کد خبر: ۲۳۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
بانک مرکزی، اخذ مسکوکات و شمش طلا در بانک ها از اشخاص منتج به صدور گواهی از طریق ساز و کار بورس کالا و غیره را با دریافت مجوز امکان‌ پذیر اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای در ۲۴ دی به تمامی بانک ها و موسسات اعتباری، اعلام کرد: مؤسسات اعتباری مجازند وفق بند (۷‏-۳) مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی، اقدام به قبول و نگهداری اشیاء گران بها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان کنند.

اخیراً برخی مؤسسات اعتباری با استناد به آن و بر خلاف روال و قواعد متعارف اجاره صندوق امانات در لوای ارائه خدمات دریافت و نگهداری اشیاء گران بهای اشخاص، مبادرت به اخذ مسکوکات طلا و شمش طلا از مشتریان کرده و در قبال تأییدیه‌ صادره، موجبات صدور گواهی برای ‌شخص امانت ‌دهنده با استفاده از ساز و کارهای بورس کالا را فراهم می‌کنند که قابلیت معامله دارد.

این اقدام موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش کاذب قیمت‌ها شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.

بر این اساس از تاریخ ابلاغ این بخشنامه أخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق ساز و کار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است. لذا به قید فوریت هرگونه طرحی که واجد مشخصات و مختصات فوق در آن مؤسسه اعتباری در حال اجرا است متوقف شده و با فراخوان مناسب، نسبت به استرداد تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

این بانک به استناد اختیارات مقرر در قوانین بالادستی به ویژه قانون بانک مرکزی برای انتظام‌بخشی و تسهیل مبادلات طلا، تدابیر خاصی را در این رابطه از طریق ساز و کار مرکز مبادله ارز و طلا در دستور کار دارد که متعاقباً جزئیات آن اعلام خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار