شرکت آر زد دی اینترنشنال، طراحی، تامین مواد اولیه و تجهیزات و برقی کردن این خط ریلی را که 203 کیلومتر آن از مناطق کوهستانی می گذرد انجام خواهد داد.
علاوه بر ساخت ایستگاه های برق و خطوط انتقال برق در طول مسیر 495 کیلومتری گرمسار-ساری-گرگان-اینچه بورون، این پروژه از طریق وام پرداختی دولت روسیه به ایران تامین مالی خواهد شد.
این پروژه همچنین شامل ساخت تمام لوکوموتیوهای برقی در ایران و ساخت 32 ایستگاه و 95 تونل است. انتظار می رود این پروژه در طول 3 سال تکمیل شود.
محسن پور سید آقایی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: «اجرای این قرارداد موجب افزایش ظرفیت حمل مسافر خواهد شد و ظرفیت ترانزیتی ما را به 8 میلیون تن خواهد رساند.»
«با اجرای این قرارداد، علاوه بر برقی شدن این خط، تونل های واقع در مسیر نیز بزرگتر خواهند شد و واگن های روسی و سایر واگن های ترانزیتی قادر خواهند بود از آنها عبور کنند.»
«به طور کلی، ما شاهد ایجاد یک خط ریلی مدرن و برقی در شمال کشور خواهیم بود.»
پس از تکمیل این پروژه، خط ریلی مذکور به ترکمنستان و قزاقستان نیز امتداد خواهد یافت و کشورهای آسیای میانه را به خلیج فارس متصل خواهد کرد.