کد خبر: ۲۳۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

پیام حمله موشکی ایران به اقلیم کردستان عراق چه بود؟

حسن هانی‌زاده
کارشناس مسائل منطقه

متاسفانه اربیل عراق به کانون مزاحمت امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است، این درحالی است که ایران عمق استراتژیک اقلیم کردستان تلقی می‌شود و همواره پذیرای مردم محروم کردستان عراق قبل از سقوط صدام حسین و بعد از آن بوده است، اما .بعد از ۲۰۰۳ که اقلیم کردستان به خودمختاری رسید، انتظار می‌رفت سیاستش را با ایران هماهنگ کند و شرایطی فراهم کند که به عنوان عقبه و عمق استراتژیک ایران تبدیل شود اما مقامات اقلیم اجازه دادند پایگاه‌های گسترده از سوی موساد و آمریکا در این منطقه احداث شود. موساد چندین پایگاه احداث کرده است که اینها علیه ایران جاسوسی می‌کنند و در برخی پایگاه‌ها رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های امنیتی با ارسال پارازیت‌هایی بر روی هواپیماهایی که به سمت ایران حرکت می‌کردند، قصد داشتند مسیر آنها را منحرف کنند که این یکی از تهدیدهای امنیتی در حوزه هوایی برای ایران بوده است.
چندین بار ایران به مقامات اقلیم کردستان نسبت به این تحرکات در این منطقه هشدار داد و خواستار برچیده شدن آنها شد اما به نظر نمی‌آید این هشدارها به جایی رسیده باشد. اقدام دیگری که مقامات اقلیم انجام دادند دادن پایگاه به تجزیه طلب‌ها و ضد انقلابیون بود. ایران و دولت مرکزی بغداد قراردادی امضا کردند که پایگاه‌های ضد انقلاب در اقلیم و در نزدیکی مرز ایران برچیده شوند و در یک سال گذشته برخی اقدامات انجام شد اما مقامات اقلیم به این توافق‌نامه امنیتی به طور کامل و جامع تن نمی‌دهند چرا که خیلی التزام و تعهدی به توافقات دولت مرکزی بغداد ندارند. این پایگاه‌ها و فعالیت‌های ضد ایرانی‌شان هم‌چنان ادامه دارد و در عملیات اخیر تروریستی در کرمان هم ظاهرا گروه‌هک‌های تروریستی از طریق اقلیم وارد شدند از این رو، ایران همه مسیرهای مسالمت‌آمیز برای برخورد با این اقدامات و تحرکات را طی کرده است، اما این جاده برای ایران یک جاده یک طرفه بوده است و به همین خاطر ایران ناچار شد پایگاه‌های جاسوسی اسرائیل و گروهک‌های ضد انقلاب را با استفاده از موشک یا به طرق دیگر، نابود کند.
اقدامات نظامی ایران در مرز با اقلیم کردستان یک کنش مشروع و قانونی است. این اقدامات بعد از هشدارهای بسیار انجام می‌شود و در واکنش به اقدمات ضد انقلابیون و منافقین و موساد و آمریکا علیه امنیت ملی کشور است. معتقدم این اقدامات مورد حمایت تمام جریان‌های سیاسی ایران است چرا که مساله امنیت ملی خط قرمز است و هیچ جریانی حق عبور از آن را ندارد. این حملات یک هشدار اولیه برای رژیم صهیونیستی و اقلیم کردستان است و چنانچه آنها به حساسیت‌های امنیتی ایران توجه نکنند طبعا ادامه خواهد داشت. اگر باز هم اقلیم کردستان و گروهک‌ها تروریستی ضد انقلاب ایران بخواهند پایگاه‌های خودشان را زنده کنند، ایران می‌تواند ورود زمینی به اقلیم کند که در آن صورت وضع برای مردم این منطقه که برای ملت ایران عزیز هستند و حق آنها است که بعد از سال‌ها رنج در امنیت و آرامش زندگی کنند، بدتر خواهد شد. مقامات اقلیم کردستان باید مساله حس همجواری و نگرانی‌ها و حساسیت‌های ایران را در نظر بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار