کد خبر: ۲۳۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
در جشن 90 سالگی صنعت سیمان مطرح شد
رئیس انجمن صنعت سیمان کشور گفت: علیرغم اینکه انتظار داشتیم در تابستان امسال، به سبب محدودیت در تأمین انرژی، با کاهش تولید روبرو شویم اما با همکاری وزارت نیرو، خوشبختانه افزایش ۱۲ درصدی در تولید سیمان را توانستیم محقق کنیم.

افزایش ۱۲ درصدی تولید سیمان

رئیس انجمن صنعت سیمان کشور گفت: علیرغم اینکه انتظار داشتیم در تابستان امسال، به سبب محدودیت در تأمین انرژی، با کاهش تولید روبرو شویم اما با همکاری وزارت نیرو، خوشبختانه افزایش ۱۲ درصدی در تولید سیمان را توانستیم محقق کنیم.

به گزارش تجارت آنلاین حمید فرمانی تصریح کرد: با این افزایش تولید، از نوسان قیمت‌ها نیز جلوگیری شد؛ به‌گونه‌ای که میانگین قیمت سیمان در ابتدای تابستان تا پایان آن در کل کشور از ثبات برخوردار بود و تنها در برخی مناطق، آن‌هم به‌صورت جزئی (نوساناتی) وجود داشت که رفع شد.

این مقام صنفی- صنعتی ضمن تأکید بر اینکه صنعتگران اقدام به تولید سیمان می‌کنند تا برای تأمین نیاز کشور مجبور به واردات نباشیم، گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور ۹۰ میلیون تن است که ۷۲ میلیون تن ظرفیت تولیدی وجود دارد.

قیمت سیمان با رشد هزینه‌های تولید توازن ندارد

در ادامه این مراسم علی‌اکبر الوندیان- دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان- در گزارشی از عملکرد این صنعت در سال جاری، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بالغ‌بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان به ۲۵ کشور ازجمله عراق، کویت، افغانستان پاکستان و سوریه صادرشده است. طبق آمار درمجموع سال گذشته، ۱۳ میلیون تن سیمان صادر شد و ۶۰ میلیون تن مصرف داخل کشور بوده است.

وی یادآور شد: طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به خاطر همکاری وزارت نیرو در تأمین برق و انرژی شاهد رشد تولید در صنعت سیمان هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که برای سال آینده نیز وضعیت بهتری را خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنعت سیمان ایران، دهه ۸۰ را دهه‌ طلایی در سرمایه‌گذاری صنعت سیمان خوانده و خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ ایران به رتبه چهارم جهان در تولید سیمان صعود کرده بود و در حال حاضر در جایگاه ششم جهان ایستاده‌ایم.

مديريت مطلوب باعث ايجاد بازار متعادل در صنعت سيمان است

بر اساس این گزارش وزير نيرو نیز در نودمين سالروز صنعت سيمان بابیان اينكه در تمام‌روزهای تابستان ميزان عرضه سيمان بيشتر از مصرف بوده است گفت: در ١٣ مردادماه امسال توليد انرژي نسبت به آذرماه، دو ونيم درصد افزايش داشته است، به عبارتي با مديريت مصرف به نتايج خوبي رسيديم.

علی‌اکبر محرابیان اظهار کرد: طی سال جاری و سال گذشته، جلساتی با انجمن صنعت سیمان باهدف بهره بیشتر از ظرفیت فناوری‌ها در تأمین انرژی موردنیاز صنعت برگزار کردیم تا محدودیت انرژی به محدودیت تولید منجر نشود. صنعتگران نیز نشان دادند با برخی اقدامات می‌توانند، مدیریت مصرف داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که اگر وضعیت تولید در صنعت سیمان را در تابستان و آذرماه را مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که محدودیت‌های انرژی نداشتیم.

وی افزود: طی همین مدت میزان عرضه صنعت سیمان بیش از تقاضا بود؛ بنابراین نه‌تنها صنعتگران سیمان، انرژی را مدیریت کردند بلکه بازار سیمان نیز مدیریت شد. به خاطر داریم که در تابستان ۱۴۰۰ به سبب پیشی گرفتن تقاضا بر تولید و کمبود انرژی ۴۳۴ درصد قیمت سیمان در بورس بالا رفت اما در تابستان امسال خط صافی را طی کرد و ‌نوسان‌ها جزئی بود؛ این مهم نشانگر مدیریت تولید صنعت سیمان است. وزیر نیرو بابیان اینکه از صنایع درخواست کردیم که در ساعات اوج مصرف، مدیریت مصرف داشته باشند، گفت: اصل مدیریت انرژی توسط صنایع انجام شد.

برچسب ها: سیمان
نام:
ایمیل:
* نظر: