کد خبر: ۲۳۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
موج مهاجران مکزیکی در تگزاس وضعیت بایدن را شکننده‌تر کرد ؛
بحران پناهجویان در ایالت تگزاس، کار را به قشون‌کشی ایالت‌های جمهوری‌خواه و اعزام نیروهای فدرال به این ایالت کشانده است؛ بحرانی که در سایه انتخابات ریاست‌جمهوری تشدید آن دور از انتظار نیست.

خطر جنگ داخلی در کمین آمریکا

گروه سیاسی: بحران پناهجویان در ایالت تگزاس، کار را به قشون‌کشی ایالت‌های جمهوری‌خواه و اعزام نیروهای فدرال به این ایالت کشانده است؛ بحرانی که در سایه انتخابات ریاست‌جمهوری تشدید آن دور از انتظار نیست. اعزام نیروهای گارد ملی از چند ایالت جمهوری‌خواه به تگزاس، در یک رویارویی تنش‌آمیز با جو بایدن و دموکرات‌ها، ترس از بروز جنگ داخلی در آمریکا را افزایش داده و اکنون فضای سیاسی این کشور شاهد تشدید تنش میان جو بایدن و فرماندار تگزاس است.

از زمانی که فرماندار تگزاس دستور نصب موانع در مرز با مکزیک را داده، این اقدام او با حمایت دیگر ایالت‌های جمهوری‌خواه همراه شده است؛ اما در واشنگتن، جو بایدن و مقامات دموکرات خواستار برچیده شدن این موانع هستند. تنش میان این دو سیاستمدار در هفته جاری پس از آن شدت گرفت که دیوان عالی آمریکا از تصمیم دولت بایدن برای ملزم کردن تگزاس به برداشتن سیم خاردار و دیگر موانع احداث‌شده در مرز جنوبی حمایت کرد. «گِرِگ آبوت» فرماندار تگزاس اما اعلام کرده که این ایالت در معرض «حمله مهاجران» قرار گرفته و از رأی دیوان عالی تبعیت نمی‌کند؛ همزمان فرمانداران ۲۵ ایالت جمهوری‌خواه (از ۵۰ ایالت) روز پنج شنبه در بیانیه‌ای حمایت خود را از فرماندار تگزاس اعلام کرده و گفتند که او طبق قانون اساسی تگزاس، حق دفاع از ایالت خود را در برابر موج مهاجران مکزیکی دارد.
در بیانیه فرمانداران ۲۵ ایالت جمهوری‌خواه آمده است: «ما این کار را تا حدی به این دلیل انجام می‌دهیم که دولت بایدن از اجرای قوانین مهاجرتی که قبلاً وجود داشته امتناع می‌کند و به طور غیرقانونی اجازه آزادی مشروط همگانی را در سراسر آمریکا برای مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد کشور ما شده‌اند، می‌دهد». از طرفی حمایت دسته‌جمعی جمهوری‌خواهان از فرماندار تگزاس پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری خواهان برای همکاری با یکدیگر برای مبارزه با مشکل مهاجرت غیرقانونی در مرز جنوبی دعوت کرده است. ترامپ با اشاره به «هجوم» مهاجرانی که به ایالات متحده می‌آیند، گفت: «ما همه ایالت‌هایی را که مایلند گارد ملی خود را در تگزاس مستقر کنند تا از ورود مهاجران غیرقانونی جلوگیری کرده و آنها را از مرز بازگردانند، تشویق می‌کنیم». همزمان با اقدام ترامپ و فرمانداران جمهوری‌خواه برای مقابله با دولت بایدن، ترس از بروز جنگ داخلی در آمریکا افزایش یافته است. در این راستا «کیفن استیت» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت «اوکلاهاما» گفته است: «اکنون مأموران فدرالی هستند که سیم خاردارها را قطع می‌کنند و همزمان گارد ملی ایالت تگزاس دستور دارند که آن‌ها را دوباره نصب کنند، این یک بشکه باروت است، شرایط بسیار عجیبی است و ما بی تردید در کنار حق تگزاس برای دفاع از خود هستیم». از سوی دیگر نیز شماری از نماینده‌های دموکرات در کنگره آمریکا از دولت بایدن خواسته‌اند کنترل گارد ملی ایالت تگزاس را در اختیار گرفته و پس از آن موانع احداث‌شده در مرز جنوبی را بردارد.

مبهوت ماندن بایدن
در واکنش به این تحولات، جو بایدن نیز در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «همه ما از مدت‌ها پیش می‌دانیم که مرزها مورد تهاجم قرار گرفته است، برای حل این وضعیت بسیار دیر شده است، به همین دلیل، دو ماه پیش، به تیم خود دستور دادم تا مذاکرات را با گروهی از سناتورهای دو حزب برای حل جدی و نهایی بحران مرزها آغاز کنند». او افزود: «اجازه دهید صریح باشیم، آنچه مورد مذاکره قرار گرفته است، اگر به قانون تصویب شود، سخت ترین و عادلانه ترین اصلاحات امنیت مرزی خواهد بود. این به من، به عنوان رئیس جمهور، اختیار اضطراری جدیدی می‌دهد که وقتی مرز شلوغ می‌شود، مرز را ببندم. اگر این اختیار به من داده شود، از آن استفاده خواهم کرد». علاوه بر این، بایدن گفت که کنگره باید بودجه مورد نیاز خود را برای تامین امنیت مرزها فراهم کند. درخواست بایدن شامل ۱۳۰۰ مامور دیگر گشت مرزی، ۳۷۵ قاضی مهاجرت، ۱۶۰۰ مامور پناهندگی و بیش از ۱۰۰ دستگاه بازرسی پیشرفته برای کمک به شناسایی و توقف ورود مواد مخدر «فنتانیل» در مرز جنوب غربی آمریکا می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار