کد خبر: ۲۳۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
بازار سرمایه در هفته جاری با وقوع تصمیمات مختلف در سطح اقتصاد کلان و تنش‌های عدیده در سطح منطقه گذراند و در انتها هفته با یک افت به پایان رساند. از یک سو ریسک‌های منطقه و از سوی دیگر اوراق سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی توسط بانک‌ها از مهمترین اتفاقات هفته گذشته بود.

احسان خاتونی در گفت‌وگو با صدای بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، گفت: باوجود کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در منطقه، شاهد فروش قوی در بازار نبودیم، اما تصمیم بانک مرکزی، فشار سنگینی را به بازار وارد کرد. از دیرباز، نرخ بهره بدون ریسک، یک رقیب جدی بازار سرمایه بوده است و در حال حاضر از این قاعده مستثنی نیست. اما اکنون یک تفاوتی نسبت به گذشته وجود دارد، نرخ‌های سود بالای سپرده رقیب جدی‌ای برای بازار و حتی صندوق‌ها نیست.

وی افزود: شب گذشته، انتظار می رفت آمریکا نسبت به کشته شدن نیروهای خود پاسخ دهد و بیم گسترش درگیری وجود داشت، اما یکی از گروهک‌های منطقه که مسئولیت حمله را برعهده گرفته بود، مدعی شد که دیگر به مواضع آمریکا حمله نخواهد کرد و این امر منجر به یک ثبات در منطقه شد. همچنین، روزهای تعطیل آخر هفته را پیش‌رو داریم که در این روزها برخی افراد با نقد کردن دارایی خود، ریسک اتفاقات پیش‌رو را پوشش داده باشند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: دلایل متعددی جهت تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سود گواهی سپرده وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که مهمترین دلیل آن جلوگیری از افزایش تقاضای ارز است تا شاهد جذب نقدینگی سرگردان بود و طبیعی است که بهانه تامین مالی شرکت‌ها برای این تصمیم مطرح شود، اما در عمل نرخ بهره بالا، نمی‌تواند ریسک‌های اقتصاد را پوشش دهد و پرداخت بدهی در بلندمدت با توجه به تورم بالا، اثر خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت. پرداخت این سودها، شاید در کوتاه‌مدت بتواند از نوسانات نرخ ارز و تورم جلوگیری کند اما در بلندمدت، این توانایی را ندارد.

وی تاکید کرد: بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یکی از مسائلی است که اکنون مطرح است و بازار سرمایه می‌تواند از این زاویه یک نوسان مثبتی را تجربه کند اما بعید به نظر می‌رسد با وجود نرخ‌های بهره بالا شاهد رشدهای قوی در بازار باشیم و در بهترین حالت بازار ریزش دیگری را تجربه نخواهد کرد، مگر این که یک اتفاق نادر و غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد، چرا که قیمت و بازار در حالت ارزنده‌ای قرار دارند. با توجه به کاهش سطح تنش‌ها و وجود احتمال یک توافق در منطقه و آتش‌بس، به نظر می‌رسد در هفته آینده، یک بازار با نوسان مثبت را شاهد بود.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته، با رشد ۳ هزار واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۱۰۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک رشد ۱ هزار و ۶۹۶ واحد را تجربه کرد. ارزش ۳۹۲ هزار معامله ۷۴ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۷۱ واحد نسبت به روز گذشته افت داشت و به سطح ۲۵ هزار ۴۱۶ واحد رسید. ارزش ۲۵۹ هزار معامله ۲۰۹ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

نمادهای مثبت و منفی

۱۸۴ نماد بازار مثبت و ۳۴۱ نماد از میان ۶۷۷ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۲۷ درصد نمادها سبز رنگ و ۵۰ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

کسرام، شگستر، وثنو و سدبیر بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

شگستر، دی، شستا و حفارس بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای رافزا، وکبهمن، داتام و تکاردان بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

فولاد، پارسان و وبملت بیشترین تاثیر منفی و فخوز بیشترین مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای داتام، شستا، کسرام و ثشاهد بیشترین تراکنش را داشتند.

بپاس، هرمز و انتخاب بیشترین تاثیر منفی و وسپهر بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار نقدی فرابورس گذاشتند و نخریس، فصبا و کرومیت و سدبیر، جزو نمادهای پرتراکنش بازار نقدی فرابورس به ثبت رسیدند.

در نمادهای غبهنوش، تکمبا، خفنر و ونوین فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

صنایع پیشروی امروز

صنایعی که در آخرین روز هفته توانستند بیشترین بازدهی را به ثبت برسانند، شامل گروه‌های حمل و نقل زمینی، بنادر و کشتیرانی، نساجی و هتل و رستوران بود.

همچنین ۴ صنعت سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سیمان و گچ و آهن و آهن و فولاد بیشترین تاثیر را روی شاخص داشتند.

صندوق‌های برتر

صندوق‌های سهامی متال، ثهام، پالایش و پرتو در جزو پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شدند. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت یارا، کارین، بمان و اعتبار در میان درآمد ثابتی‌ها رکورد زدند.

کد خبر 488883
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار