کد خبر: ۲۳۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
کشتی‌آرای می‌گوید: نوسانات جزئی ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان که روی قیمت سکه ایجاد می‌شود و همچنین نوسانات طلا، طبیعی است.

ماجرای پشت پرده گران شدن دوباره طلا و سکه چیست؟

مریم فکری: بازار طلا و سکه در روزهای پایانی سال آرایش جدید به خود گرفته است. روند بازار، از تغییر و حرکت جدید معاملات و خرید و فروش است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، تا حدی بازار طلا و سکه تکان خورده و شاهد تغییر در تعداد معاملات هستند. این در شرایطی است که قیمت‌ها نیز چند روزی است به واسطه افزایش قیمت اونس طلا، روندی افزایشی به خود گرفته است.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، هر قطعه سکه امامی در بازار امروز با افزایش ۲۵۱ هزار تومانی، یک کانال بالا رفت و به قیمت ۳۳ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان رسید. در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار در حدود ۱۵ هزار تومان رشد قیمت داشت و روی عدد ۲ میلیون و ۸۴۱ هزار تومان ایستاد.

اما این قیمت‌ها در شرایطی است که بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت سکه در طول یک هفته گذشته ۴۹۸ هزار تومان گران شده است. این تفاوت قیمت نسبت به یک ماه گذشته بیشتر است؛ به طوری که در طول یک ماه گذشته شاهد رشد یک میلیون و ۳۶۱ هزار تومانی سکه بودیم.

از سوی دیگر، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در طول یک هفته گذشته در حدود ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. تغییر این عدد در طول یک ماه گذشته ۱۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است که رشد ۴.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

نوسانات بازار طبیعی است

محمد کشتی‌آرای، رییس سابق اتحادیه طلا و سکه و فعال بازار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار طلا و سکه و شرایط این روزهای بازار می‌گوید: به نظر من بازار شرایط خودش را دارد. این روزها هم شب عید است و هم روزهای پایانی سال را سپریم می‌کنیم و در عین حال، در روزهای قبل از ماه مبارک رمضان قرار داریم. به طور طبیعی این ایام به انضمام دو عامل قیمت ارز و قیمت اونس طلا در بازار جهانی، روی بازار طلا و سکه اثر دارد.

وی می‌افزاید: قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته با افزایش مواجه شد؛ به طوری که روزی ۳، ۴ دلار افزایش قیمت را مشاهده می‌کردیم. قیمت ارز هم نوساناتی را تجربه کرده است. بر این اساس، نوسانات جزئی را در بازار طلا و سکه شاهد هستیم که به نظر من قابل قبول است.

رییس سابق اتحادیه طلا و سکه عنوان می‌کند: این‌ها در شرایطی است که تقاضایی هم در بازار به دلیل شب عید و روزهای قبل از ماه مبارک رمضان وجود دارد که همین عوامل باعث خواهد شد که حباب سکه با افزایش همراه باشد.

حباب سکه کم شد

کشتی‌آرای تصریح می‌کند: در مجموع به نظر من بازار در ثبات قرار دارد، زیرا امسال بانک مرکزی به موقع اقدام مدیریتی خوبی را انجام داد.

وی متذکر می‌شود: اقدام مدیریتی این بود که در اتاق طلا و ارز، شمش طلا واگذار کرد و اطلاعیه‌ای هم صادر کرده که قرار است سیزدهم اسفندماه سکه حراج کند. نزدیک به ۷ میلیون تومان حباب سکه بود که عرضه سکه باعث شد این حباب کاهش پیدا کند که الان به حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

این کارشناس بازار طلا و سکه می‌گوید: به طور طبیعی این‌ها عواملی هستند که مدیریت بانک مرکزی باعث شده که نوسانات و شوک قیمتی نداشته باشیم.

کشتی‌آرای می‌افزاید: نوسانات جزئی ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان که روی قیمت سکه ایجاد می‌شود و همچنین نوسانات طلا، طبیعی است.

وی با بیان این‌که من فکر می‌کنم تا پایان سال بازار طلا و سکه همین روند را سپری خواهد کرد، متذکر می‌شود: از الان نمی‌شود درباره شرایط سال آینده سخن گفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار