کد خبر: ۲۳۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در دو سال در قانون بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود، اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارت‌خانه‌ها سهام شرکت‌های خود را نداده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی ضمن ابراز تبریک ولادت حضرت امام حسین (ع)، بیان کرد: مراکز پژوهشی درخصوص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ صنعتی گزارشی را منتشر کرده‌اند و خوشبختانه پس از چند ماه فراز و فرود، در دی‌ماه شاهد رشد تولیدات این شرکت‌ها بوده‌ایم، شاخص تولید در دی امسال نسبت به دی گذشته ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آمار رشد نقدینگی افزود: از ابتدای سال هدف‌گذاری کردیم که رشد نقدینگی تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش یابد و این نرخ در دی‌ماه امسال به ۲۵.۲ درصد رسیده و این کم‌ترین میزان رشد نقدینگی از تابستان سال ۱۳۹۸ تا امروز است. رشد پایه پولی در دی‌ماه به ۳۱.۷ درصد رسیده و این عدد کم‌ترین میزان در ۱۷ ماه گذشته است. رشد نقدینگی در پایان دولت سابق به ۴۰ درصد رسیده بود و دولت امروز توانسته است یکی از لنگر‌های تورم‌زا در کشور را تا حد خوبی کنترل کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تورم مسکن عنوان کرد: طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی‌ماه امسال نسبت به دی سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته و از ۵۷.۵ درصد به ۴۶.۵ درصد کاهش یافته است، همچنین تورم نقطه به نقطه بخش مسکن نسبت به اردیبهشت امسال ۷۵.۳ درصد کاهش یافته و این عدد کم‌ترین میزان در ۱۷ ماه گذشته است. تورم ماهانه مسکن از ابتدای امسال در پنج ماه منفی بوده و عدد کمی داشته است.

خاندوزی درباره تعاملات بین‌المللی دولت گفت: عبور ترانزیت خارجی کشور از مرز ۱۴.۲ میلیون تن گذشت و این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است، این بالاترین رکورد دهه‌های اخیر کشور است و انتظار می‌رود این عدد به ۱۶ میلیون تن نیز افزایش یابد.

وی اضافه کرد: دولت قبل دورزدن تحریم‌ها و مذاکره را دنبال می‌کرد، ولی این دولت به‌دنبال جایابی ایران در نظم نوین اقتصادی منطقه و جهان است، باید اقتصادمان را به‌نوعی با سایر اقتصاد‌ها پیوند بزنیم که اقتصاد کشور تقویت شود و از انزوایی که تحریم‌کنندگان دنبال می‌کنند، عبور کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص افزایش قیمت گوشت اظهار داشت: دولت دو اقدام مهم در این زمینه را در دستورکار قرار داد؛ وزارت جهاد با تأمین و عرضه کافی خوراک و نهاده‌های دامی به حمایت از تولیدکنندگان و هم‌چنین تعادل‌بخشی به بازار از طریق واردات پرداخت. امیدواریم برنامه وزارت جهاد در تأمین قیمت‌ها که دغدغۀ صحیحِ مردم است، به‌زودی به سرانجام برسد.

خاندوزی در ادامه درخصوص برنامه دولت برای مدیریت رمزارزها، بیان کرد: راهبرد دولت درباره سرمایه‌های دیجیتال، تأکید بر شفافیت و مشاهده‌پذیری دارد. دولت تلاش کرده است قوانینی حاکم کند که از حقوق مردم حفاظت شود و از برخی کلاهبرداری‌ها جلوگیری شود، در سایر کشور‌ها هم ابزار مختلفی برای ایجاد شفافیت و مشاهده‌پذیری به‌کار گرفته می‌شود.

وی افزود: در زمینه تدابیر میان‌مدت و بلندمدت در این حوزه، باید سند روشنی برای مقرره‌گذاری در این حوزه داشته باشیم، هم‌چنین بانک مرکزی باید سندی را منتشر کند که به این دو هدف دست یابیم، البته پیش‌نویس این سند آماده شده است و مراحل خود را طی خواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص تصمیم دولت برای مدیریت مصرف آب و برق در سال آینده و احتمال تغییر ساعت کاری، عنوان کرد: دستورکار دولت برای تدوین لایحه‌ای برای تغییر ساعت رسمی کشور نیست، اما طبق مصوبه اخیر مجلس، دولت این اختیار را دارد که ساعت اداری دستگاه‌های تابعه را به‌نحوی تنظیم کند که موارد متعددی از جمله هدف‌گذاری‌های ناترازی برق کشور بهتر حاصل شود.

خاندوزی ادامه داد: بررسی وزارت نیرو نشان داده است در تابستان سال جاری تغییر ساعت کاری ادارات حدود ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی ایجاد کرده است و برای سال آینده نیز فعلاً به‌جای لایحه، از ظرفیت اختیار دولت برای تغییر ساعت اداره دستگاه‌ها استفاده خواهند کرد. در آیین‌نامه بهبود فضای کسب‌وکار، مهلت‌ها برای اطلاع‌رسانی مصوبات متفاوت است و هر مصوبه باید یک‌مدت زمان مشخصی از قبل اطلاع‌رسانی شود و حوزه آب و برق در این زمینه نیازمند اطلاع‌رسانی است و دولت اطلاع لازم را خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص کنترل قیمت نان، عنوان کرد: سیاست دولت قبلاً اعلام شده است و تلاش می‌کند سهم هزینه نان در معیشت خانوار‌ها پایین بماند و این سهم در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۲.۵ درصد بود و این عدد نیمۀ امسال به ۲ درصد کاهش یافته است. برخی استان‌ها تقاضای افزایش قیمت استانی را دادند و در برخی استان‌ها اجرا شده بود و اگر تخلفی صورت می‌گیرد، تخلفات قیمتی و کیفیتی به‌عهده وزارت صمت و تعزیرات است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی نظر دولت درباره تعطیلی‌های پایان هفته اظهار داشت: دولت سال گذشته در این زمینه لایحه‌ای به مجلس داده بود و منتظر جمع‌بندی مجلس در این‌خصوص هستیم و قانون هرچه تکلیف کند، دولت مجری آن خواهد بود.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص مناطق آزاد، گفت: رویکرد دولت افزایش کمّی مناطق ازاد نیست و در دو سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید به نسل اول مناطق ازاد اضافه شده و ماه‌ها زمان طی شد تا آغازبکار کنند. اولویت ما در ستاد اقتصادی دولت، تمرکز بر فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت همین مناطق آزاد است.

وی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص صدور مجوز‌های صیادی عنوان کرد: بعد از ۲۰ سال صدور مجوز‌های صیادی از انحصار خارج شد و به شکل کاملا شفاف و سهل در اختیار صیادان قرار گرفت؛ البته این مجوز فقط مخصوص ساحل‌نشینان است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای استان سیستان و بلوچستان و بوشهر فرآیند ثبت درخواست آغاز شده و متقاضیان می‌توانند به درگاه ملی مجوز‌ها مراجعه کنند و تقاضای خود را برای صید و قایق ثبت کنند. برای خوزستان نیز لیست ساحل‌نشینان از سمت استانداری هنوز ارسال نشده و پس از تکمیل لیست، این فرآیند برای استان خوزستان هم عملیاتی خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون قیمت طلا و ارز و هم‌چنین سیاست دولت برای کنترل این بازار، خاطر نشان کرد: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی متمرکز بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و بانک مرکزی از تمام ظرفیت قانونی خوداستفاده می‌کند تا التهاب و هیجان حدود ۲۰ روز اخیرِ بازار کاهش یابد و سیاست در آینده هم همین‌طور خواهد بود.

وی افزود: هدف مهار تورم کشور به‌عنوان عامل کوتاه‌مدت، مستلزم ثبات در بازار ارز است و هر نوع بی‌ثباتی در ارز، کشور را در موضوع مهار تورم دچار وقفه خواهد کرد. این موضوع از تأکیدات رئیس‌جمهور بوده و تدابیر برای عرضه ارز و تقاضای ارز اندیشیده شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سوالی پیرامون عملکرد وزارت صمت در حوزه خودرو، اظهار داشت: سیاست دولت و وزارت صمت به تعادل رساندن بازار خودرو داخلی از طریق افزایش میزان عرضه و تولید خودروسازان داخلی و همچنین رفع نیاز‌هایی که برای واردات خودرو‌های خارجی وجود دارد و البته کنترل و نظام‌مند کردن حاشیه بازار خودرو است. وزیر صمت وعده داده به‌زودی به‌طور مفصل در موضوع سیاست‌های خودرو مصاحبه خواهند کرد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت، گفت: در دو سال اخیر در بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود، اما عدم اجرای آن به این دلیل است که برخی وزارتخانه‌ها سهام شرکت‌های خود را نداده‌اند. اصرار داریم شرکت‌هایی که به این فهرست می‌آیند، شرکت‌های ارزنده باشند و امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را مرتفع کنیم. مذاکرات اولیه با وزارتخانه‌های ذیربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی به کشورمان، اظهار داشت: در لایحه برنامه هفتم بندی در این خصوص آمده بود که در صحن علنی مجلس با آن موافقت نشد. دولت هم برنامه‌ای برای این موضوع ندارد و سازمان هواپیمایی در این زمینه توضیحاتی داده، ولی در برنامه دولت چنین موضوعی در دست اقدام نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درباره اقدامات دولت برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بیان کرد: در بورس انرژی تابلوی برق تجدیدپذیر ایجاد شده و امکان تهاتر برق با صنایع فراهم شده است. هم‌چنین امکان ایجاد نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی با امکان صادرات آن فراهم شده است.

خاندوزی گفت: امیدواریم این تدابیر در کنار برخی مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از فرصت پهنه سرزمینی در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بتواند کمبود‌های کشور در حوزه انرژی را جبران کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار