمام فرهنگی و تاریخی بنیاد مستضعفان برای به نمایش گذاشتن آثار و گنجینه‌ای که در اختیار دارد، بسیار زیاد است، به ویژه آن‌که گنجینه آن ورای دیگر آثار تاریخی است. این گنجینه به نوعی لوور ایران محسوب می‌شود، چون از تمام نقاط و تمدن‌های دنیا از جمله مایاها، اینکاها و شرق آسیا و آفریقا، آثار ارزشمندی دارد.

موزه خودروهای تاریخی ایران در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص تهران ـ کرج واقع شده و بهای بلیت بازدید از آن برای هر نفر ۶۴ هزار تومان است.

رونمایی از کالسکه‌ها و گنجینه خودروهای تاریخی در تهران

 

در موزه خودروهای تاریخی تهران چه خبر است؟

در موزه خودروهای تاریخی تهران چه خبر است؟

در موزه خودروهای تاریخی تهران چه خبر است؟

در موزه خودروهای تاریخی تهران چه خبر است؟

در موزه خودروهای تاریخی تهران چه خبر است؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار