کد خبر: ۲۳۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
رییس کل سازمان سرمایه گذاری خبر داد
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد: در دولت سیزدهم ۵۷۸ طرح سرمایه گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار وارد ایران شده است.

ورود ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه خارجی به ایران

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد: در دولت سیزدهم ۵۷۸ طرح سرمایه گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار وارد ایران شده است.

علی فکری - معاون وزیر اقتصاد - گفت: از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه امسال ۵۷۸ طرح سرمایه گذاری خارجی به صورت اجرایی در آمده است که حجم کلی این سرمایه ها ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره بیشترین بخش های جذاب برای سرمایه گذاران خارجی هم بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی در ایران این در بخش های مختلف بوده، که بالاترین میزان جذب سرمایه در بخش نفت و گاز بوده که با پنج سرمایه گذاری و عدد حدود حدود چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صورت گرفته است.

به گفته فکری، صنعت، بخش دیگر جاذبه سرمایه گذاری خارجی در ایران بوده که به دلیل طرح های بزرگ و جذاب توانسته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

روسیه، امارات و چین، بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در ایران

معاون وزیر اقتصاد همچنین در خصوص کشورهایی که بیشترین سرمایه را وارد ایران کرده اند نیز اظهار کرد: کشورهایی که در ایران و در این بازه زمانی یعنی دو سال برای دولت سیزدهم سرمایه وارد ایران کرده‌اند، ابتدا روسیه به عنوان بزرگترین سرمایه گذار با ۳۱ درصد سرمایه‌گذاری بوده و سپس امارات و چین را می توان عنوان کرد.

وی همچنین تاکید کرد: بخش بعدی که حدود ۱۰ درصد سرمایه وارد ایران کرده اند ایرانی های مقیم خارج از کشور بوده‌اند و در نهایت پاکستان و هندوستان در رتبه های بعدی هستند.

فکری افزود: یکی از دلایل مهم ورود این حجم سرمایه به ایران ابتدا تغییر رویه در دولت بوده است. ما در گذشته همواره اعلام می کردیم که برای ورود سرمایه به ایران باید به سمت کشورهای همسایه، همسو و قدرت های نوظهور مانند چین و روسیه گام برداریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش حجم سرمایه گذاری در ایران تضمین بازگشت سود و اصل سرمایه به سرمایه گذار است؛ در عین حال ما شرایطی را فراهم می کنیم که سرمایه گذار خارجی از همه فرصت های سرمایه گذاری در ایران در راستای منافع و اهداف سرمایه گذاری خود استفاده کند.

فکری اظهار کرد: ما در دولت سیزدهم منتظر کشورهایی که باید ابتدا موانع سیاسی خود را برای ورود سرمایه خود به ایران حل می کردند، نماندیم و به سمت کشورهای همسو و هم راستا رفتیم و این یکی از دلایل مهم افزایش سرمایه گذاری در این دوره بوده است .

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای امسال با دستور رئیس جمهور تصمیم گرفته شد تسهیلاتی برای رفع موانع سرمایه گذاران در نظر گرفته شود. اول خرید به قیمت ترجیحی از آنها بوده است تا بتوانیم جاذبه خوبی برای ورودشان به ایران فراهم کنیم. دوم اینکه البته در قانون هم ذکر شده، شرایط سرمایه گذار خارجی باید با سرمایه گذار داخلی برابر باشد که البته ما به دنبال ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذار خارجی هستیم .

وی در پایان گفت: هدف سرمایه گذار از ورود به ایران فقط بازار داخلی ایران نیست بلکه بازار کل منطقه را در نظر دارد از این جهت ما به دنبال رفع موانع صادراتی برای آنها نیز هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار