کد خبر: ۲۳۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
در حالی دلار وارد کانال جدید قیمتی شده است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند که التهاب بازار ارز به زودی برطرف خواهد شد و دوباره دلار به همان کانال تثبیت شده یک‌سال گذشته بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود این‌که امروز بازار ارز شاهد کاهش قیمت دلار بود، اما همچنان دلار روز مرز ۵۴ هزار تومان در حرکت است. به باور کارشناسان، نقدینگی و تورم در بلندمدت روی تمام بازارها اثرگذار است و این دو مولفه، بالاخره عامل جهت‌دهی به قیمت‌ها می‌شوند.

اما با این حال، برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که بازارساز با عرضه بیشتر، جلوی بازار ارز ایستاده است. در همین رابطه، ایبنا رسانه نزدیک به بانک مرکزی نوشته که قرار است بانک مرکزی در روزهای آینده به‌مثابه آتش‌نشان در بازار ارز به عملیات پولی اقدام کند. بر این اساس این دسته پیش‌بینی می‌کنند که دلار نوسان صعودی را تجربه نخواهد کرد.

علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در همین خصوص با اشاره به این‌که دلالان ارز با استفاده از شرایط سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای به دنبال افزایش نرخ ارز و سودآوری به نفع خود هستند، گفته است: در این موضوع شکی نیست که ارز هم مثل هر کالای دیگری مشخصا تابع عرضه و تقاضاست، بنابراین بخشی از قیمت ارز که در روال اقتصادی و به طور طبیعی افزایش یا کاهش می‌یابد را باید به موضوع عرضه ارز نسبت داد اما اگر دلیل اقتصادی نداشته باشد، قطعا کاذب است.

وی در این باره یادآور شده است: تجربه ثابت کرده که دلالان در چنین شرایطی وضعیت را به نفع خود تغییر می‌دهند؛ یعنی تلاش می‌کنند تا با ایجاد هیجان‌های کاذب از آب گِل آلود ماهی بگیرند؛ به همین دلیل هم باید به مردم و متقاضیان ارز به خصوص کسانی که برای فعالیت‌های غیر تجاری و صرفا سرمایه‌ای ارز می‌خرند، هشدار داد.

این استاد اقتصاد متذکر شده است: دلالان با بزرگ‌نمایی ناامنی‌ها و تنش‌ها به دنبال افزایش ناپایداری و بی‌ثباتی اقتصادی هستند. به این خاطر بانک مرکزی هم باید به عنوان بازارساز اصلی وارد شود و نهادهای امنیتی نیز با دلالانی که منجر به تشویش و نگرانی جامعه در این حوزه می‌شوند برخورد کند.

۲ پیش‌بینی مهم درباره قیمت دلار در بازار/ رضاییان: دلار دوباره به این عدد برمی‌گردد

در عین حال، قاسم رضاییان، رییس اتاق بازرگانی گیلان در اظهارنظر تازه درباره وضعیت بازار ارز، به تسنیم گفته است: بسیاری از دلالان و سوداگران بازار ارز به گونه ای شرایط را برای مردم عادی توصیف کردند که این جماعت باید سرمایه خود را بلافاصله به طلا و سکه و دلار کنند تا در آینده صاحب سود سرشاری شوند. این حاشیه سازان تا جایی پیش رفتند که صحبت از رسیدن قیمت دلار به بالای ۷۰ هزار تومان هم می کردند تا بتوانند از موج روانی سوء استفاده کرده و ثبات بازار ارز را بر هم بزنند.

این فعال اقتصادی به بحث «فنر ارزی» و شایعه سازی برخی رسانه ها با استفاده از این کلید واژه اشاره کرده و افزوده است: فضای مجازی هیچ چارچوبی ندارد و بسیاری از سودجویان و دلالان به راحتی می توانند در کانال های تلگرامی هر شایعه ای را مطرح و به آن پر و بال دهند. بحث فنر ارزی هم جزو همین مسایل کذب و نادرستی است که توسط همین افراد ساخته و پرداخته شده و متاسفانه در برخی از رسانه ها نیز با عدم آگاهی کافی منتشر می شود.

رضائیان اظهار داشته است: برخی سایت ها و کانال های تلگرامی، اقتصاد و منابع ارزی کشور را طوری برای مردم ترسیم می کنند که انگار در پایان سالجاری قرار است اتفاقات عجیب قیمتی رخ دهد. آنها هر روز به عامه مردم القا می کنند که باید سرمایه خود را به دلار و سکه و طلا تبدیل کنند و در غیر اینصورت متحمل ضرر می شوند. در حالی که قضیه کاملا بالعکس است و در واقع سرمایه گذاری مردم در بازار ارز و طلا به زیان آنها منتهی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان خاطرنشان کرده است: معتقدم التهاب اخیر در بازار ارز به زودی با اقدامات لازم از سوی دولت و بانک مرکزی بر طرف خواهد شد و دلار دوباره به همان کانال تثبیت شده یکسال گذشته باز می‌گردد، چراکه درآمدها و منابع ارزی کشور امیدوارکننده و در حال افزایش است.

۲۲۳۲۲۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار