کد خبر: ۲۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
پس از خبرسازی‌هایی که درباره فروش عتیقه در منوچهری منتشر شد، عتیقه فروشان از این خیابان به گالری‌های بالای شهر کوچ کردند.
 طی چند سال گذشته هر زمان صحبت از عتیقه و عتیقه فروشی به میان می‌آمد خیابان منوچهری پای ثابت صحبت‌ها بود. خیابانی که همه آنرا با مغازه‌ها و دست‌فروش‌هایش می‌شناختند که به سادگی فروختن آدامس، عتیقه خرید و فروش می‌کردند.
 
خرید و فروش در این خیابان نه چندان طولانی، با قیمت‌های میلیونی انجام می‌شد. قیمت‌هایی که شاید برای خیابانی در مرکز و قلب شهر تهران بیش از آن چیزی به نظر می‌آمد که باید باشد.
 
به گزراشCHN ، از این دست جملات و گزارشات درباره منوچهری و عتیقه فروشی‌های آن زیاد نقل شد. چنانکه در برهه‌ای از زمان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بیشتر مطالب صفحاتشان را به این موضوع اختصاص داده‌بودند تا آنکه بالاخره نظر مسئولان امر به این خیابان گرانقیمت جلب شد و عتیقه فروش‌ها ناچار به کوچ شدند.
 
کوچ اجباری برای عتیقه فروش‌ها زیاد هم ناخوش آیندشان نبود چراکه این روزها به جایی رفته‌اند که نه تنها قیمت‌های میلیونی بلکه نرخ‌های میلیاردی نیز دور از ذهن برایشان نیست. اینبار در بالای شهر و در گالری‌های گرانقیمت خرید و فروش انجام می‌دهند.
 
با توجه به آنکه خرید و فروش آثار هنری با نرخ‌های بالا انجام می‌شود و موانع قانونی نیز در این باره وجود ندارد؛ گالری‌داران به سادگی می‌توانند با برگزاری نمایشگاه و حراجی به خرید و فروش آثار هنری اعم از نقاشی، مجسمه و ... بپردازند. در این میان برخی از گالری‌داران در کنار خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی، نوع دیگری از آثار هنری که می‌توان از آن به عنوان عتیقه یا زیرخاکی نیز نام برد را خرید و فروش می‌کنند.
 
با توجه به آنکه این گالری داران در سراسر شهر بخصوص در شمال شهر پراکنده هستند دیگر مکان یا راسته خاصی به نام آنها نیست تا مورد توجه مسئولان و حافظان میراث فرهنگی قرار گیرد از این رو معاملات میلیاردی در این گالری‌ها رقم می‌خورد.
 
به گزارش CHN، هفته گذشته بود که یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران طی عملیاتی موفق شد 6 نفر از فروشندگان آثار تاریخی را در یکی از گالری‌های نیاوران دستگیر کند و مجموعه‌ای متشکل از 288 شی را کشف کند.
 
از این دست عملیات‌ها در تهران زیاد انجام می‌شود چنانکه به طور میانگین از نخستین روزهای سال جاری تاکنون در هر ماه یک یا دو عملیات کشف و ضبط آثار تاریخی توسط یگان حفاظت استان تهران انجام شده‌است که بیشتر آنها معاملاتی بودند که در گالری‌های شمال شهر انجام می‌شد.
 
هرچند مسؤولان یگان حفاظت میراث فرهنگی از ارائه اطلاعات عملیات‌ها اجتناب می‌کنند تا مبادا روش‌هایشان لو رود اما برگزاری معاملات صوری یکی از روش‌هایی است که با توجه به قیمت‌های بالایی که پیشنهاد می‌دهند به قول معروف خوب جواب داده‌است.
 
فروشندگان با توجه به آنچه ارائه می‌دهند و با توجه به جوی که گالری برای خرید و فروش ایجاد می‌کند نمی‌توانند جلوی پیشنهادهای میلیاردی مقاومت کنند و در نهایت امر در دام حافظان میراث فرهنگی گرفتار می‌شوند.
 
اما قطعا معاملات متعددی نیز با موفقیت انجام می‌شود و آنچه متعلق به تاریخ و مردم ایران است در دست شخصی خاص برای منظوری خاص قرار می‌گیرد. از کشور خارج یا نهایتا در مجموعه شخصی نگهداری می‌شود تا برای معامله‌ای دیگر قیمت گذاری شود.
 
این روزها دیگر منوچهری رنگ و بوی عتیقه‌های گذشته خود را ندارد چراکه زیر نظر است اما عتیقه فروشان به جای دیگری کوچ کرده‌اند که می‌توانند به نام هنر با قیمت‌های هنگفت از این دست به آن دست شوند.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نام:
ایمیل:
* نظر: