کد خبر: ۲۳۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
شماره ۵۲۸هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۲۸هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، قانون جدید شورای علی بورس، صندوق‌های طلا، صندوق‌های جسورانه vc ، وضعیت صنعت خودرو و غیره بررسی شد.

به دنبال نیت‌خوانی معامله‌گران

سعید جمشیدی‌فرد

تصویب مصادیق ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی توسط شورای عالی بورس در انطباق با جرم انگاری ماده ۴۶ قانون بازار أوراق بهادار به منظور اتخاذ تدابیر لازم جهت ساماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار و اعمال نظارت عالیه بر اجرای این قانون و مشخصاً در ارتباط با بند ۳ ماده مزبور که مقرر می‌دارد هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات کند صورت گرفته که به موجب تبصره ماده ۴ قانون بازار أوراق بهادار برای اجرا مستلزم تایید وزیر اقتصاد است.

گزارش بازار

بازارهای موازی، مقصد نقدینگی

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه

بازار در هفته منتهی به روز چهارشنبه ۲۷دی ماه در حالی پایان یافت که شاخص کل با رشد ۱۵هزار واحدی هفتگی به مرز ۲،۱۹۰،۰۰۰واحدی رسید، شاخص کل هم وزن اما افت مختصری داشت و در محدوده ۷۶۲،۰۰۰ واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات خرد میانگین روزانه هفته جاری با کاهش بیش از ۲۷درصدی نسبت به هفته قبل به محدوده کمتر از ۴.۳ همت در روز رسید. بیشترین بازدهی هفتگی را به ترتیب نمادهای داتام، کسرام و نخریس با بیش از ۲۸ ، ۲۱ و ۲۰ درصد به خود اختصاص دادند. در مقابل بیشترین افت متوجه نمادهای فصبا، کسرام و داوه بود که به ترتیب افت ۱۳ ، ۱۲ و ۱۱درصدی داشتند. در هفته جاری خالص خروج ۸۰۰ میلیاردی نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سهام را شاهد بودیم که به نظر می‌رسد با توجه به خروج همزمان پول از صندوق‌های درآمد ثابت مقصد این نقدینگی به بازارهای موازی است.

پرچمدار بازدهی در دی ماه کدام بازار بود؟

شاخص کل بورس طی گذشت ۱۰ ماه از شروع سال ۱۴۰۲ روندی کم رمق را دنبال کرده است و روز به روز بی اعتمادی و قهر سهامداران را با بازار سرمایه بیشتر از قبل می شود. سیاست ها و دستور های ابلاغی از سوی وزارتخانه های مختلف در کنار حواشی و تنش های به وجود آمده ناشی از شروع جنگ های مختلف بیش از پیش به روی گرداندن سرمایه گذاران از بازار سرمایه دامن زده و موجب شده این بازار که می تواند نقشی اساسی در اقتصاد کشور داشته باشد با بی مهری رو به رو باشد.

بررسی ها نشان می دهد شاخص کل از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ تنها ۹ درصد رشد داشته است این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۹ درصدی و در مقایسه با پایان آذر ماه ۱۴۰۲ افتی یک درصدی را تجربه کند و در پایان دی ماه سال جاری در کانال دو میلیون و ۱۸۵ هزار واحدی قرار بگیرد.

صندوقهای طلا از بورس سبقت گرفتند

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مناسبترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌ شمار می‌روند. صندوق‌ها برای افرادی که از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند یا به دلیل مشغله‌ کاری، امکان تحلیل و بررسی بازار را ندارند و قصد کسب سود از بازارهای مالی را دارند، بسیار مناسب هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود را در بازارهای مختلفی مانند بورس، طلا، اوراق بدهی، سپرده بانکی و… سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق برای علاقه‌مندان، با هر درجه از ریسک‌پذیری امکان‌پذیر است.

پرخطرهای پربازده

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (PE) و جسورانه (VC) یکی از راه‌های تامین مالی شرکت‌های نوپا، استارت آپ‌ها و همچنین شرکت‌های به اصطلاح مشکل‌دار هستند. طبق گفته‌های مدیرعامل فرابورس ایران هم در حال حاضر ۲۱ صندوق pe وجسورانه با سرمایه ۳۳۶۰ میلیارد تومان در فرابورس وجود دارد و تاکنون ۹۰ درصد از مبالغ تاریخ شده صندوقهای pe و Vc سرمایه گذاری شده و شرکت‌هایی که در بازارهای فرابورس پذیرش شده‌اند، ۳۲ درصد سهم اشتغال را به خودشان اختصاص دادند. بر همین اساس به بررسی عملکرد این دو صندوق در یک سال گذشته پرداختیم.

بازار پول علیه بازار سرمایه

بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا و نوسان قیمت‌ها دست به بازی خطرناکی زده که می‌تواند به اعتبار بازار سرمایه و بورس کالا (یکی از شفاف‌ترین بورس‌های کشور) خدشه وارد کند. با نگاهی گذرا به بازارهای سرمایه جهان، به راحتی می‌توان به اهمیت و جایگاه بورس‌های کالایی و نقش آنها در اقتصاد کشورها پی برد. از زمان راه‌اندازی بورس کالا در ایران، این بازار نشان داده که بر مبنای اصول پایه‌ای اقتصاد و بازار قادر به ارائه شفافیت در عرصه معاملات است. به عنوان نمونه، ورود خودرو به بورس کالا (گرچه با مبانی امروز بازارهای جهان سازگار نیست) توانست قیمت این کالای مصرفی را تا حد زیادی کنترل و دست دلالان را کوتاه کند. حال، بانک مرکزی در اقدامی عجیب، جایگاه این بورس را در معرض تهدید قرار داده که پیامدهای منفی به دنبال دارد.

سیگنال‌های مثبت به بازار خودرو

شورای رقابت بالاخره مصوبه‌ای را که سازمان حمایت به منظور تنظیم بازار خودرو ارائه کرده بود، اصلاح و به وزارت صمت ابلاغ کرد تا به این ترتیب قیمت‌های جدید توسط خودروسازان ابلاغ شود. بر اساس اصلاحات صورت گرفته، مقرر شده است قیمت بر اساس بهای سه خودروی خارجی هم‌رده استخراج گردد و قیمت‌گذاری خودروها بر این اساس عملی شود. چنانچه قیمت محاسبه شده در رده‌های مختلف انطباق یابد، توسط وزارت صمت اعلام می‌شود. بر اساس بند ۳-۶ ذیل ماده ۳ وزارت صمت برچسب رقابت‌پذیری هر خودرو را مطابق با روش فوق الذکر به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌ک

"معیار" بلوک "مادکوش" را خرید

فاطمه اختری - سید علیرضا عظیمی پور، مدیرعامل "معیار" در گفت و گو با هفته نامه اطلاعات بورس در رابطه با برنامه ارتقا از بازار پایه به بازارها و تابلوهای بالاتر گفت: طبق قرار دادی که شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس با شرکت مشاور پذیرش بسته است در ابتدای سال ۱۴۰۳ پس از آنکه افزایش سرمایه جاری به پایان برسد امید نامه تقدیم هیات پذیرش فرابورس خواهد شد. همچنین یکی از وقایع مهم سال مالی مورد گزارش خرید بلوک ۴.۵ درصدی سهام مجتمع گندله سازی مادکوش بود. وی در ادامه افزود: افزایش سرمایه در دو مرحله از ۵ به ۳۰ میلیارد تومان و از ۳۰ به ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده. شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس آگهی ثبت و تشریفات قانونی را به مرحله انجام رسانده. پس از پاسخ به سوالات به وجود آمده مدیران بازار پایه از "معیار" باید منتظر گشایش نماد حق تقدم حدود هفته ابتدایی بهمن ماه باشیم.

لزوم تغییر نگرش آموزش در حوزه مالی

محبوبه جعفری، مدیرعامل مرکز مالی ایران در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس به معرفی روند مرکز مالی ایران پرداخت و عنوان کرد: مرکز مالی ایران که در حال حاضر به عنوان بازوی آموزشی بازار سرمایه شناخته شده است در شهریور پارسال و بر اساس مصوبه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان شرکت دانش بنیان، مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات قرار گرفت.

رابطه متقابل بورس و تورم

یکی از عوامل رشد بورس تورم است یعنی با افزایش تورم بازار سرمایه نیز رشد می‌کند. از طرفی در زمانی که بازار سهام رونق پیدا می‌کند جذابیت بسیاری برای جذب نقدینگی در کشور دارد. از سوی دیگر رشد تولید نیز باعث رونق بازار سرمایه می‌شود و برای رشد شرکت‌ها نیاز به حمایت سرمایه گذاران است که از طریق بورس در آن شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. بنابراین درصورتی که بازار سرمایه بتواند اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند به دلیل شفافیت و تاثیر بر رشد تولید می‌تواند جایی مناسب برای جذب نقدینگی در کشور باشد. بررسی این رابطه مساله‌ای است که در گفت و گو با کارشناسان به آن پرداختیم.

بهرنگ شادرو؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: بعضی سیاستگذاران به اشتباه بر این باورند، بازارهایی که تابلوی مشخص و رسمی دارند، مانند بازار سرمایه می‌توانند در ایجاد یا کاهش هیجانات در بازارهای دیگر تاثیر گذار باشند. به بیان دیگر آنها با یادآوری بازار حبابی سال ۹۹ ، تصور می‌کنند درصورت افزایش شاخص بورس تهران، بازارهای دیگر سیگنال افزایش انتظارات تورمی را گرفته و به تورم دامن می‌زنند.

پیام الیاس کردی؛ کارشناس بازار سهام گفت: در بازارهایی که دولت روی آنها تنظیم‌گری کمتری دارد، بازارها شرایط بهتری دارد و زمانی که بازارها شرایط واقعی اقتصاد و تورم را نشان می‌دهند مردم نیز به دلیل حفظ ارزش پول خود تمایل بیشتری به آن بازارها نشان می‌دهند اما در بازار سرمایه به دو دلیل عمده این مزیت را نداریم، اولا نهادهای ناظر متولی بورس دولت است و به جز آن تصمیمات و اتفاقاتی که رقم زده است بازهم دولت‌ها می‌توانند دخالت داشته باشند.

سیدجواد درواری،کارشناس اقتصادی گفت: یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بازار سرمایه، تورم است. بر اساس مطالعات انجام‌شده، تورم کشور به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی، تحریم‌ها، وابستگی به نفت و عدم امکان اجرای درست سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی و همچنین افزایش نقدینگی و ... به وجود می‌آید. در شرایط تورمی سود شرکت‌ها تحت تأثیر تورم افزایش‌ یافته و به ‌تبع آن قیمت سهام افزایش خواهد یافت. همچنین با افزایش تورم سرمایه ‌گذاران با توجه به ریسک و هزینه بالای نگهداری پول و کاهش ارزش آن، تمایل کمتری به نگهداری آن داشته و به دنبال کاهش حجم نقدینگی در سبد دارایی خود هستند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است و می‌تواند به‌ عنوان سپری در مقابل تورم عمل کند و سرمایهگذاران ترغیب می‌شوند تا در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند و به علت افزایش تقاضا برای خرید سهام، افزایش قیمت سهام، ارزش و حجم معاملات را در پی دارد.

بهزاد احمدی‌نسب؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام در حال حاضر ناکارآمد است. اگر بازار سرمایه آنطور که باید شفاف و درست باشد می‌تواند نقش به سزایی در جمع آوری نقدینگی و کنترل تورم داشته و بازار مولدی خواهد بود اما ناکارآمدی به دلیل تخریب اعتماد که در سالهای گذشته چندین بار رخ داده است منجر به سلب اعتماد سرمایه گذاران شده است. از دیگر دلایل آن ورود سرمایه گذاران به بازار سرمایه بدون دانش کافی است.

رضا علایی؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارسرمایه در دنیا نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و تولید دارد اما در کنترل تورم نقش چندانی ندارد. در ایران علاوه‌ بر اینکه در کنترل تورم نقش نداشته در رشد و تولید نیز نقشی ندارد زیرا در بازار سرمایه امکانات و زیرساخت‌هایی که بازارهای سهام دنیا دارند را نداریم. در دنیا بازارهای سرمایه از طریق تشکیل و تشکل سرمایه‌های خرد و کلان و تخصیص آنها به فعالیت‌های تولیدی و بخش واقعی اقتصاد باعث می‌شود که امکان سرمایه گذاری وجود داشته باشد.

کد خبر 487890
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار