کد خبر: ۲۳۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
اقتصاد نیوز نوشت: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با افزایش ۴ درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و کاهش ۵۰ درصدی خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل و هم‌وزن بورس تهران اندکی بالاتر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.

بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج پول حقیقی از سهام و فرار سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته قبل تراز ۵ همتی را تنها یک روز تجربه کرده بود در انتهای هفته به سطح ۴ همتی رسیده بود؛ در چهار روز ابتدایی این هفته در سطح ۴ همتی باقی ماند اما روز چهارشنبه به کانال ۵ همتی صعود کرد. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۳.۵ درصد افزایش به نسبت هفته قبل تا سطح ۴ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومانی بالا آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته چهارم آذر ماه منفی ۶۵۲ میلیارد تومان بود و هفته اول دی به منفی هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان رسید و در هفته قبل خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی ۸۷۸ میلیارد تومان کاهش داشت. در این هفته بار دیگر خروج جریان پول حقیقی اتفاق افتاد اما از شدت کمتری برخوردار بود و شاهد خروج ۴۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۸۳ واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۶۱ واحدی افزایش داشت و بازدهی مثبت ۷۳ صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته دوم دی ماه بازدهی بهتری نسبت به شاخص کل داشت؛ در این هفته نیز بیشتر از شاخص کل رشد کرد و ۸۵ صدم درصد افزایش تراز یافت.

بورس تهران در چند ماه اخیر تغییر روند معاملاتی بخصوصی را تجربه کرده است. بازار سهام از نیمه دوم پاییز امسال، روند رکودی و نزولی خود را کنار گذاشته و با افزایش سیگنال‌های منفی و مثبت جهت‌ساز؛ پس از چندین ماه شاهد رشد ارزش معاملات خرد در روزهای صعودی شاخص‌ها هستیم. بازار سهام در هفته‌های اخیر بار دیگر وارد فاز رکودی شده بود اما در معاملات روز چهارشنبه سیگنال‌های مبنی بر بازگشت انتظارات صعودی در معاملات سهام دیده شد. افزایش نوسانات بازار سهام ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و در این شرایط نیاز به احتیاط و توجه به درجه ریسک‌پذیری افزایش یافته است. با این اوصاف پس از چندین ماه شانس به نوسان‌گیران بازار سهام برای مدتی نامعلوم و شاید چند روزه رو کرده است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز چهارمین هفته دی‌ماه

بورس تهران هفته چهارم دی ماه را با سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۷۶۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه بیشت و سوم دی ماه، شاخص‌های سهامی با افت تراز مواجه شوند؛ هفته چهارم دی‌ماه از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی محروم می‌شود اما با ثبت رشد تراز در روز ابتدایی، احتمال گذر مجدد از سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و تراز ۷۷۰ هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد.

افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین عامل‌های از دست رفتن سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و افت ارزش معاملات در هفته‌های اخیر بود. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار کاهش ظرفیت تولیدات پتروشیمی‌ها با محدودیت‌های گاز خوراک را می‌توان اصلی‌ترین سیگنال‌های منفی هفته پیش‌رو برآورد کرد. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی سطح ۸ یا ۹ همتی ارزش معاملات خرد است. ارزش معاملات خرد در هفته دوم و سوم دی ماه شدیدا افت کرد و شاهد خروج متداوم جریان پول حقیقی از سهام بودیم که می‌توان این روند را اصلاح روند صعودی اولین هفته دی‌ماه برآورد کرد. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد خواهد بود.

در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار ۵ تا ۸ همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز شاخص‌های سهامی مواجه باشد. احتمال تداوم رکود معاملاتی و شکل‌گیری روند نزولی با شیب اندک نیز با تداوم رشد ریسک سیاسی و نظامی خاورمیانه برای بازار سهام وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار