کد خبر: ۲۳۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
بازار سرمایه در چهارمین روز هفته شاهد تداوم ریزش بزرگان بورس بود و در این روز ارزش معاملات خرد نیز با افت چشمگیری رو به رو بود که نسبت به روز گذشته ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در چهارمین روز معاملاتی هفته، با افت ۱ هزار و ۲۲۵ واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک رشد ۶۶۸ واحد را تجربه کرد. ارزش ۲۹۸ هزار معامله ۵۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۴۷ واحد نسبت به روز گذشته افت داشت و به سطح ۲۵ هزار ۴۳۰ واحد رسید. ارزش ۲۴۴ هزار معامله ۲۷۳ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

کاهش معاملات خرد رکورد زد

کوروش گرامی در گفت و گو با« صدای بورس » وضعیت امروز بازار سرمایه را اینگونه تشریح کرد و گفت : امروز بازار سرمایه ازنگاه ارزش معاملات کاهش قابل ملاحظه ای شاهد بوده ایم به طوری که ارزش معاملات در میانگین ۳۰ روزه یک رکورد را درکاهش به ثبت رساند و ارزش معاملات خرد حدود ۳هزار۲۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که تقریبا ۱۴ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشته است .

به گفته وی امروز شاخص کل بورس ۰.۰۶درصد با کاهش همراه بوده است اما شاخص کل هم وزن با ۰.۰۹درصد رشد همراه شد.

گرامی افزود : با توجه به نقشه امروز بازار سرمایه ۶۰ درصدنمادها منفی و ۴۰ درصد نمادها مثبت بوده و با نگاهی به ارزش دلاری امروز بازار سهام با توجه به اتفاقاتی که رخ داده ارزش مالی بازار سرمایه به ۱۵۱میلیارد دلار رسیده است و ازنگاه جریان نقدینگی ۱۸۹میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار را شاهد هستیم از صندوق های با درآمد ثابت نیز ۲۹۶ میلیارد تومان خروج پول به ثبت رسید .

کارشناس بازار سرمایه گفت : از اخبار مهم امروز می‌توان به شایعه افزایش ضریب نرخ زغال سنگ کنسانتره نسبت به شمش فولادی و افزایش تقاضا درگروه زغال سنگی ها و صف خرید شکل گرفت که هنوز در حد شایعه است و امروز گزارشی از پالایش نفت بندرعباس منتشر و بین فعالان بازار سرمایه دست به دست شد که مدیریت این شرکت برآوردی ازکاهش سودآوری شرکت ازاثر مصوبه اخیر وزارت نفت داشت با توجه با اتفاقات اخیر مانند نرخ خرید بنزین در پالایشی ها و نرخ گواهی سپرده ۳۰ درصدی و بحث مدیریتی که بانک مرکزی دارد در بازارارز و سرکوبی که درنرخ ارز وجود دارد نباید اتفاقی جز وضعیت فعلی بازار سرمایه انتظار داشت .

وی تاکید کرد : درهرصورت امیدواریم تغییراتی در رویکرد تصمیم گیرندگان بازار سرمایه ایجاد و به حقوق سهامداران توجه شود و کم کم با نزدیک شدن به فصل مجامع شاهد بازار بهتر باشیم .

نمادهای مثبت و منفی

۱۹۶ نماد بازار مثبت و ۳۲۴ نماد از میان ۶۷۳ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۲۹ درصد نمادها سبز رنگ و ۴۸ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

ثفارس، فولاد، کنور و وامیر بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

دی، شستا، فاذر و خساپا بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای تکاردان، داتام، فن‌افزار و وکبهمن بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

فملی و میدکو بیشترین تاثیر منفی و کنور و تاپیکو بیشترین مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای داتام، فولاد، وآذر و شستا بیشترین تراکنش را داشتند.

بپاس، هرمز و خاور بیشترین تاثیر منفی و آریا بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار نقدی فرابورس گذاشتند و فنر، نخریس، فصبا و کمرجان جزو نمادهای پرتراکنش بازار نقدی فرابورس به ثبت رسیدند.

در نمادهای کسرا، خزر، بکاب و تاپیکو فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

صنایع پیشروی امروز

صنایعی که در آخرین روز هفته توانستند بیشترین بازدهی را به ثبت برسانند، شامل گروه‌های زغال سنگ، حمل و نقل بار زمینی، حفاری و هتل و رستوران بود.

همچنین ۴ صنعت سرمایه‌گذاری، تولید فلزات گرانبها، کانی‎‌های فلزی و مخابرات بیشترین تاثیر را روی شاخص داشتند.

صندوق‌های برتر

صندوق‌های سهامی صدف، خلیج، برلیان و اکسیژن در جزو پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شدند. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت آسامید، صایند، نخل و لبخند در میان درآمد ثابتی‌ها رکورد زدند.

کد خبر 489325
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار